• utbildat ungdomar i klimatfrågor. Nu ska de ut och kolla däcktryck på Stockholms bensinmackar.
Stockholms Fria

Mer luft i däcken ska ge grönare stad

De flesta bilar körs med för lågt däcktryck. Detta ökar utsläppen, ger högre bränslekostnader och gör att däcken slits ut fortare. Nu pågår en kampanj som ska få bilister att köra med rätt tryck i däcken.

I nuläget körs ungefär två av tre bilar med för lågt däcktryck. Om alla bilister i Stockholms län skulle ha tillräckligt högt däcktryck skulle närmare 20 miljoner liter bränsle sparas per år. Ett tillräckligt högt tryck i däcken skulle således innebära en årlig minskning av länets koldioxidutsläpp med 47 000 ton.
För att minska onödig klimatpåverkan genomför olika organisationer under veckorna 19 och 20 en kampanj för att få fler bilister att köra med rätt däcktryck. Bland annat har Studieförbundet Vuxenskolan rekryterat 80 ungdomar som i dag och i morgon kontrollerar bilarnas däcktryck på bensinstationer.
Inför kampanjen har ungdomarna utbildats i klimatfrågor och fått lära sig att kontrollera ringtryck.
I däcktryckskampanjen ingår också annonser på anslagstavlor, bussbaksidor och parkeringsautomater.
– Kommunikationsinsatser på mackar innebär en hög kvalitet på informationen men det är en relativt dyr insats. Vi kombinerar det med annonsering och försöker också att bearbeta pressen för att den ska föra ut budskapet, säger Mats Kullberg på Stockholms miljöförvaltning, som är projektledare för kampanjen.
– 35 procent har rätt däcktryck. Målet är att andelen ska öka till 45 procent, säger Kullberg.

Med högre däcktryck minskar bilens rullmotstånd. Detta är viktigt vid låga hastigheter då luftmotståndet inte är så stort. Ett högt däcktryck är därför särskilt viktigt vid stadskörning, vilket utgör en stor del av trafiken, berättar Mats Kullberg.
Det rekommenderade däcktrycket för en viss bil brukar stå i bilens instruktionsbok, vid tanklocket eller på stolpen vid förardörren. Men det av biltillverkaren rekommenderade ringtrycket är egentligen ett minimitryck.
– Om man skulle lägga på några procent på det rekommenderade trycket skulle rullmotståndet minska ännu mer, säger Mats Kullberg.
Bertil Moldén som är vd på Bil Sweden, branschorganisationen för företag som tillverkar och importerar bilar, tycker inte att det är motiverat med ett däcktryck över de rekommenderade värdena:
– Teoretiskt kan man pumpa däcken hårdare än de rekommenderade värdena, men värdena är en sammanvägning av olika faktorer som komfort, prestanda, väghållning och ljudnivå, säger Bertil Moldén.
Han betonar att det viktiga är att bilister håller de rekommenderade värdena. Genom att ha rätt däcktryck kan en bilist spara omkring 500 kronor per år. Ett för lågt däcktryck kan också ge sämre väggrepp. Ytterligare ett skäl för att ha tillräckligt högt däcktryck är att däcken håller längre tid – om man har 20 procent för lågt tryck minskar däckets livslängd med en femtedel. Vid 30 procent för lågt tryck halveras däckets livslängd.

Fakta: 

Däcktryckskampanjen
Genomförs av flera kommuner i Stockholms län, Vägverket region Stockholm, Studieförbundet Vuxenskolan, Bilprovningen, Däcksbranschens informationsråd och ett flertal bensinbolag.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

"Det blir tidernas kris år 2008"

Vi har nått oljetoppen och kan snart förvänta oss en energikris, en ekonomisk kris och en klimatkris. Det tror i alla fall Martin Saar och Oscar Kjellberg, som leder idésmedjorna inom projektet Konsumera smartare.

Stadsutglesning i Stockholm

15 procent av Stockholmsregionens nya bostäder tillkommer genom att fritidshus permanentas. Detta i kombination med etablerandet av stormarknader i utkanten av tätorterna ökar regionens bilberoende.

Stockholm planerar för förändrat klimat

Framtidens klimat tros för Stockholms del innebära fler värmeböljor på somrarna och risk för översvämningar under vinterhalvåret. En konsekvens av klimatförändringarna är att vattenkvaliteten kan försämras påtagligt.

© 2024 Stockholms Fria