Fria.Nu

Fler kör etanolbilar på bensin

Etanolbilar har blivit vanligare det senaste året. En etanolbil släpper ut mycket mindre koldioxid än en bil som går på bensin. Men fler har börjat köra sina etanolbilar på bensin. Varför? Förut var bensinen dyrare. Då var det billigare att tanka etanol, men just nu är det billigare att tanka bensin.

Fler människor har köpt etanol-bilar det senaste året. Bilar som går på etanol istället för bensin är bättre för miljön. Därför är fordons-skatten lägre för en sådan bil. I Stockholm får etanolbilar parkera gratis.Men under hösten köpte folk mindre av etanol-bränslet E85, skriver tidningen Metro. Enligt Metro beror det på att många som har etanolbilar kör dem på vanlig bensin. Metro skriver att de har köpt etanolbilar bara för att få lägre skatt och gratis parkering, men sedan inte kör miljövänligt.

Sesam har tittat på användningen av etanol. Om man tittar på de senaste åren, har försäljningen av E85 ökat mycket. Från januari 2005 till november 2005 såldes 17 000 kubikmeter E85. Från januari 2006 till november 2006 såldes 57 000 kubikmeter E85.Ulf Svahn är chef för Svenska Petroliuminstitutet. Han säger:– Människor har börjat använda etanolbränsle mycket mer. Men nu ökar det inte längre.Han tycker att man ska vara försiktig när man säger vad siffrorna betyder.– Bensinen har blivit billigare. Nu är det dyrare att köra bilen på etanol än på bensin. Tidigare var det svårare att starta bilar på etanol på vintern. Men nu gör man E85 på ett annat sätt, så nu är det inga problem längre.

Charlie Rydén arbetar med miljöbilar på Stockholms kommun. Han har studerat vilka bränslen folk tankar etanolbilar med.– I oktober tankade 75 procent med E85. Nu tankar bara 65 procent med E85.Charlie Rydén tror att fler tankar bensin för att bensinen har blivit billigare. Men han tycker att man ska titta på vad som händer under en lång tid.– Jag hoppas att man skaffar en etanolbil för att ha den länge. Inte många skaffar en etanolbil bara för att tanka billigare. Man vill göra något som är bra för miljön.– De som tankar bensin nu kommer att tanka etanol igen när bensinen blir dyrare. Och den kommer att bli dyrare.

Man kan köra de flesta etanolbilar lika bra på bensin som på etanol. Men Saab 9-5 går bättre på etanol än på bensin. Saab 9-5 är den etanolbil som flest har köpt det senaste året.– Om man kör en Saab 9-5 på bensin får man 20 procent lägre effekt. Man får 30 hästkrafter mindre, säger Charlie Rydén.När man kör en etanolbil på bensin är det förstås inte lika bra för miljön. Charlie Rydén tycker att det måste bli billigare att köra på etanol.– Det ska inte vara dyrare att tanka etanol än att tanka bensin. Man borde höja skatten på bensin. Det vore också bra att sänka momsen på etanol. EU säger att man inte får ha olika moms på olika bränslen, men de kanske ändrar reglerna i sommar.

Charlie Rydén tycker också att man ska ändra reglerna om tullar för att etanolen ska bli billigare. I dag betalar man tull om man importerar etanol från Brasilien, men inte om man importerar olja från Mellanöstern.– Tull-avgiften är en stor del av priset på etanol från Brasilien. Det lönar sig inte att importera den. Naturvårdsverket säger att brasiliansk etanol är mycket bra för miljön. Man släpper ut 95 procent mindre koldioxid när man kör på brasiliansk etanol än när man kör på bensin.– Det är orättvist att ha tullar på etanol men inte på olja, säger han.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

"Det blir tidernas kris år 2008"

Vi har nått oljetoppen och kan snart förvänta oss en energikris, en ekonomisk kris och en klimatkris. Det tror i alla fall Martin Saar och Oscar Kjellberg, som leder idésmedjorna inom projektet Konsumera smartare.

Mer luft i däcken ska ge grönare stad

De flesta bilar körs med för lågt däcktryck. Detta ökar utsläppen, ger högre bränslekostnader och gör att däcken slits ut fortare. Nu pågår en kampanj som ska få bilister att köra med rätt tryck i däcken.

Stadsutglesning i Stockholm

15 procent av Stockholmsregionens nya bostäder tillkommer genom att fritidshus permanentas. Detta i kombination med etablerandet av stormarknader i utkanten av tätorterna ökar regionens bilberoende.

© 2025 Stockholms Fria