Svår balansgång att göra ungdomsfilm
Emma Hamberg och Hella Joof är lika exalterade båda två. Vi träffas några timmar innan Linas kvällsbok gör premiär på vita duken och det riktigt känns hur det pirrar i magen på dem. För Emma Hamberg har det svåraste varit att inte få sväva ut så mycket när hon gjort om sin bok till filmmanus.
Hur känns det att ha gjort färdigt filmen?
– Skönt! Det känns nästan som att få en liten bebis, säger Emma Hamberg.
Hella Joof tillägger att det har varit ett roligt samarbete.
Emma berättar om svårigheterna att göra om sin bok till ett manus. Hon har fått vända och vrida på texten, göra om en massa. Det svåraste tycker hon har varit att inte sväva ut så mycket.
– När jag skriver en text utspelar sig ju allting i huvudet liksom, både på mig själv och på läsaren.
Jag undrar hur det är att göra film just för ungdomar och Hella Joof förklarar att det är viktigt att akta sig för att vara ironisk eftersom att det kan vara svårt att förstå. Men man ska inte vara för tydlig heller – särskilt inte med det moraliska budskapet man vill få fram.
- Om du säger du ska inte dricka sprit kommer ungdomarna att dricka sprit, men om du visar vad som händer när man dricker för mycket sprit, då förstår de att det inte alltid är så roligt. Jag tror att det är viktigt att försöka leva sig in i ungdomarnas situation, inte bara säga det går över, utan att faktiskt försöka förstå.
Regissören Joof har velat fokusera kring ämnet unga tjejers sexualitet, berättar hon. Som en motpol.
– Det känns som att man vet så mycket redan om killar och snoppar. Det är mer sällsynt med filmer som tar upp tjejers kroppar, begär och lust.
Det är sällan man ser en vuxen skådespelerska visa brösten på film, varför visar Lina (Mylaine) dem?
– Det är ju så man gör! Man tittar i spegeln och försöker förstå... Hur många gånger har man inte stått och försökt se sexig ut för sig själv? frågar Emma. Hella säger att det var viktigt att scenen inte framstod som sexig.
Hur tänkte ni när ni gjorde de mer erotiska, avklädda scenerna med Danne (Rickard) och Ivar (Viktor)?
– Jag sa till Rikard: Du är en erotisk fantasi, sen skrattade han och gick ut och gjorde scenen briljant. Han är så rolig att jobba med, säger Hella Joof.
– Vi ville göra killarna till objekt, på ett bra sätt, säger Emma Hamberg. Just att man ser de nakna killarna som Lina tänker på när hon onanerar, det kändes bra. Det enda man ser av Lina är en liten strumpa som guppar upp och ner. Jättekul!
Hella och Emma skrattar högt och de börjar prata engagerat om hur de själva blivit uppfostrade när det gäller sex och vilken relation de har till sina egna barn. Hellas olika historier avlöser varandra. Hon berättar bland annat att hon har infört böter för sin dotter ifall hon någonsin skulle fejka orgasm.
– Det är så viktigt att man kan prata och vara ärlig. Om vi inte är ärliga, hur ska vi då förstå varandra?
I Linas kvällsbok är det mycket som går snett. Linas låga självrespekt leder till flera förvirrade relationer. Pojkvännen Danne förstår inte vad hon vill och i flera scener är gränsen till övergrepp tunn. I de scenerna har jag riktigt svårt för att känna sympati för Danne.
Tror ni att man kan vålda sig själv indirekt genom att tycka att man inte är värd bättre?
– Absolut! svarar båda.
– Det finns inget våld. Det finns ingen ond kille. Man bara tycker att man inte är värd bättre, man har ingen självrespekt, säger Emma Hamberg.
HJ – Han vet ju inte bättre. Han är inte dum. Det är bara ingen som berättar för honom. Om Danne och Carro hade träffats i filmen istället hade de haft en sexfest! De vet ju båda vad de vill.
Jag funderar länge och kanske är jag till och med lite arg när jag frågar: Så man får skylla sig själv helt enkelt?
– Jag tror att man måste förlåta både sig själv och killarna som inte förstår, säger Emma Hamberg och berättar att filmen är mycket självbiografisk.