Framtidens kollektivtrafik ska konkurrera ut bilen
För att kollektivtrafiken ska svara mot bilisternas behov är spårtaxi en tänkbar lösning. En testbana för spårtaxi finns redan i Uppsala och på Värmdö finns politiskt intresse för en bana. SL utesluter inte deltagande i ett pilotprojekt.
– Det har inte hänt så mycket på 50 år. Det har byggts tunnelbaneförlängningar och tvärbanan men i stort sett har vi samma system som för 50 år sedan. Det är ganska defensivt och vi tycker att man ska satsa offensivt, säger Göran Folin från miljöorganisationen Alternativ stad.
Han menar att om kollektivtrafiken ska kunna konkurrera med bilen måste kollektivtrafikutbudet byggas för bilistens behov. Ett sätt att åstadkomma det är genom automatiska system som spårtaxi. Konceptet handlar om små automatiskt styrda vagnar i vilka man kan färdas ungefär som i vanliga taxibilar.
– När systemet är fullt utbyggt ska man kunna ta sig från vilken punkt som helst i länet till vilken annan punkt som helst utan att byta, berättar Folin.
Under en lång övergångsperiod skulle spårtaxi användas vid sidan om dagens kollektivtrafiksystem, enligt Folin. En stor fördel med spårtaxi är att det inte behövs några förare. På så sätt sparas stora summor vilket gör det möjligt att istället använda pengarna till bra teknik.
Och kanske kan spårtaxi vara på väg. En 400 meter lång testbana för spårtaxi togs i drift i Uppsala i slutet av förra året. Bakom initiativet och finansieringen står ett sydkoreanskt stålbolag.
Än så länge körs bara chassin på banan och det är oklart när tester ska göras med passagerare. Men om banan visar sig fungera kan Uppsala kommun tänka sig en pilotanläggning. En kritisk fråga är om vagnarna kan köras så tätt att systemet kan få tillräcklig kapacitet.
På Värmdö har det gjorts två utredningar om spårtaxi – dels om en bana från Värmdö till Slussen, dels om en lokal slinga på Värmdö.
– Vi är mest intresserade av en bana från Gustavsberg till stan, säger Hans Lindqvist som representerar centerpartiet i kommunfullmäktige.
Lindqvist menar att en fördel med spårtaxi är att man kan använda redan exploaterad mark. Banan kan byggas till exempel i mitten av en motorväg.
Helena Sundberg, som är chef för SL:s avdelning för strategisk planering, berättar att SL följer utvecklingen beträffande spårtaxi. Hon menar att spårtaxi ännu inte är klart för att bli en del av SL:s trafikförsörjning:
– Det är viktigt med pålitlighet och vi måste ha system som fungerar. Spårtaxi är i ett utvecklingsskede. Det man kan tänka sig i nuläget är att testa systemet.
Sundberg berättar att SL inte fått några officiella frågor från Värmdö om att delta i något pilotprojekt för spårtaxi. SL utesluter inte att delta i ett försök men måste ta ställning till varje enskilt fall:
– Det handlar mycket om hur mycket det skulle kosta. Om man kan hitta flera finansiärer är kommunen välkommen att höra av sig. Vi tar ställning till det när vi får frågan, säger hon.
Spårtaxi
Spårtaxi är automatiskt styrda små vagnar som körs på en bana där de resande färdas mellan stationer som de själva anger.
Resorna görs utan byten och en kraftfull dator styr vagnarnas framfart mellan olika punkter i systemet.
Spårtaxi har utvecklats och testats under flera årtionden men finns ännu inte i kommersiell drift.