• Flygtrafiken stŒr i dag fšr 3-4 procent av svenskarnas totala utslŠpp av koldioxid. Och antalet flygningar till utlandet škar.
Fria.Nu

Flygresor till utlandet

Flygresor står för 3–4 procent av Sveriges totala utsläpp av koldioxid samtidigt som antalet flygresor till utlandet ökar snabbt. Biobränslen, rakare flygvägar och gröna inflygningar är några tänkbara sätt att minska utsläppen från en industri där incitament till minskad klimatpåverkan hittills har lyst med sin frånvaro.

Flygtrafiken har vuxit mycket snabbt de senaste decennierna. Sedan 1960-talet har antalet passagerare från svenska flygplatser mer än tiodubblats. Det är i första hand utrikesresorna som ökar och under till exempel år 2006 gjordes 7 procent fler utrikesresor med flyg än året innan. Flygresor står därför för en betydande och snabbt ökande del av vår miljöpåverkan.Hur stor flygets klimatpåverkan är går dock inte att beräkna helt exakt. Svenskarnas flygresor står för 3–4 procent av landets totala koldioxidutsläpp. Men koldioxiden är bara en del av flygets påverkan på klimatet. Utsläppen av vattenånga på hög höjd orsakar ökad bildning av cirrusmoln vilket förstärker växthuseffekten. Detta ger minst lika stor effekt som koldioxidutsläppen.

Inom energisektorn och vägtrafiken finns det en stor potential att minska koldioxidutsläppen med biobränslen. Även inom flygsektorn kan det komma pilotprojekt med biobaserade drivmedel inom de närmaste tio åren, tror Jonas Åkerman på Kungliga Tekniska Högskolan.– Men det finns problem med det. Kostnaderna blir högre än med dagens bränslen och dessutom kommer det att finans stor konkurrens om biobränslena. Alla sektorerna vill ju minska sin miljöpåverkan.Och även om biobränslen introduceras inom flyget kommer man bara åt en del av flygets klimatpåverkan – detta eftersom vattenånga bildas även vid förbränning av de biobaserade flygbränslena.Flygmotorerna har sakta men säkert utvecklats mot större effektivitet. Men detta har inte gett så stort utslag på utsläppen eftersom hastigheterna samtidigt ökat vilket motverkat bränsleeffektiviseringen.– Flyget har först under de senaste åren kommit till samma bränsleförbrukning som man hade på 1950-talet, säger Magnus Nilsson på Svenska naturskyddsföreningen.Han tror inte heller att det är möjligt att återgå till långsammare flygplan:– Passagerarna vill ju inte flyga 20 timmar till Thailand.

Ett par andra sätt att minska flygets miljöpåverkan är genom genare flygvägar och med så kallad grön inflygning, berättar Jonas Åkerman. Genare flygvägar innebär att flygkorridorerna ändras så att man får kortare avstånd. Det har potential att minska utsläppen med mellan 5 och 15 procent. Grön inflygning handlar om att flygplanen ska glidflyga in till flygplatserna vilket även det kan minska utsläppen med några procent.Men de åtgärder som är tänkbara inom närmaste tiden kommer inte att kunna matcha effekterna av det ökande flygresandet.– Med dagens utveckling blir det en fördubbling av utsläppen på 20 till 25 år trots de förbättringar som är på gång, säger Jonas Åkerman.

Magnus Nilsson pekar på att det inte finns några incitament som syftar till att minska flygresorna:– Det är svårt när det är billigare att flyga än att åka tåg.Han menar att potentialen till miljöanpassning är mindre inom flyget än inom många andra sektorer:– På väldigt lång sikt när vi fått ner utsläppen kommer flyget att vara ett av de områden där minskningarna varit minst. Detta eftersom det är så svårt att få ner utslä[email protected]

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

"Det blir tidernas kris år 2008"

Vi har nått oljetoppen och kan snart förvänta oss en energikris, en ekonomisk kris och en klimatkris. Det tror i alla fall Martin Saar och Oscar Kjellberg, som leder idésmedjorna inom projektet Konsumera smartare.

Mer luft i däcken ska ge grönare stad

De flesta bilar körs med för lågt däcktryck. Detta ökar utsläppen, ger högre bränslekostnader och gör att däcken slits ut fortare. Nu pågår en kampanj som ska få bilister att köra med rätt tryck i däcken.

Stadsutglesning i Stockholm

15 procent av Stockholmsregionens nya bostäder tillkommer genom att fritidshus permanentas. Detta i kombination med etablerandet av stormarknader i utkanten av tätorterna ökar regionens bilberoende.

© 2025 Stockholms Fria