Svårt att komma åt flygets utsläpp
En anledning till den långsamma miljöanpassningen av flyget är att flygbränslet länge varit skattebefriat. Ett sätt att trots allt komma åt flygtrafikens miljöpåverkan är att inordna den i EU:s handel med utsläppsrätter. Men medlemsstaterna kan vilja skydda sina industrier och därför är det osäkert om taket på utsläppen sätts så lågt att utsläppen verkligen minskas.
Ett skäl till att miljöanpassningen av flyget inte varit så snabb beror på att flygbränslet varit billigt, menar Jonas Åkerman på Kungliga Tekniska Högskolan. Bland annat har bränslet varit befriat från skatter.
Ett problem med att införa skatter på flygbränsle är att de i så fall måste införas över ett stort geografiskt område så att flygbolagen inte ska kunna undvika skatterna genom att tanka där bränslet fortfarande är skattebefriat.
– Om Sverige ensidigt inför en hög bränsleskatt blir det billigare för flygbolagen att tanka i det land där planen kommer ifrån. Då blir det ingen miljövinst utan tvärtom kommer planen att vara tyngre och då orsaka ännu större utsläpp, menar Jenny Ryman som arbetar med miljöfrågor på Flygfartsstyrelsen.
Magnus Nilsson på Svenska naturskyddsföreningen betonar att det är viktigt att flyget behandlas med samma regelverk som andra sektorer. En tänkbar väg är att flyget ska ingå i EU:s handel med utsläppsrätter.
– Förutsättningen för att flyget ska ingå i utsläppshandeln är att det sker på ett seriöst sätt. Flyget bör köpa tre utsläppsrätter för varje enhet koldioxid de släpper ut, menar Magnus Nilsson och syftar på att den totala klimatpåverkan av flygtrafiken är betydligt större än den som beror på koldioxiden.
EU-kommissionen presenterade i december ett förslag om att flygbolagen år 2011 ska omfattas av EU:s system för handel med utsläppsrätter för koldioxid. I förslaget ingår dock inte andra utsläpp än koldioxid.
Jenny Ryman påminner om att utsläppshandeln inte behöver betyda att utsläppsminskningarna sker just inom flygtrafiken.
– EU måste sätta ett tak för utsläppen men de lägger sig inte i vilka sektorer som sedan minskar utsläppen, säger hon.
Jonas Åkerman menar att det finns en osäkerhet beträffande den politiska viljan att sätta taket för utsläppsrätterna så lågt att systemet ger effekt.
– Hittills har man varit generös för man har varit rädda för att industrier ska slås ut.
EU:s förslag kommer nu att processas och Magnus Nilsson befarar att förslaget kan komma att stoppas på det möte som FN:s flygfartsorganisation, International civil aviation organization, håller i Montreal i oktober.