Fördjupning


Lisa Berthelson
Stockholms Fria

Tjänstefolk eller tjänstesektor?

När jag skriver detta har både jag och min partner arbetat såväl vardag som helg ett bra tag. Det syns. Inte bara på mig - på oss - utan särskilt tydligt märks det på vår lilla etta, där även våra katter Agnes och Astrid huserar. Damm och högar med böcker pryder golven, tvättkorgen är överfull, tomburkar och flaskor fyller skåpet under diskbänken, blommorna slokar. Och när var sängen bäddad sist? Vi har inte barn och jag är pedant, men ändå är det så här. Jag önskar mig inte längre en ny frisyr. Jag önskar mig en fet vårstädning och mat serverad - frukost, middag, kväll.

Men vill jag vilja detta? Och om jag köper mig fri - kommer jag att må bättre? Kommer samhället att bli bättre? Nej, svarar Josefin Brink som är riksdagsledamot för vänsterpartiet. Ja, menar Monica Lindstedt som grundade Hemfrid, ett företag som mot betalning skulle kunna städa rent hemma hos mig. De är de två första skribenterna som kommer att vrida och vända på regeringens reform om subventionering av hushållsnära tjänster.

Fakta: 

Lisa Berthelson är gästredaktör för argumentserien Tjänstefolk eller tjänstesektor? Hon är frilansjournalist och har bland annat arbetat på Stockholms Fria Tidning och ETC och skrivit för Kvinnotryck, Scoop - Tidskrift för grävande journalistik och Quick Response.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Resurser finns för att förverkliga idéerna

Det finns ett stort behov av att öka resandet med kollektivtrafik och det finns gott om idéer för hur det ska gå till. Även branschorganisationen för svensk kollektivtrafik har en offensiv attityd. Men för att lyfta resandet med kollektivtrafik krävs mångmiljardsatsningar och hittills har beslutsfattarna inte velat satsa tillräckligt på kollektivtrafiken.

Fria.Nu

Vanliga argument mot nolltaxa

Undertecknad har vid flera tillfällen försökt att via e-post och telefon nå Christer Wennerholm, styrelseordförande i AB Storstockholms Lokaltrafik. Syftet var att denne skulle få en chans att bemöta innehållet i artikeln om nolltaxa. Wennerholm har dock inte svarat vilket jag tolkar som att han inte vill kommentera texten. För att belysa frågan om nolltaxa på ett mer allsidigt sätt redovisas nedan vanliga argument mot nolltaxa i kollektivtrafiken.

Fria.Nu

Morötter för ökat kollektivt resande

I den första delen av argumentserien Kollektivtrafik för hållbar utveckling resonerar gästredaktör Jarmo Juhani Riihinen kring varför en väl utbyggd kollektivtrafik är viktig för såväl miljö som tillgängligheten i städerna.

Fria.Nu

© 2025 Stockholms Fria