Fria.Nu

Kärnavfall utskeppat till Sellafield

I dag strax efter klockan tre lämnade fartyget Atlantic Osprey Studsvik med 4,8 ton utbränt kärnbränsle för transport till Sellafield. Trots detta kommer Greenpeace fortsätta sitt arbete för att stoppa upparbetningen.

Under måndagsmorgonen anlöpte kärntransportfartyget Atlantic Osprey hamnen i Studsvik. Greenpeaceaktivisterna på plats försökte stoppa fartyget genom att i överlevnadsdräkter lägga sig i vattnet framför fartyget och mellan sig ha en flytande lina.

På platsen fanns också både kustbevakningen och nationella insatsstyrkan i ett flertal större och mindre båtar samt med bevakning från luften. Insatsstyrkan ingrep och drog upp de aktivister som befann sig i vattnet. Enligt polisen greps inte aktivisterna utan det bedömdes att de ramlat i av misstag.

Därefter följde en jakt som slutade med att Greenpeaces båtar bordades av insatsstyrkan som placerade en polis i varje båt. Aktivisterna fick åter ta kontrollen över båtarna efter det att Atlantic Osprey kunnat lägga till vid kajen.

Greenpeaces har också på rättslig väg försökt stoppa kärnbränsletransporten men utan framgång. Länsrätten beslutade förra fredagen att avslå organisationens överklagan med motiveringen att 'beslutet inte angår Greenpeace'. Martina Krüger, talesperson i energifrågor för Greenpeace ställde sig då frågande inför länsrättens beslut.
- Jag tycker att det är orimligt att en miljöorganisation inte kan överklaga ett beslut av en myndighet som vi anser bryter mot miljölagstiftningen, säger hon till Fria Tidningar.

Miljöorganisationen gick därför vidare med ärendet till kammarrätten. I överklagandet skrev man att 'länsrätten felaktigt bedömt organisationens talerätt avseende överklagande' och hänvisade bland annat till FN:s konvention om tillgång till information, allmänhetens deltagande i beslutsprocesser och tillgång till rättslig prövning i miljöfrågor.
Men i dag torsdag avvisade även kammarrätten överklagandet med samma motivering, att Greenpeace inte är part i målet.
- Kammarrätten tittar inte på om vi har rätt eller inte utan bara på om vi har rätt att överklaga så som lagen är skriven nu. Det här kan vara en bra början att ändra strålskyddslagen så att den som andra miljöskyddslagar kan överklagas av allmänheten.

Även ett flertal politiker har reagerat mot transporten. Wiwi-Anne Johannsson (v), ledamot i riksdagens miljöutskott, protesterar mot den i en interpellation där hon vänder sig till miljöminister Andreas Carlgren angående hur han tänker agera i frågan.

Och den miljöpartistiska riksdagsledamoten Gunvor G Ericson besökte i tisdags själv Studsvik för att visa sitt stöd för demonstranterna på plats.
- Det är helt oacceptabelt att Sverige dumpar sitt kärnavfall i ett annat land. Vi har lovat att ta hand om vårt eget avfall, men det verkar inte nu inte gälla längre säger. Det finns fortfarande en möjlighet för regeringen att stoppa transporten, säger hon i ett pressmeddelande.

Även i Danmark har historien uppmärksammats och riksdagsledamoten för Socialistisk Folkeparti Anna Grete Holmsgaard har även hon uttryckt sin oro för transporten och kräver att den danska miljöministern att hon meddelar vad hon ämnar göra i frågan.

Den norske miljöministern Helen Bjørnøy skriver idag torsdag i ett brev till sina danska och isländska kollegor att hon finner transporten mycket bekymmersam. Hon skriver också att hon är rädd för att det svenska beslutet att bevilja transporten ska förstöra arbetet att få Sellafieldanläggningen nerlagd som Norden tidigare stod enat i.

Men i dag torsdag strax efter klockan tre lämnade fartyget Atlantic Osprey hamnen i Studsvik för att transportera kärnbränslet till upparbetningsanläggningen i Sellafield. Greenpeace övervägde en aktion även vid utskeppandet men beslutade att av säkerhetsskäl bara eskortera fartyget ut genom skärgården.
- Det är ju annorlunda när lasten är på, det är en av de farligaste transporter som finns och vi ville inte öka den osäkerheten, säger Martina Krüger.

Miljöorganisationen har dock inte gett upp än utan kommer att jobba vidare på politisk väg. Och med bland annat norske miljöministern i ryggen så låter Martina Krüger fortfarande hoppfull.
- Så länge det inte är upparbetat så kan det tas tillbaka även om det nu har skeppats iväg, så striden är inte över än.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Facklig kritik mot nya Karolinska

Fyra fackförbund kräver att byggstarten för Nya Karolinska sjukhuset i Solna skjuts upp. De menar att den utredning som ska ligga till grund för beslutet är bristfällig och inaktuell.

Husen ska stå kvar

När Nya Karolinska sjukhuset reser sig i glas och betong får hyreshuset på Olof af Acrels väg 8 inte längre plats. Landstinget har väntat in i det sista med beskedet som kom som en fullständig överrakning för de boende.

Klimatprogram sjunger på sista versen

Trots tal om vikten av insatser för att motverka klimathotet stryps bidragen till klimatinvesteringsprogrammen. Den åtgärd som regeringen istället vill se innehåller knappt hälften så mycket pengar.

Fria.Nu

Borgarna sjösätter Plan B

När de boende i ytterstaden inte visar intresse för att ombilda öppnar majoriteten i stadshuset för försäljning av allmännyttiga fastigheter till privatvärdar. SFT:s Olle Sundgren frågar sig om detta är borgerlighetens Plan B för att sätta bruksvärdessystemet ur spel.

Fackförbund fruktar privatiserade verk

En statlig utredning föreslår att Banverkets och Vägverkets lönsamma delar bolagiseras. När beslutet är klubbat i riksdagen nästa sommar ligger vägen öppen för privatisering.

Fria.Nu

© 2025 Stockholms Fria