Lennart Fernström

Inledare


Lennart Fernström
Fria.Nu

Högern har övergett det fria valet

Den höger som alltid burit marknadens fana högt, har helt plötsligt börjat darra på rösten. De som alltid hyllat att konsumenternas val ska styra samhällets utveckling, har helt plötsligt börjat oroas över just de valen, skriver Lennart Fernström.

Så slog julhandeln på nytt rekord. Konsumismen går på högvarv trots att en nyvaken opinion har börjat förstå miljöproblemens dignitet. Det är långt från medvetande till handling. Men trots det verkar högern vara livrädd för att den ökade miljömedvetenheten ska slå mot konsumtionen.
Den höger som alltid burit marknadens fana högt, har helt plötsligt börjat darra på rösten. De som alltid hyllat att konsumenternas val ska styra samhällets utveckling, har helt plötsligt börjat oroas över just de valen. Att vi genom våra pengar och köpkraft kan se till att det bra och goda utvecklas, och att det dåliga som ingen vill ha försvinner, verkar inte längre vara högerns linje. De som alltid hyllat den vägen som den enda sanna, ja till och med den enda demokratiska, börjar nu prata om hur fel, rent av omöjligt, det är att ha ett ekologiskt perspektiv när man konsumerar.

Ingen missade väl Svenskt näringslivs sagor före jul. Med diverse uppdiktade scenarier försökte de visa hur hemskt det är med konsumentmakt. Hur den stackars företagaren drabbas när folk inte köper hans eller hennes varor, hur det slår mot barnarbete på andra sidan jorden när folk använder sin konsumentmakt och så vidare. Viktigast av allt är nämligen att hjulen hålls igång, så att de som äger produktionsmedlen kan bli än rikare. Det är betydligt viktigare än en fungerande marknad, där konsumenterna gör fria val och kan välja bort onödig och miljövidrig konsumtion.
Svenskt näringslivs kampanj kan tyckas som ett desperat och nästan pittoreskt försök att komma på fötter i en debatt där de har noll i trovärdighet. Men den är ingen isolerad händelse. Diverse högerekono- mer gör nu allt de kan för att visa att det enda hållbara är ökad konsumtion av allt, förutom just ekologiska produkter. Detta är i många fall samma debattörer som in i det längsta ifrågasatte att växthuseffekten hade något att göra med mänskliga handlingar.

Svenska dagbladets ledarsida deltar förstår också i denna kampanj, precis som i den förra. Och ett par dagar före jul fick flera revisionister uttala sig igen.
Jonas Frycklund påpekade då att kenyanska snittblommor som fraktats hit med flyg har inneburit mindre utsläpp än holländska. Detta på grund av att de senare har odlats i energikrävande växthus. Underförstått är att närproducerat inte är bra för miljön. Precis som om någon har påstått att närproducerat är det enda som har betydelse för miljön. När holländskt blev närproducerat och om vi behöver snittblommor mitt i vintern tar han dock inte upp. Det är liksom så självklart att vi behöver dem att undvikande av ett miljökaos blir sekundärt.

Johan Nordberg fortsätter med att hävda att det är genom vår julshopping som vi får råd att göra något åt miljön och Anders Berg spär på med att ekologisk odling är ineffektivt och därmed ett resursslöseri.
Vi ska alltså fortsätta att förbruka mer av jordens resurser och släppa ut mer gifter för att få råd att göra något åt det problem som konsumtionen och gifterna skapar. Att det är en desperat argumentation förstår var och en. Precis som det inte är svårt att förstå att högern är desperat när de överger sitt främsta argument för kapitalismen, och fördömer folk som gör aktiva val i sin konsumtion.

Högern liknar allt mer kejsaren och människors fria val är hans nya kläder. Bara de mest trogna anhängarna kan nu se tygstyckena. Vi andra ser bara en naken kapitalism som till varje pris ska behålla och öka makten samt ett enormt ekonomiskt överflöd för några få.
Men denna debatt är inte problematisk bara för högern, utan även för den del av vänstern som alltid har förnekat konsumentmakt som ett medel, och som i alla sammanhang är emot folks fria val och individuella ansvar. De som anser att allt är strukturernas fel och vi är alla offer utan ansvar. För om det är så att det bara är genom en stark stat, lagar och förordningar som vi kan få ett mer ekologiskt och solidariskt samhälle, varför lägger då högern och Svenskt näringsliv ner dessa resurser på att förhindra att vi använder våra val och den lilla konsumentmakt som vi har?

Om vi återvinner saker och inte deltar i köphysterin minskar kapitalisternas vinster och därmed klyftorna. Om vi ser till att det som vi trots allt behöver konsumera är schyst producerat, så nära och småskaligt som möjligt, bryter vi sakta ner de multinationella bolagens makt. Det är det som Svenskt näringsliv, men fortfarande inte delar av den auktoritära vänstern, har förstått.
Konsumentmakt allena kommer inte rädda världen, lika lite som politiska beslut eller någon annan enskild handling kommer göra det. För att komma framåt måste vi kämpa på flera fronter samtidigt. Och konsumentmakt kan vara en liten och nog så viktig del i kampen mot såväl den råa kapitalismen som växthuskaoset.
Vi har alla ett ansvar och en möjlighet i varje val vi gör. Det gäller att vi använder den möjligheten. Det, men inte mycket annat, har näringslivets kampanj visat.

ANNONSER

© 2024 Stockholms Fria