Fria.Nu

Ökade utsläpp trots miljövänligare trafik

Utsläppen från enskilda bilar är rekordlåga. Ändå fortsätter koldioxidutsläppen från vägtrafiken att öka. Målet att utsläppen ska ligga på 1990 års nivå om två år ser orealistiskt ut. Regeringen och oppositionen skyller på varandra.

FRIA TIDNINGEN – Det är en tudelad känsla. Det är glädjande att vi köper miljöbilar och använder mer biobränslen. Men samtidigt har vi har en uppförsbacke med ökad trafikvolym. Och det är ingen slump. Folk blir rikare, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Vägverket.
Personbilstrafiken ökade med tre procent förra året och de tunga transporterna med sex procent. Detta är med undantag av 2002 den största trafikökningen sedan slutet av åttiotalet och en starkt bidragande orsak till ökningen av koldioxidutsläpp i luften.
För att bromsa den negativa utvecklingen föreslår Vägverket en rad åtgärder. De främsta är ökad andel biobränslen till fordon men framför allt att börja bereda för en bättre och attraktivare kollektivtrafik.
– Vi kan inte skuldbelägga individen för att den inte åker mer kollektivt. Givetvis har individen ett ansvar, men för att det ska fungera i praktiken måste resandet bli enkelt, bekvämt och effektivt. Då behövs en mer samlad samhälls- och trafikplanering och en bättre utrustad kollektivtrafik, säger Lars Nilsson.

Sveriges klimatmål att nå tillbaka till 1990 års koldioxidutsläpp år 2010 är avlägset. Utsläppen har sedan 1990 ökat med tolv procent och framtidsprognoserna ser dystra ut. De visar på en ökning av koldioxidutsläpp från trafiken med två procent årligen de kommande åren.
Mikael Gustafsson (v), trafikpolitiskt sakkunnig i trafikutskottet, menar att kollektivtrafiken är nyckeln till att på sikt minska utsläppen.
– Men först måste vi ändra stads- och samhällsplaneringen så att vi bygger tätare. Nästa steg är att utöka utbudet av kollektivtrafik.
Den förra regeringen lade fram en trafikpolitisk proposition som just nu ligger på riksdagens bord. Där föreslår de bland annat kilometerskatt för att minska transportutsläppen, med reservation för vissa näringar.
– Transportföretagen väljer ofta längre och krångligare vägar för att de är billigare. Om man inför kilometerskatt blir det inte lika lönsamt att ta onödiga omvägar, säger Mikael Gustafsson.

Men att nå klimatmålet om två år blir tufft?
– Ja, med den här regeringen blir det tufft. De tar inte frågan på allvar. De har hög retorisk svansföring men är dålig på att genomföra saker. Vi får se vad som händer när de lägger fram infrastrukturoppositionen i september, säger Mikael Gustafsson.

Kenneth Hultgren (c), pressekretare åt infrastrukturministern Åsa Torstensson, delar inte uppfattningen att de inte skulle ta sitt miljöansvar.
– För tillfället försöker vi få ordning på de delar den nuvarande oppositionen misskötte under sin regeringstid. Vi rustar nu vägarna i landet eftersom det är där som 80 procent av kollektivtrafiken går, och det är där vi måste satsa. Det är den största satsning som gjorts på vägunderhåll.

Regeringen har i årets budget skjutit till ytterligare 1,2 miljarder kronor endast öronmärkt till vägunderhåll.
– Sedan släpper vi en infrastrukturproposition i september som helt går i linje med klimatberedningens politik. Det är som att vi bockar av punkt efter punkt på deras lista för att nå lägre utsläppsnivåer, vilket är väldigt glädjande, säger Kenneth Hultgren och fortsätter:
– Vi kommer att lägga fokus på att minska transportutsläppen. Då är det viktigt att de olika transportmedlen kan prata med varandra, det vill säga att vägar, järnvägar, hamnar och flygplatser kan samverka så smidigt som möjligt.

Men att nå klimatmålet om två år blir tufft?
– Ja, förra regeringen gjorde ju inte så mycket åt det. De gjorde inte sin hemläxa.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Större klassklyftor en generation in i framtiden

I sista delen av Fria Tidningars granskning av klassamhället spolar vi fram en generation. Daniel Lind, chefsekonom på Unionen, befarar att dagens möjligheter att bryta sig loss från sina klassbojor effektivt är på väg att sopas undan.

– Om några år kanske vi står där, tittar tillbaka och frågar oss vad som egentligen hände, säger han.

Fria.Nu

Studenter följer i föräldrarnas sociala fotspår

När det gäller utbildning faller sällan äpplet långt från trädet. Trots få hinder väljer endast drygt 20 procent av barn till lågutbildade föräldrar att läsa vidare.

– Den sociala bakgrunden betyder tveklöst väldigt mycket, säger Robert Erikson, professor i sociologi på Stockholms universitet.

Fria.Nu

Klass avgör hur bra vård man får

Privatekonomin har betydelse för hur man bemöts och behandlas av sjukvården. En sammanställning av Sveriges kommuner och landsting, SKL, visar tydliga exempel på att den offentliga sjukvården i Sverige präglas av klassdiskriminering.

Fria.Nu

Fp trycker på polisen om Cyklopen

Polisens haltande utredning om brandattentatet på kulturhuset Cyklopen har fått kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp) att reagera. I ett brev uppmanar hon polisen att intensifiera jakten på gärningsmännen.

– Jag hoppas att polisen tar intryck och att de gör sitt bästa, säger hon.

Veolia överklagar tunnelbanebeslut

Veolia transport överklagar SL:s beslut om att låta Hongkongföretaget MTR ta över tunnelbanedriften. Anledningen är att den franska transportjätten vill pröva den utvärderingsmodell SL hade som grund till beslutet.

© 2025 Stockholms Fria