Fria.Nu

Mer koldioxid trots att bilarna är mer miljövänliga

Bilarna släpper ut mindre än någonsin. Trots det ökar utsläppen av koldioxid från trafiken. Vad är problemet? Regeringen och oppositionen skyller på varandra.

– Det är bra att vi köper miljöbilar och använder mer biobränslen. Men samtidigt finns det fler bilar. Och det är ingen slump. Folk blir rikare, säger Lars Nilsson, miljödirektör på Vägverket.Förra året ökade trafiken med personbilar med tre procent. Transporterna med bussar och lastbilar med sex procent. År 2002 ökade trafiken ännu mer. Därför ökar utsläppen av koldioxid.Vägverket vill stoppa de stora utsläppen av koldioxid. De vill att bilisterna ska använda mer biobränsle. De vill också att kollektiv-trafiken ska bli bättre.– Det måste bli enklare, snabbare och mer bekvämt att resa kollektivt, säger Lars Nilsson.

Sverige har ett klimatmål. Man har bestämt att koldioxid-utsläppen 2010 ska vara lika stora som de var 1990. Det kan bli svårt att lyckas. Utsläppen har ökat med tolv procent sedan 1990. Och om ingenting blir annorlunda så kommer trafiken att släppa ut två procent mer per år de närmaste åren.

Mikael Gustafsson från vänsterpartiet arbetar med trafikfrågor i riksdagen. Han tycker att kollektivtrafiken är viktig för att minska koldioxidutsläppen.– Vi måste bygga städerna annorlunda. Vi behöver bo närmare varandra. Sedan kan man få mer och bättre kollektivtrafik.Den förra regeringen ville införa kilometerskatt för att minska utsläppen.– Om man har kilometerskatt kommer transportföretagen att förlora pengar på att ta onödiga omvägar, säger Mikael Gustafsson.

Men det blir svårt att nå klimatmålet om två år?– Ja, med den här regeringen blir det svårt. De tar inte frågan på allvar, säger Mikael Gustafsson.

Kenneth Hultgren från centerpartiet är pressekreterare åt infrastrukturminister Åsa Torstensson. Han håller inte med, utan tycker att regeringen är bra på miljöfrågor– Nu försöker vi lösa de problem som den förra regeringen har skapat. Vi rustar vägarna i landet eftersom 80 procent av kollektivtrafiken går där. Det är den största satsning som gjorts på vägunderhåll.

I årets budget finns 1,2 miljarder kronor som ska användas till vägunderhåll.– I september kommer regeringen att ge förslag till riksdagen. Då kommer vi att ge många förslag på hur utsläppen ska minska, säger Kenneth Hultgren och fortsätter:– För oss är det viktigt att minska utsläppen från vägtransporter.

Men att nå klimatmålet om två år blir tufft?– Ja, förra regeringen gjorde ju inte så mycket åt det. De gjorde inte sin hemläxa.Lätt svenska: Petra Hansson

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Större klassklyftor en generation in i framtiden

I sista delen av Fria Tidningars granskning av klassamhället spolar vi fram en generation. Daniel Lind, chefsekonom på Unionen, befarar att dagens möjligheter att bryta sig loss från sina klassbojor effektivt är på väg att sopas undan.

– Om några år kanske vi står där, tittar tillbaka och frågar oss vad som egentligen hände, säger han.

Fria.Nu

Studenter följer i föräldrarnas sociala fotspår

När det gäller utbildning faller sällan äpplet långt från trädet. Trots få hinder väljer endast drygt 20 procent av barn till lågutbildade föräldrar att läsa vidare.

– Den sociala bakgrunden betyder tveklöst väldigt mycket, säger Robert Erikson, professor i sociologi på Stockholms universitet.

Fria.Nu

Klass avgör hur bra vård man får

Privatekonomin har betydelse för hur man bemöts och behandlas av sjukvården. En sammanställning av Sveriges kommuner och landsting, SKL, visar tydliga exempel på att den offentliga sjukvården i Sverige präglas av klassdiskriminering.

Fria.Nu

Fp trycker på polisen om Cyklopen

Polisens haltande utredning om brandattentatet på kulturhuset Cyklopen har fått kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp) att reagera. I ett brev uppmanar hon polisen att intensifiera jakten på gärningsmännen.

– Jag hoppas att polisen tar intryck och att de gör sitt bästa, säger hon.

Veolia överklagar tunnelbanebeslut

Veolia transport överklagar SL:s beslut om att låta Hongkongföretaget MTR ta över tunnelbanedriften. Anledningen är att den franska transportjätten vill pröva den utvärderingsmodell SL hade som grund till beslutet.

© 2025 Stockholms Fria