Förskolan förstärker könsrollerna den ska motverka
Förskolan förstärker traditionella könsroller, tvärtemot vad som står i förskoleplanen. Det visar Delegationen för jämställdhet i förskolans första delbetänkande som lämnades till förskoleminister Lena Hallengren i fredags.
- Personalen har olika förväntningar på pojkar och flickor. Detta leder till att barn hindras i sin utveckling till hela människor, och förskolan bidrar till ett ojämställt samhälle, säger Anna Ekström, ordförande i Delegationen för jämställdhet i förskolan.
I fredags överlämnade delegationen sitt första delbetänkande till förskoleminister Lena Hallengren. Uppdraget har varit att tolka dagsläget i jämställdhetsarbetet på förskolor runt om i landet. Det har visat sig att många har svårt att nå upp till förskoleplanens jämställdhetsmål. I förskoleplanen står bland annat att förskolan ska motverka traditionella könsroller, men enligt delegationen är det snarare så att förskolan förstärker dessa. Flera förslag på förändring tas upp i betänkandet.
Delegationen pekar bland annat på vikten av att fortbilda redan befintlig personal, men också hur lärarutbildningarna ska göras mer genusmedvetna. I dag saknar ungefär hälften av lärarhögskolorna kurser med genusinriktning.
- Att jobba med jämställdhet ska inte vara något frivilligt. Det ska vara ett tjänsteåliggande. Vad man privat har för åsikter spelar ingen roll, det handlar om vad som står i läroplanen, menar Anna Ekström.
Många förskolor är intresserade av att jobba med jämställdhet, men saknar kunskap om hur man praktiskt ska arbeta, hur man omvandlar teori till praktik. Sedan
delegationens arbete tog fart har man beviljat ekonomiskt stöd till flera jämställdhetsprojekt. Det handlar främst om så kallad pedagogisk dokumentation. Personalen videofilmas i sitt arbete och man upptäcker ofta att pojkar och flickor behandlas olika. Utifrån detta jobbar man sedan vidare för att bli mer jämställda.
Delegationen ser det som ytterst viktigt att få in fler män i förskolan. Sedan 1983 har andelen män i förskolan halverats till 2,3 procent. Både pedofildebatten i mitten av nittiotalet och det låga löneläget kan ses som orsaker till detta. Men det är inte hela förklaringen.
- I vårt samhälle förväntas inte män arbeta med saker man gör i förskolan. Men det är viktigt för jämställdheten att visa barnen att män och kvinnor kan göra saker som inte förväntas av dem beroende på vilket kön man har, säger Anna Ekström.
En annan orsak menar man är att manliga pedagoger ofta ses som män i första hand och pedagoger i andra. Ändå menar delegationen att männen behövs på dagis som manliga förebilder, som ska visa att män inte nödvändigtvis måste sparka boll och vara i snickarverkstaden.
Delegationen tillsattes av regeringen i december 2003 och ska lämna slutbetänkande i juni 2006.