Den dåliga tunnelbaneluften aktualiserar nya transportformer
Den farliga luften i Stockholms tunnelbana, som vi hört om under veckan, aktualiserar frågan om nya former av transportmedel. Det menar Åke Askensten, mp, som också sitter i landstingsstyrelsen och SLs centrala regionstyrelse.
Under veckan har Karolinska Institutet rapporterat om järnpartiklar mindre än en tusendels millimeter i storlek som sätter sig fast i lungorna och orsakar skada efter lång tid.
Dessutom kan det förstöra
delar av arvsmassan vilket kan påverka kommande generationer. Luften i tunnelbanan är tio-tjugo gånger så farliga för lungorna som den hårt trafikerade Hornsgatans luft.
Någon forskning på hur länge man måste befinna sig i tunnel-
banan för att det ska vara farligt finns i dag inte.
Dammsugning av tunnlarna i Londons tunnelbana har visat sig ha dålig effekt, då föroreningarna är lika stora igen efter endast ett halvt dygn.
Förbättrad ventilation är enligt SLs miljöingenjör Bo Lönnemyr förmodligen inte heller möjligt.
- I tunnelbanan kastas enorma luftmassor ut och in överallt, så det är mycket svårt att filtrera eller öka genomströmningen utan att det blir obehagligt för resenärerna. Dess-
utom skulle det kunna handla om miljardbelopp i kostnader, och vi är inte ens säkra på att förbättringen av luften blir större än några procent, säger Bo Lönnemyr.
Han menar också att den här frågan är aktuell när den nya City-
tunneln för pendeltåg ska byggas. Tunga och snabba tåg som pendeltåg förmodas nämligen bidra till mer partiklar än tunnelbanor, vilket väntas kräva förebyggande åt-
gärder.
Åke Askensten säger att det också gäller för tunnelbanan. Själva orsaken till problemet bör hanteras redan vid källan - hjulen, rälsen, strömskenorna och bromssystemet - menar han.
Till exempel används gummihjul på tågen i bland annat Paris och Tokyo, men även gummi trasas sönder till hälsovådliga partiklar. Därför vore en helomvändning till vagnstrafik utan rälstunnlar en lösning på lång sikt. Då kan luftbanor, det vill säga kabiner som hängande svävar fram på balkar i luften, komma att utredas.
Just nu tittar man i Stockholm, i ett EU-projekt, på en föreslagen luftbana mellan Skärholmen och Kungens Kurva i Huddinge.
- Om man ska se något positivt i problemet med tunnelbaneluften och de förmodligen mycket dyra lösningarna, så är det väl att det äntligen kan sätta fart på alternativa transportprojekt, som man egentligen känt till länge, säger Åke Asken -sten.
På SLs möte med koncern-
styrelsen om cirka två veckor ska man ta upp frågan om vad man kan göra åt den dåliga luften.