• Pontus Stenshäll både regisserar och spelar Richard III.
Stockholms Fria

Manlighet och massmord

I en vacker scen i Teater Moments Rickard III är Rickards kumpan Buckingham - lätt fyllig i runda glasögon som en trevlig polare från något it-företag - på väg tidigt om morgonen för att lura Lord Hastings i en fälla. Buckingham kommer cyklande på sin trehjuling mitt bland de platta spöklika pappdockor i övermänsklig storlek som översållar scenen. Han sprutar ut rök ur en sprejflaska och låter den representera den vackra morgondimman. Hastings är tyvärr upptagen, han håller på och knullar, men kommer snart ut klädd i svart läderrock och börjar kamratligt skrodera om bärs och brudar.

Rickard III påminner en del om Moments höstföreställning Till Damaskus på spöktåget. Även här är Pontus Stenshäll både regissör och huvudrollsinnehavare, och i stället för att handlingen bärs framåt av ett leksakståg får vi en hel arsenal leksaker för grabbar i olika åldrar. Rickard III ser ut som en långhårig svartklädd rockstjärna, och vad blir hans belöning när han krönts till kung om inte en skog av drömskt vaggande elgitarrer. Två andra grabbar spelar alla övriga roller, när de inte spelas av muskulösa actiondockor eller dylikt.

Det är inga psykologiska djupporträtt vi får, några enkla tydliga karaktärsdrag och klädesplagg räcker för att ge liv åt figurerna. David Mjönes gör en snäll Buckingham som med fåraktig min iscensätter det ena blodiga brottet efter det andra på Rickards uppdrag, Peter Järn visar en särskild talang för roliga krumelurer som en mycket samvetsöm mördare eller en stenhård Police Chief.

Så värst många av Shakespeares originalrepliker blir nog inte kvar, men själva historien berättas rasande effektivt i en stundom crazyartad lek med teaterformen. Det bästa är att skrattet hela tiden fastnar i halsen, för detta har blivit till en satir, ett rasande angrepp på den brutala destruktiva mansrollen. En manlighet som börjar med grabbighet och slutar med massmord.

Fakta: 

TEATER
Rickard III L"étude efter William Shakespeare

Regi, scenografi och bearbetning: Pontus

Stenshäll

På scenen: Pontus Stenshäll, Peter Järn, David

Mjönes

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vackert stiliserad performanceteater

Teater Giljotin är en teater med Janus-ansikten. Det ena ansiktet vetter mot intensiv, psykologisk-realistisk dramatik av författare som Jon Fosse och Lars Norén eller Eugene O’Neill. Det andra ansiktet riktar blicken mot något radikalt annorlunda, mot performance och en scenkonst på gränsen mellan teater och dans.

Underhållande debattinlägg vid rätt tidpunkt

Ibland undrar man över konstens profetiska förmåga. Således hade Tranströmerföreställningen Den halvfärdiga himlen premiär på Strindbergs intima teater bara någon vecka efter Nobelpristillkännagivandet. Och nu, veckan efter det stora avslöjandet om en hemlig svensk vapenfabrik i Saudiarabien, har Teater Tribunalen premiär för En föreställning om svensk vapenexport.

Kolonialism kring middagsbordet

Det är vitt, rent och stiligt på Teater Galeasen. Och klaustrofobiskt. Sofforna är vita, kläderna är vita, människorna är ljusa och glada. Åtminstone skenbart.

© 2025 Stockholms Fria