• Gubbängenteatern Moments uppsättning av Mariamne hyllar en förströdd antiestetik. Rollfigurerna gestaltas aldrig, utan berättas eller karikeras med st
Stockholms Fria

Antiestetik i stadens utkanter

Det tål att sägas många gånger: den som vill se nyskapande teater behöver inte ta sig till den avlägsna innerstaden. I Gubbängen, på bekvämt cykelavstånd från till exempel Stockholms Frias redaktion, bjuder Moment på många intressanta teaterupplevelser. Och det tycks inte spela någon roll om Pontus Stenshäll regisserar (som i två tidigare föreställningar) eller Andreas Boonstra (som denna gång). De hyllar båda samma förströdda antiestetik, som denna gång drivs till sin yttersta spets i scenversionen av Pär Lagerkvists roman Mariamne från 1967.

Scenen ser ut som Myrornas avdelning för kontorsmöbler. Skrivbord med tunga träskivor och stålrörsben, brevkorgar, ett gammalt arkivskåp vars olika luckor öppnas och blir till miniatyrtablåer eller dockteaterscen, och så ett tämligen sorgligt partytält. Skådespelarna tycks ha ramlat in i denna second hand-tristess av en slump. De glider omkring där, pratar förstrött och berättar i förbifarten handlingen i Lagerkvists roman, avbryter sig ibland och börjar gräla, skojar, larvar sig, tar fikapaus. Kommentarer och förtydliganden till handlingen skrivs in på en laptopdator på skrivbordet och projiceras på väggen. Rollfigurerna gestaltas aldrig, de berättas eller karikeras med stor distans.

Och i processen uppstår en fullkomligt grotesk klyfta mellan tre grabbars och en tjejs leksaksestetik på scenen och den hemska historia de berättar. Kung Herodes är ett monster av ondska, en Hitlers eller Stalins like. Hans enda svaga punkt är den oförklarliga kärleken till Mariamne, en okänd kvinna han fått syn på vid stadsporten och så småningom gifter sig med. Men Mariamne är aldrig förälskad. Hon gifter sig av något slags pliktkänsla för att se om hon kan mildra kungens grymma sinnelag, vilket faktiskt lyckas för en tid.

Moment lyckas dock aldrig riktigt övertyga mig om poängen med att ta upp Lagerkvists roman på scenen. I denna avskalade version tycks berättelsen alltför klichéfyllt svartvit, och dessutom med en nattstånden idé om den goda kvinnan som självutplånande offer - något som för all del regissören tycks vara medveten om i några ironiska kommentarer om gubbteater och kvinnosyn. Å andra sidan är nog huvudsaken denna gång just den suveränt nonchalanta leken med själva formen, en lek som är fylld med glädje och teatral vilja som ger en lycklig eftersmak.

Frågan är bara vart detta kan tänkas leda, för längre på antiestetikens väg kan man väl ändå inte komma. Vilket blir nästa teatermoment på Gubbängsscenen?

Fakta: 

Teater
Mariamne
Regi & dramatisering: Andreas Boonstra
I rollerna: Linda Källgren, Andreas Boonstra,
Pontus Stenshäll, Mathias Olsson
Musik: Simon Steensland
Scenografi och kostym: Åsa Berglund Cowburn
med hjälp av Aurelia Le Huche
Scen: moment:teater, Gubbängen

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vackert stiliserad performanceteater

Teater Giljotin är en teater med Janus-ansikten. Det ena ansiktet vetter mot intensiv, psykologisk-realistisk dramatik av författare som Jon Fosse och Lars Norén eller Eugene O’Neill. Det andra ansiktet riktar blicken mot något radikalt annorlunda, mot performance och en scenkonst på gränsen mellan teater och dans.

Underhållande debattinlägg vid rätt tidpunkt

Ibland undrar man över konstens profetiska förmåga. Således hade Tranströmerföreställningen Den halvfärdiga himlen premiär på Strindbergs intima teater bara någon vecka efter Nobelpristillkännagivandet. Och nu, veckan efter det stora avslöjandet om en hemlig svensk vapenfabrik i Saudiarabien, har Teater Tribunalen premiär för En föreställning om svensk vapenexport.

Kolonialism kring middagsbordet

Det är vitt, rent och stiligt på Teater Galeasen. Och klaustrofobiskt. Sofforna är vita, kläderna är vita, människorna är ljusa och glada. Åtminstone skenbart.

© 2025 Stockholms Fria