Fria.Nu

Småkillar ska bli vuxna män

Jag har inget principiellt emot sponsring och reklam. Tvärtom. Annonsörerna är en förutsättning för att det ska gå att bedriva idrott på elitnivå. På samma sätt som annonsörer är en förutsättning för att landets dagspress ska kunna hålla hjulen rullande.

Vad jag däremot kan ha synpunkter på är valet av annonsörer. Länge har kvällstidningarnas sportsidor varit späckade med porrannonser. Reklam för telefonsex, herrtidningar, porrbutiker och strippklubbar samsas om utrymmet med Zlatan och de andra ungdomsidolerna.

Rubrikerna 'Mustiga brudar' och 'Kåta tjejer väntar på dig' är betydligt mer förekommande än 'Zlatan gjorde mål för Juventus' eller 'Frölunda vände och vann'. Och ovan nämnda rubrikexempel är av det lindrigare slaget.

På sistone har man så även börjat lansera spritreklam. På det sättet tycks den manliga treenigheten vara fullbordad. För kanske är det så att dessa tre livsområden - sport, sprit och porr - är det vi vuxna män, sportsidornas överlägset mesta läsare, suktar efter mest.

Inte heller detta faktum hade jag egentligen haft några principiella invändningar emot, om det inte vore för sportsidornas näst största läsargrupp - småkillarna. För det är de, inte vi vuxna - vi är till stor del redan kokta, rökta eller vad du vill - som på allvar kan bli bärare av andra och bättre värderingar.

Men då måste nog också något så till synes obetydligt som landets sportsidor få ett mindre motsägelsefullt innehåll. För nog kan det, om man som liten grabb varje morgon då man slår upp sportsidorna vid frukostbordet matas med det i visuell form övertydliga budskapet att sport, sprit och porr hör ihop, inte ha annat än taskig inverkan på resan mot vuxenheten.

Och småkillar ska som bekant bli vuxna män.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Kortare arbetstid en lösning för vår tid

Förra veckan kom det en rapport om att konsumenterna i Sverige lägger mer pengar på teve- och dataspel än på musik. Detta beror inte bara på att försäljningen av musik minskar utan minst lika mycket på att många gillar att spela dataspel

Fria.Nu

© 2024 Stockholms Fria