Lennart Fernström

Inledare


Lennart Fernström
Fria.Nu

Från skandal till succé till...

Uttrycket björntjänst är ett av många ytterst märkliga uttryck i svenskan. Vad har björnarna gjort för att förtjäna det? Men så som det nu används är det tveklöst risk för att det är en sådan som mp har gett miljön och oss stockholmare i försenad julklapp.

Det behövs radikala åtgärder för att komma tillrätta med såväl massbilismen i stort som trafiksituationen i Stockholm. Att i någon form ta ut en avgift för dem som förpestar staden och blockerar våra gator är därför ett bra och viktigt instrument. Trängselavgifter ensamt är inte lösningen, men det är en bra början.

Problemet är hur det genomdrivits och genomförs. Maktfullkomligheten var total när mp fick Persson att tvinga fram försöken mot Billströms vilja. Och efter ett ur demokratisk synvinkel minst sagt tveksamt beslut har missarna radat upp sig.

Försöket har blivit så försenat att det knappt hinner sätta igång innan det ska avslutas, för att det inte ska pågå under Billströms valkampanj. Essingeleden har undantagits. Biltullarna kostar cirka 2 miljarder eller nästan 10 miljoner per dag som de kommer användas under försöket. Tiden som finns för att betala avgiften är korkat kort. Kollektivtrafiken har inte byggts ut tillräckligt. Avgiften har satts så lågt att det för de flesta inte gör någon skillnad. Politikerna kan inte enas om vad som ska stå på folkomröstningssedeln. Transponderna har inte kommit ut till alla bilägare och har varit svåra att sätta fast för dem som fått tag på en. Debiteringssystemet har använts för ytterligare utbyggnad av kontrollsamhället; polisen fick till och med börja använda bilder från kamerorna redan innan försöket var igång. Listan kan göras lång. Och som surgrädde på moset har riksdagsledamöterna gett sig själv fri passage. Liknande dumhet får man leta efter.

Sällan har Motormännen suttit med så många triumfkort på hand. Kort som de till stor del har serverats av röd-gröna politiker och deras byråkrater. Risken är uppenbar att folkomröstningen nu kommer att handla om hur försöket har genomdrivits och utformats, och om politrukerna och byråkraterna bakom försöket, istället för om avgiften i sig. Risken är därmed att mp och sossarna för mycket lång tid fram över har stängt dörren för denna viktiga åtgärd. Dörren blir då istället vidöppen för Motormännens lösningar, det vill säga mer bilar, mer miljöförstörelse och sämre levnadsvillkor för oss stockholmare.

Allt går dock inte att skylla på majoriteten, varken i stadshuset eller i riksdagen. Oppositionen har spelat ett minst lika fult maktspel och gjort allt de kunnat för att sätta käppar i hjulet. Och när vi tar del av alla tokigheter måste vi samtidigt vara medvetna om att det pågår ett extremt propagandakrig mot försöket från näringslivet och Motormännen. Att i Sverige genomdriva en radikal förändring mot deras vilja är i stort sett omöjligt.

När näringslivets gerillasoldater är i farten kan det bli riktigt roligt. Bäst hittills är han som tryckte upp klisterdekaler som var en kopia på Peter Erikssons registreringsskylt att sätta över den egna. Mindre roligt är det när media blir en del av propagandaapparaten. På premiärdagen fick trängselavgiften uppta hela Svenska Dagbladets första sida. 20 'vanliga' människor avbildades och i fet stil stod det under 19 av dem Nej och under endast en Ja. Och det var alltså inte en annons från Motormännen, utan tidningens egen huvudnyhet.

Opinionsmätningar som visar att en förkrossande majoritet (2/3) säger nej till avgifterna slås upp stort i media. Det är först om man läser det finstilta som man ser att bland Stockholms stads invånare, det vill säga de som ska avgöra frågan, väger det ganska jämt mellan ja och nej.

De första dagarnas försök gav en kraftig minskning av trafiken. Första dagen körde hela 25% färre till och från innerstaden. Och redan innan starten har avgiften fått positiva effekter. Miljöbilar, som är befriade från avgift, säljs i Stockholmsområdet som aldrig förr och trängselavgiften har blivit försäljarnas huvudargumentet. Om avgiften blir permanent, så småningom höjs och alla idiotiska detaljer justeras så kan det bli riktigt bra.

Men ett ja kräver att det blir en folkomröstning om sakfrågan, och inte en förtroendeomröstning för Billström och Eriksson. Därför måste ja-kampanjen få drivas av miljörörelsen och andra utomparlamentariska grupper och individer. Med Eriksson hemma i Kalix, helst med Billström som långtida gäst, så är ett ja till trängselavgifter och bättre livsmiljö i Stockholm fortfarande möjligt. Och efter ett ja i folkomröstningen så har trängselskatten gått från att vara ett djupt odemokratiskt projekt, till det mest demokratiskt genomförda trafikprojekt i Sverige någonsin.

ANNONSER

© 2024 Stockholms Fria