Fördjupning


Maria Ortler
  • Försvaret gör allt för att få tjejer att göra lumpen. Nu driver man man en reklamkampanj där man säger att det är coolt att göra lumpen. Här får två
Fria.Nu

'Det är coolt att göra lumpen och fånigt att ta hand om barn'

Försvaret genomför just nu en reklamkampanj för att få fler tjejer att göra lumpen. Man säger det naturligtvis inte rakt ut, att det är coolare att göra lumpen och fånigt att ta hand om barn. Man säger: bli au pair eller spräng en bro, kör en stridsvagn och ta befälet. Vilket som verkar mest attraktivt är lätt att förstå...

Försvarsmakten har låtit en reklamfirma, Saatchi & Saatchi, arbeta fram den nya reklamkampanjen. Den består dels av reklamfilmer som visas på tv och annonser i vissa tidningar och på vissa ungdomssajter på internet.
Reklamen går ut på att tjejer ska välja att göra lumpen istället för att jobba som au pair, åka iväg på ridläger utomlands eller göra någonting annat som många tjejer gillar och drömmer om.
Kapten Staffan Slörner är marknadsansvarig vid försvarets rekryteringscentrum. Så här säger han:
- Det är coolt att göra lumpen. I jämförelse med att göra lumpen är det fånigt att vara au pair. Om jag hade döttrar skulle jag föredra att de valde att göra lumpen.
Anledningen till kampanjen är att försvaret har som mål att öka antalet tjejer till 40 procent. Just nu är det bara 5-6 procent.
Staffan Slörner berättar att när man planerade kampanjen var det viktigt att ingenting skulle vara sexistiskt, eller handla om sex eller religion. Men budskapet i reklamen är lätt att tolka som att det är ett dåligt beslut att bli au pair, något som många tjejer vill, och att det är bra att välja att göra lumpen, något som är traditionellt manligt.

Mårten Hedlund är kreatör på Saatchi & Saatchi och var med och utformade kampanjen.
- Reklam är något som går snabbt och måste fånga folks uppmärksamhet. Det funkar inte att vara formell eller informativ i det första stadiet. Vi vill bara säga 'gör något kul' och att tjejer ska gå in på lumpens hemsida, säger han.
Johan Hassel, ansvarig för säkerhetsfrågor i SSU:s förbundstyrelse, tycker att kampanjen ger bilden av att det bara är tjejer som arbetar som au pair och det skulle vara mindre värt än att göra lumpen.
- Försvaret befäster könsroller på det sättet och det är vi emot, säger han.
Åsa Coenraads, styrelseledamot i MUF, tycker inte heller att kampanjen är riktigt bra.
- Det är fel att lumpen ska glorifieras när det gäller att rekrytera tjejer.
Å andra sidan tycker hon att man kan jämföra att bli au pair med lumpen om man vill marknadsföra sig.
'Göra något kul' och 'det är coolt att göra lumpen', säger både Mårten Hedlund och Staffan Slörner. Kampanjen fokuserar mycket på att man utvecklas som person när man gör lumpen och att det är ett tufft alternativ. Mårten Hedlund säger att det är en personlig utveckling, man får vänner för livet och att det ser bra ut i ett CV. Staffan Slörner tycker att det går bra att jämföra lumpen med att vara au pair.
- När man gör lumpen och blir au pair är det första gången många tjejer kommer hemifrån. Båda fyller ungefär samma funktion, att stå på egna ben, säger han.
Åsa Carlman, vice ordförande på Svenska Freds, håller inte med Staffan Slörner.
- Lumpen syftar till att man ska bli militär och inget annat. Försvarets rekryteringskam-panj tyder på att de är desperata, säger hon.

Sverige och försvarsmakten har i dag lämnat den gamla tanken om ett invasionsförsvar och satsar nu på ett flexibelt insatsförsvar och på att delta mer i internationella insatser, tillsammans med FN och EU.
Tjejer måste själva ansöka om att mönstra medan det är obligatoriskt för killar. Två terminer av utbildningen är obligatoriska och den tredje är valfri. De som väljer den tredje terminen med internationell inriktning kan välja att vid behov tjänstgöra i FN- styrkorna.
Om man söker tjejer som vill göra lumpen och eventuellt kommer att delta i fredsbevarande insatser i krigsområden, borde då inte försvarets kampanj ha ett djupare budskap till varför man ska göra lumpen, annat än för sin egen personliga utveckling och en trevlig cv? Det tycker inte Staffan Slörner.
- Det känns billigt att säga 'gör en god insats'. Meningen att göra lumpen får man upptäcka när man gjort valet att delta.
Stefan Sandborg, major och chef för livkompaniet på Livgardet vid Kungsängen tycker att det är viktigt att man tänker över om man kan tänka sig att göra internationell tjänst innan man gör lumpen.
- Internationell tjänst bidrar till fred och säkerhet i världen och det är också meningen med att göra lumpen.
Han säger att självutveckling och god samarbetsförmåga är något som man får med sig men det är inte det viktigaste.

Stefan Sandborg tycker trots detta att reklamkampanjen är okej.
- Om reklamkampanjen hade vänt sig till en äldre målgrupp hade det varit bra att få ut ett djupare budskap i reklamen. Men den är anpassad till unga tjejer och då borde det funka för att de ska leta information på egen hand.
Han säger att eftersom inte lika många gör lumpen längre väcks inte intresset på samma sätt som förut, då intresset väcktes genom att man pratade med sina kompisar.
- Nu behövs reklamkampanjer. Det är viktigt att försvaret är med i samhällsutvecklingen på så sätt, säger han.
Fredrik Lange är reklamforskare på Handelshögskolan. Han tror att reklamproducenter ibland tänker för mycket på den kommuni-kativa idén och glömmer de negativa följderna.
- Man vill göra något ovanligt och spelar i det här fallet på kontraster. Det finns likheter mellan au pair och lumpen men det är kontrasten som är det viktiga.
Han antar att försvaret riktar sig till tjejer som inte skulle välja att bli au pair.

När väl en tjej valt att göra lumpen och antagits får hon inte avbryta enligt pliktlagen. Då måste hon ha ett av försvaret godtagbart skäl till att hoppa av. I dag avbryter 15,7 procent av tjejerna lumpen. Av dem anför 46 procent psykiska eller psykosociala skäl till varför de inte kan fullfölja, enligt Pliktverkets statistik.
Försvarsmakten har tillsammans med Saatchi & Saatchi fått pris för en rekryteringsannons i sin kampanj. Det är en sida med olika annonser. Bland annat 'Lär dig dreja', 'Bli Au Pair' och 'åk på ponnyläger'. De skyms av försvarets färgglada annons 'Eller kör stridsvagn, spräng en bro och ta befälet'.
Priset delades ut av tidningen Resumé. Jury- medlemmarna kommer från olika reklam-
byråer. Känslorna var blandade i juryn. Här är några av jurymedlammarnas motiveringar:
- Jag tycker att kampanjen fungerar. Om jag gick i plugget och såg annonsen skulle jag nog tänka att jag hellre skulle vilja spränga en bro än att bli au pair, säger Josephine Wallin från reklambyrån King.
Malin von Werder från byrån Garbergs tycker att det både är hemskt och sorgligt att allt man sammanknippar med att vara tjej är så fånigt och ser så töntigt ut.
- Om man tycker om att dreja då? Är det sämre än att spränga broar?

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

'Kampanjen ger fel signaler'

Hanna Persson gör lumpen på förbandet S1 i Enköping.
  - Det ger fel signaler till allmänheten att framställa lumpen som ett coolt alternativ, säger hon.

Fria.Nu

”Deprimerade pappor berättar inte för någon”

Att nyförlösta mammor drabbas av depressioner är ganska vanligt, men att också många nyblivna pappor mår dåligt är inte lika känt. Fria samtalar med forskaren Elia Psouni om papporna som faller mellan stolarna hos vården.

Fria.Nu

”Bilden att medierna mörkar stämmer inte”

Att medierna mörkar negativa effekter av invandring hörs ofta i den offentliga debatten. Fria samtalar med journalistikprofessorn Jesper Strömbäck som har undersökt saken och i en ny rapport kommit fram till att så inte är fallet.

Fria.Nu

© 2024 Stockholms Fria