Dålig arbetsmiljö i skolan - inget nytt för Sveriges elevråd
Arbetsmiljön i skolan är under all kritik. Detta visar Barnombudsmannens nya rapport. Bristerna i skolan måste tas på större allvar och barn och unga måste få större inflytande över skolan, menar BO. Något som Sveriges elevråd arbetat för länge.
Resultatet av rapporten är inget nytt för Joni Lindgren, förbundsordförande för Sveriges elevråd, Svea.
- Diskussionen om arbetsmiljön i skolan har funnits länge. Alla punkter i rapporten som rör skolan har vi jobbat med under en längre period. För tre år sedan startade vi webbsidan www.taingenskit.nu, som vänder sig till elever som vill vara med att påverka och förändra skolans arbetsmiljö.
För ett halvår sedan antog Sveas förbundsstyrelse ett antal förslag som konkret kan förbättra miljön och elevernas inflytande på skolorna. Ett av förslagen går ut på att ändra arbetsmiljölagen, som enligt Svea inte alls är anpassad till skolan.
-Den är svår och krånglig att förstå och jobba efter. Vi föreslår därför att ett nytt kapitel eller en ny lag ska införas för att arbetsmiljökraven på Sveriges största arbetsplats, skolan, bättre ska kunna tillgodoses, säger Joni Lindgren.
Joni Lindgren ser positivit på BO:s rapport.
- Äntligen! Rapporten kommer att vara bra att luta sig mot när vi driver de här frågorna mot departementen i riksdagen. Vi får väl se om det blir några konkreta resultat. Just nu är frågan het, men vi får se vad som händer, menar Joni Lindgren.
För att öka ungas inflytande i skolan behöver man utbilda eleverna om vad arbetsmiljö är och vad de har rätt till, men också ändra vuxnas attityd, anser Joni Lindgren.
- Våra föräldrar var vana vid ett annat system, som var mera hierarkiskt. Nu säger man mer rakt ut vad man tycker och förväntar sig att någon ska lyssna. Det är något vuxna måste vänja sig vid.
Enligt barnombudsman Lena Nyberg är det långt kvar innan elevinflytandet har slagit igenom i skolan. De större frågorna som scheman, raster, läxor och prov verkar eleverna ha liten möjlighet att påverka. Endast 15 procent upplever att de får vara med och bestämma om hur många läxor de ska ha per vecka. 29 procent får vara med och bestämma om regler i skolan och 30 procent får vara med och bestämma om hur det ska se ut i klassrummet.
- Det stora bekymret är att barns och ungas vardagsproblem inte betraktas som lika allvarliga problem som vuxnas. De förväntas stå ut med saker som vi vuxna inte gör. Bästa sättet att skapa en bra arbetsmiljö är att låta barn och unga själva få vara med att påverka i skolan, men det är viktigt att vuxna tar sitt ansvar och fattar kloka beslut, säger Lena Nyberg.