• Laleh sjunger starkt och klart, men samtidigt med en sårbarhet som förundrar.
Stockholms Fria

Kärleken sprudlar hos Laleh

Laleh Pourkarim har en självklar publikkontakt, sjunger rent och gör ett av de mest minnesvärda uppträdandena på Arvika, skriver Elin Herlitz.

Det är faktiskt inte så vanligt att artister i allmänhet kan sjunga rent på scenen. Det är svårt med medhörning och rösten är kanske inte på topp, och det finns inte oändligt med chanser som det gör i en studio. Någon automatisk röststämmare finns inte heller.
Så därför kan det ofta låta lite sisådär på scen, vilket inte gör så mycket om det vägs upp med ett bra scenframträdande i övrigt. Laleh Pourkarim däremot kan det här med att ha bra kontakt med publiken, göra något speciellt av låtarna när de framförs live och sjunga rent.

Jag kan inte sluta förundras över hennes röst. Den är verkligen speciell, stark och klar, men med en slags sårbarhet som ger djup och äkthet.
Laleh har inte bara imponerat med sin egenproducerade skiva, utan gör ett av de mest minnesvärda framträdandena på hela festivalen. Hon bara finns där, helt självklar. Hon blandade lite nytt med lite gammalt, hoppade, klappade, sjöng och spelade akustisk gitarr, elgitarr och piano. Hon drog in en kille som ville fria till sin tjej inför publik. Och kärlek, inte bara snack, utan kärlek, det fanns där bara.

Fakta: 

Laleh
Apolloscenen, 15 juli

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Sagor, färg och rymd

Elin Herlitz plockade med sig kameran och åkte till cirkusfestivalen Subtopia i Alby. Hon mötte en värld där man fick vara hur underlig man ville, och publiken bjöds inte bara på trapetser och motorsågar, utan även förunderliga sagor.

'Mig blir de aldrig av med'

Arvikafestivalen fyllde moppe och slog samtidigt publikrekord med 15 800 sålda biljetter. Årets line-up innehöll bland annat Franz Ferdinand, Teddybears Sthlm och Laleh men också som vanligt en uppsjö av kända och mindre kända synthband såsom Covernant och Nitzer Ebb. Men Arvika är mycket mer än musiken. Elin Herlitz försöker ge en förklaring till varför hon återvänder år efter år.

Det handlar om magi

Boken om Åke Axelsson handlar först och främst om den legendariske inrednings- och möbelarkitekten som har gjort det mesta man kan göra inom sin bransch, men också om folkhemmets framväxt och ett historia som börjar i ett småländskt bondehem.

Ett tillhåll utanför Babylon

I en liten källarlokal på S:t Göransgatan vid Fridhemsplan finns det golv av konstgräs och fullt av kläder, konst, cd-skivor och mycket annat. Kollektivet Livet öppnade nämligen en butik i november. Där finns allt möjligt både från deras eget klädmärke Yta, men också från bland annat JIV, Solouniko och Vex. När jag kommer dit står Georg och Calle i butiken, men då och då rusar det ut andra killar från kontoret.

© 2025 Stockholms Fria