Stockholms Fria

SL inför nya spärrar mot plankning

Order från SL:s styrelse: Bygg högre spärrar, minska antalet trafikvärdar och dra fuskåkarna som inte vill betala sina böter inför domstol.

– Genom att bygga glasdörrsspärrar och höja straffavgifterna visar borgarna att de tror mer på brott och straff än på människan, säger Gunilla Roxby Cromwall (v) i SL:s styrelse.

SL:s styrelse har tröttnat på plankare. Från och med nästa år börjar arbetet med att ersätta vändkorsspärrarna med 1,8 meter höga glasdörrsspärrar på samtliga stationer i Stockholm. Motivet är att ta igen missade intäkter för fuskåkarna.

– Vi vill förbättra kvaliteten i kollektivtrafiken och då måste vi ta tag i fusket. Det kommer att kosta en del, men i längden blir det lönsamt. Det här är ett billigare sätt att än att låta biljettkontrollanter kolla färdbevisen, säger Christer G Wennerholm (m), ordförande för SL:s styrelse.

Men styrelsen har varit oenig om förslaget. Lars Dahlberg (s), andre vice ordförande, tycker att allianspartiernas resonemang kring fusket bygger på tvek- samma grunder.

– Det är mycket spekulationer, men det finns inga fakta om hur mycket fusket egentligen kostar.

Lars Dahlberg tror snarare att förslaget leder till sämre kvalitet i kollektivtrafiken.

– Det blir knöligare att resa, vi har testat att korta ner tiden på glasdörrsspärrarna men det har hänt att folk blivit klämda. Vi tycker att man ska jobba med synlig personal och service istället för att montera upp höga glasväggar.

Synlig personal är något som SL flitigt dragit ner på de sista åren och tjänsten biljettkontroller kommer inom en snar framtid att läggas ut av SL på privata väktarbolag. Som ett led i de hårdare tagen mot fusket beslutade majoriteten av styrelsen i veckan att fuskåkare även ska dras inför domstol om de vägrar betala. Tidigare har ärenden som inte betalats blivit liggande och runnit ut i sanden.

– Så är det med alla andra förelägganden. Om du inte betalar dina parkeringsböter får du en högre straffavgift, säger Christer G Wennerholm.

Gunilla Roxby Cromwall (v), ledamot i SL:s styrelse, menar att åtgärderna mot fusket baseras på en misstänksamhet mot människor och befarar att införandet av glasväggar i kombination med mindre personal är en farlig kalkyl.

– Dels riskerar personer med matkassar, barnvagnar och rollatorer att bli klämda mellan glasdörrarna. Sedan rör det sig väldigt mycket folk på stationer, tänk om en hel perrong måste utrymmas för en brand. Jag tror inte att två meter höga glasväggar gynnar att perrongen töms på folk snabbt, säger hon.

Christer G Wennerholm invänder mot att glasdörrsspärrar skulle vara en säkerhetsrisk i akuta situationer.

– Det måste vara mycket enklare med dörrar som ställs upp än vändkorsspärrar som var och en måste passera, säger han.

SL-politikerna i oppositionen är unisont emot att införa glasdörrsspärrar. Miljöpartiet och vänsterpartiet vill ta bort spärrarna och satsa på trafikvärdar och kontrollanter. Socialdemokraterna vill behålla systemet med spärrar, men beklagar privatiseringen av biljettkontroller och förslaget om glasväggar.

– Det här är en olycklig politik om man i första hand vill ge resenärerna bra service, säger Lars Dahlberg (s).

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Större klassklyftor en generation in i framtiden

I sista delen av Fria Tidningars granskning av klassamhället spolar vi fram en generation. Daniel Lind, chefsekonom på Unionen, befarar att dagens möjligheter att bryta sig loss från sina klassbojor effektivt är på väg att sopas undan.

– Om några år kanske vi står där, tittar tillbaka och frågar oss vad som egentligen hände, säger han.

Fria.Nu

Studenter följer i föräldrarnas sociala fotspår

När det gäller utbildning faller sällan äpplet långt från trädet. Trots få hinder väljer endast drygt 20 procent av barn till lågutbildade föräldrar att läsa vidare.

– Den sociala bakgrunden betyder tveklöst väldigt mycket, säger Robert Erikson, professor i sociologi på Stockholms universitet.

Fria.Nu

Klass avgör hur bra vård man får

Privatekonomin har betydelse för hur man bemöts och behandlas av sjukvården. En sammanställning av Sveriges kommuner och landsting, SKL, visar tydliga exempel på att den offentliga sjukvården i Sverige präglas av klassdiskriminering.

Fria.Nu

Fp trycker på polisen om Cyklopen

Polisens haltande utredning om brandattentatet på kulturhuset Cyklopen har fått kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp) att reagera. I ett brev uppmanar hon polisen att intensifiera jakten på gärningsmännen.

– Jag hoppas att polisen tar intryck och att de gör sitt bästa, säger hon.

Veolia överklagar tunnelbanebeslut

Veolia transport överklagar SL:s beslut om att låta Hongkongföretaget MTR ta över tunnelbanedriften. Anledningen är att den franska transportjätten vill pröva den utvärderingsmodell SL hade som grund till beslutet.

© 2025 Stockholms Fria