Stockholms Fria

Vi måste fortsätta tala om klass

Det nya litterära fyndet i Sverige, Susanna Alakoski, står som medredaktör till antologin Tala om klass, utgiven på Ordfront. Förutom Alakoski bidrar Anneli Jordahl, Elsie Johansson, Tiina Rosenberg och Gudrun Schyman med texter, för att nämna de mest kända. Gemensamt för författarna är den klassresa de gjort och de problem den genererat. Att komma från arbetarklassen innebär en slags stolthet, men också skam, en känsla av att man sviker dom där nere. Man vet inte vilket ben man ska stå på.

Överklassen tycks bära på ett osvikligt självförtroende, medan klassresenärerna ständigt nedvärderar sig själva. Jantes tunga närvaro suddar man inte ut ur medvetandet så lätt. Som nämns i bokens förord, klassresenären är en ständig bortamatchspelare, med publiken emot sig och ett hemmalag som känner sig bekvämt i sitt omklädningsrum och på den gröna gräsmattan. Men styrkan ligger i att klassresenären kan spela på bortaplan. Att hemmalaget över huvud taget har släppt in oss på matcharenan, ty helst skulle de vilja spela tvåmål med sig själva, utan yttre inblandning. Klassresenären har erfarenhet av flera positioner. Gemensamt är också i viss mån svaret på frågan de får i presentationen: Det viktigaste som möjliggjort min klassresa? Den svenska välfärden, avgiftsfri utbildning och skattemedel tycks vara förutsättningarna.

Gudrun Schyman skriver en berättelse om sig själv och den alkoholism hon är förknippad med. Nästan ett försvarstal kan tyckas, men ett starkt sådant. Jordahl imponerar som vanligt med sin stilsäkra essäistik; Lo Kauppi presenterar ett utdrag ur sin kommande bok, Bergsprängardottern som exploderade, den ger tyvärr inte mersmak, och Karin Nielsen visar en massa statistik: överklassen/medelklassen har genomgående bättre hälsa, mer pengar, större självförtroende – kort sagt, de är lyckligare och lever längre. Varför ska denna lycka inte vara till gagn för alla? Varför ska de som har monotona och tunga arbeten ha lägst lön? Borde det inte vara tvärtom? Om du sliter ut din kropp och därmed förkortar din livslängd avsevärt, ska du inte ha högre lön än din chef, som har arbetsuppgifter av mer human karaktär?
Alakoskis bidrag är en semifiktionell, naivistisk berättelse med sting och indignation. Hon ställer samma fråga som jag funderat på länge: varför är medelklassen den gnälligaste av klasser? Varför är gubbar i medelåldern med villa, bil, båt, sommarstuga och så vidare de som tycks vara mest missnöjda i det svenska samhället? Fundera på den.
Elsie Johanssons text har också den fiktionella drag. Om tillgången till pengar, att allt kretsar kring pengar. Har du mycket pengar, behöver du aldrig tala om det. Men om du måste vända på varenda slant för att få det att räcka, kommer allting till slut att kretsa kring pengar. Man talar om pengar ständigt, man tackar nej på grund av bristen på pengar. Att vara fattig är ovärdigt, man är beroende och ofri. Men Johansson skriver också om vikten av utbildning, att välja sitt eget liv, att erövra möjligheten att välja sitt liv. Det är fint.

Tala om klass måste man, speciellt nu när klass som begrepp och dess innebörd tycks ha utraderats från den politiska dagordningen: när moderaterna kallas sig för arbetarparti, när nittiotalets pensionssparande övergick till aktiespekulation, när den nya underklassen, invandrarna, osynliggörs eller ignoreras, när TCO och SACO tillsammans i år har växt sig större än LO, när medelklassen är norm, rättesnöre och innehar den exekutiva makten.
Klassresan görs fortfarande av en del människor. Men där jag gjort en kulturell, geografisk och utbildningsmässig klassresa från arbetarklass till medelklass, är jag fortfarande underklass ekonomiskt. En byggjobbare tjänar mer än en kulturarbetare. Men det spelar mindre roll. Vad klassresan medför är friheten att bryta bojor, att välja sitt eget liv, snarare än att livet väljer mig. Och det, det är värt mer än pekuniär rikedom.

Fakta: 

Litteratur: "Tala om klass"
Författare: Susanna Alakoski, Anneli Jordahl, Gudrun Schyman med flera.
Förlag: Ordfront

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Lekfullt i postpunkens begynnelse

Jag såg aldrig Farstabandet Mögel under deras aktiva period mellan 1978 och 1983. Däremot många av deras kollegor, som KSMB, Incest Brothers, Tant Strul, Grisen Skriker och Pink Champagne.

The Amazing lever upp till namnet

Stockholmsbandet The Amazing äger ett namn som sätter ribban högt. Tittar man på bandbesättningen minskar inte förväntningarna. I fronten står Christoffer Gunrup, tidigare Granada. De övriga har också Dungen och Anna Järvinen på cv:t. Reine Fiske, Fredrik Björling och Johan Holmegård återfinns i Dungen, de sistnämndas tvås trumspel (jorå, de har två trummisar, även om det knappt hörs) ekar mycket av Dungens sextiotalsmässiga puk- och ljudarrangemang.

Framstående SF-författare avliden

Arthur C Clarke, som tillsammans med bland andra Isaac Asimov betraktas som en av 1900-talets bästa science fiction-författare, har avlidit. SFT:s litteraturkritiker Benny Nilsson skriver om några av hans viktigaste böcker.

Biografi över Ian Curtis nu på svenska

Punken och postpunken var en dörröppnare som gav många unga en öppen syn på vad det innebär att göra musik. Och Ian Curtis definierar mycket av det som kallas postpunk. Lagom till Anton Corbijns film om Curtis kommer nu biografin om den suicidale sångaren i svensk översättning.

© 2025 Stockholms Fria