'Jag vill, jag kan, jag törs' borde vara en självklarhet

Det rådde en förväntansfull, pirrig partystämning på premiärkvällen. Publiken bestod av kultur- och mediafolk blandat med beslutsfattare, Fi-företrädare, politiker, queerspecialister, mångkulturkonsulenter, teaterprofessorer, nostalgitrippande medlemmar från Grupp 8 och andra kvinnogrupper som en gång stod på barrikaderna.

Ett litet frö till en djupare debatt om scenkonsten

Är det rätt att skattemedel finansierar projekt som görs för att dra mycket folk? Ska politikerna över huvud taget lägga sig i? Visionerna och avsaknaden av desamma inom scenkonsten diskuterades på ett seminarium förra veckan. Vi var på plats.

Oz samtalar med de döda

Ända sedan sexdagarskriget 1967 har författaren Amos Oz varit aktiv i olika israeliska fredsgrupper och organisationer där man förespråkat en tvåstatslösning av den israelisk-palestinska konflikten. Han menar att den europeiska vänstern fokuserar för mycket på att hitta någon att anklaga. Under ett besök i Stockholm talade han om sin mors självmord, det patriotiska 1930-talet och om en konflikt som inte är enbart svart och vit.

Atatürks stålgrå ögon bevakar ännu Turkiet

Turkiet har fortfarande stora problem med yttrande- och tryckfriheten, kvinnors villkor och kurdernas rättigheter. På Pera Palace Hotel, den diktatoriske landsfadern Atatürks stamställe i Istanbul, kan i dag dock den som har fart i benen dansa kurdisk dans - något som varit otänkbart för bara några år sedan.

Fria.Nu

Politiska frågor ligger i tiden

Efter att under fem dagar tagit del av ett fullspäckat seminarieprogram känner man sig som en tankemässig centrifug. Samtidigt är biennalen ett tillfälle för teatern att visa sina muskler, som kulturminister Leif Pagrotsky påpekade när han klippte det guldglänsande bandet vid invigningen i Norrlandsoperans konsertsal. Den är en unik mötesplats för teaterarbetare att träffa varandra och diskutera teaterns innehåll, mål och mening.
Politiska frågor tycks ligga i tiden. Inom förra säsongens tema, civilisationskritik, satte Unga Riks upp Lisa Langseths pjäs Märk mig! i regi av Richard Turpin. En text om märkeshysterin och den globala orättvisan som tar gestalt i ett par gråtande Nike-skor.

'Israeliska armén fri från kritik'

Mellan 16 och 19 april ägde Stockholms judiska filmfestival rum för trettonde året i rad på biografen Zita. SFT har träffat Shiri Tsur, regissör av dokumentärfilmen On the Objection Front, som handlar om sex israeliska soldater som vägrar tjänstgöra på ockuperat område.

Kabaret Underordning synar dubbelmoralen och makten

I Kabaret Underordning, som tar sitt avstamp i maktfrågor, har Susanne Osten skapat en mustig och bitvis mycket underhållande samtidsförankrad föreställning med en stämning av Berlinkabaret på 20-talet. Unga Klara har byggts om till en krog med öl, vin och mat. I första klass kan man avnjuta en calypsomiddag, i andra klass en libanesisk mezetallrik och i tredje klass köpa snacks och dryck i baren.

Mer politik än politisk teater på Guantanamo

Jag känner mig kluven när jag ska skriva recensionen om föreställningen Guantanmo som nyligen hade premiär på Stockholms Stadsteater i Eva Bergmans regi. Jag ställer mig frågan om innehållet kanske är viktigare än den konstnärliga visionen.

'Ett estetiskt förhållningssätt hjälpte mig också i Auschwitz'

Innan jag träffar konstnärinnan Lenke Rothman för en intervju i samband med 60-årsminnet av Auschwitz befrielse, lyssnar jag på en inspelning från Radioteatern där hon själv läser från sin bok Stygn (Gidlunds Förlag, 2001): 'Sy ihop orden, orden till ett stort täcke, ord och meningar, det sedda, det som sker. Sy ihop. Sy ihop fogarna, trottoarens kvadratiska stenar. Sy ihop. Sy ihop fotsulorna med skorna. Sy ihop skosulan med gatstenarna. Sy, sy ihop. Sy ihop madonnas röst med din egen. Sy ihop Mona Lisas leende. Sy ihop.'

Brytningstid mellan barn och vuxen

Dramalabbet har fått en ny ledning. Grundarna, regissören Martin Geijer och dramatikern Lisa Linder, har lämnat över verksamheten efter att ha främjat nyskriven svensk dramatik sedan 1998. Den nuvarande styrelsen - Sara Arvidsson, Hannes Delling, Nils Edwall, Martin Odh, Maja Salomonsson, Gustav Tegby och Dag Thelander - är samma gäng som står bakom den nystartade teatertidningen Nya scen. Med hjälp av devisen 'nu kör vi' har de gett sig själva i uppdrag att under projektet Nya året undersöka hur de ska förändra världen, vilket bland annat innebär en satsning på dramatik av kvinnor.

Sidor

© 2025 Stockholms Fria