• Maya Sansa är Chiara, en ung bibliotekarie som lever ett dubbelliv - på dagarna är hon på arbetet, och på kvällarna lagar hon mat till Moro.
Stockholms Fria

Psykologiskt drama i skuggan av terrorn

Med ödesmättad kyla anslår Marco Bellocchio tonen i den inledande scenen i hans fria tolkning av händelserna runt kidnappningen och mordet på italienska kristdemokraten Aldo Moro 1978. Med klassiska fastighetsmäklartermer säljs hans blivande kidnappningscell till spekulerande Röda brigader. Medan filmens huvudperson Chiara inspekterar köksluckor stegar hennes medbrottsling upp utrymmet där Aldo Moro ska komma att hållas fängslad.

Buongiorno, Notte (Goddag, Natten) redogör för Aldo Moros femtiofem dagar i fångenskap, fram till hans avrättning. Efter utdragna förhandlingar hade italienska regeringen fortfarande inte mött några av Röda brigadernas krav. Buongiorno, Notte skildrar brigadisternas alltmer uppgivna försök till resultat i förhandlingarna, men också deras alltmer sviktande motivation.

Tvivlet kommer först till den enda kvinnan i sällskapet, Chiara, en ung bibliotekarie som lever ett dubbelliv - på dagarna är hon på arbetet, och på kvällarna lagar hon mat till Moro. Hon är den som ser hur kollegor och släktingar reagerar på kidnappningen under de knappa två månader den pågår. Hon är den vars ganska naiva förväntningar först kommer på skam. Brigadisterna hade hoppats att de skulle utlösa en revolution, och att arbetare och vänsterpolitiker skulle sluta upp och komma till deras försvar, istället ser de hur alla vänder sig emot dem.

Men Bellocchio vänder sig bort från politiken så fort han närmar sig ett ställningstagande - och han målar inte in sig något hörn. Han uppehåller sig istället vid den psykologiska och sociala utvecklingen hos den lilla gruppen kidnappare. Och han intresserar sig mer för relationen mellan Aldo Moro och hans kidnappare, och framför allt Chiara, än de politiska konsekvenserna. Autentiska nyhetsprogram får istället redogöra för de övergripande händelserna.

Bellocchio lyckas reducera det hela till ett kammarspel. Och han skildrar de inblandade som människor - komplexa och sammansatta. Också det en politisk handling.

Fakta: 

Buongiorno, Notte
Regi: Marco Bellocchio
I rollerna: Maya Sansa, Rob Herlitzka, Pier Giorgio Bellocchio, Luigi Lo Cascio.
Distribution: Folketsbio

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Alicearna vet inte vart de ska vända sig

Titeln Alice syftar förstås på Lewis Carrolls underliga drogtripp Alice i underlandet som genom Disneys tveksamma förtjänst främst för tankarna till barnfilmen. Till det ambitiösa projekt som nu spelas på Stockholms stadsteater är barn förhoppningsvis portade.

Park Chan-wooks hjärtskärande film

Old Boy - Hämnden har en missvisande undertitel. Hämnden i bestämd form singularis beskriver inte närmelsevis det korrekta antalet, även om de inte kommer i närheten av antalet i Park Chan-wooks tidigare Hämnarens resa där i princip alla filmens karaktärer faller offer för någon annans hämnd. Men hämnd är också vad de båda filmerna handlar om, ren, obefläckad och riktigt elak. Filmerna är de första i en planerad trilogi - på temat hämnd.

Alla tycker lika om Hollywood

Festivalens spotlight riktas i år mot japansk anime, animerade filmer i mangastil. De har redan en enorm publik i hemlandet - vid förra årets Oscarsgala knäpptes Disney på näsan av Miyazakis Spirited away. Ett tecken i tiden? Det kan därför tyckas lite märkligt att inte fler än tre filmer visas, nu när man vigt en egen sektion till deras ära. Men det visar sig att man har valt kvalitet framför kvantitet. Det är tre representativa och mycket bra anime.

Psykotiska dramer och masjävlar på den femtonde filmfestivalen

Så har Stockholms Filmfestival dragit igång för femtonde gången. Och festivalen har minsann växt till sig. Från 1990 års lyckträff med öppningsfilmen Wild at heart av David Lynch, och gäster som Roger Corman (det var trots allt en nystartad undergroundfestival), till årets besök av Oliver Stone, och kanske mer väntade Todd Solondz (det är trots allt fortfarande en etablerad undergroundfestival).

Med lust att skapa något vackert

Claire (Lola Naymark) bor i en liten stad på nordfranska landsbygden. Hon blir med barn men vill hålla det hemligt samt adoptera bort barnet. Hennes passion är att brodera och hon kommer i kontakt med Madame Mélikian (Ariane Ascaride) som broderar för haute couturen i Paris, och som precis förlorat sin son i en motorcykelolycka. De blir vänner och stöd åt varandra i sina livskriser.

© 2025 Stockholms Fria