Stockholms Fria

Dubbelspel om Österleden

Trots att Stockholms stad officiellt betraktar Österleden som ett nedlagt projekt fortsätter Vägverket projektera för vägen. Och tvärtemot vad som sägs driver Vägverket projektet med stöd av Stockholms stads politiska ledning. Det framkom på Vägverkets samrådsmöte om Österleden på Norra Latin i torsdags.

MILJÖ (SFT) På Stockholms stads egen hemsida kan man läsa om Österledsprojektet: 'Inga planer på fortsättning'. Men planer på en fortsättning finns i högsta grad.

Vägverket motiverar sitt återupptagna arbete med Österleden bland annat med att verket fått stöd från de berörda kommunerna, Stockholm och Nacka.

- Ni skriver att Vägverket dragit igång det här i samråd med Stockholms stad. Men vem från Stockholms stad har gett sitt stöd till det? undrade en person i publiken på Vägverkets samrådsmöte.

Frågan skapade stor nervositet bland Vägverkets tjänstemän på scenen, och Hans Jenefors, Vägverkets projektledare för Österleden, vågade inte offentliggöra namnet på den politiker som godkänt det fortsatta arbete med Österleden.

I stället förklarade han att det var ett stöd från 'högsta politiska nivå' i Stockholms stadshus. Stödet ska ha getts vid ett särskilt planeringsmöte tillsammans med Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö och politiker från Nacka.

- Vi vill faktiskt ha svar på vem i Stockholms stad som godkänt ett fortsatt arbete med Österleden, är det Annika Billström, eller Annika Bil-ström som vi brukar kalla henne, som spelar under täcket tillsammans med Vägverket? frågade Göran Folin, aktiv i Alternativ Stad.

Något svar fick han inte.

Uppenbart är att frågan inte diskuterats i den politiska majoriteten i stadshuset. Miljöpartiets representanter var upprörda över att Vägverket nu dragit igång en planering när det inte finns några politiska beslut bakom.

Totalt hade cirka 150 personer samlats i Pelarsalen i Norra Latin för att lyssna och ge synpunkter på Österleden. Men frågan om att Vägverket på eget initiativ nu återupplivat projektet var kanske den som väckte mest oro.

- Vad driver Vägverket? Kan Vägverket skilja på sina roller som beslutsfattare och som exploatör? Det skulle behövas en myndighet som övervakade Vägverket, menade Henrik Waldenström, känd som en av Nationalstadsparkens främsta entusiaster och tidigare drivande bakom Projekt Ekoparken på Världsnaturfonden.

En livlig diskussion väckte också frågan om kostnader för ett byggande av Österleden. Enligt Hans Jenefors skulle kostnaden enligt den senaste aktuella beräkningen uppgå till 8,5 miljarder kronor. Den uppgiften fick Claes Trygger i publiken att reagera.

- Hans Jenefors skriver själv tillsammans med Per-Olof Sahlström i tidningen Väg- och Vattenbyggaren nummer 1/2004 att Österleden ska kosta 13 miljarder. Med vilken motivering tar han nu tillbaka den siffran? Med tanke på att Södra länken blev 86 procent dyrare än Vägverkets beräkningar hamnar kostnaden för Österleden sannolikt på minst 24 miljarder.

Men Vägverkets Hans Jenefors avfärdade att han själv skulle ha skrivit siffran 13 miljarder med att det måste vara frågan om 'ett tryckfel' - en förklaring som väckte skratt i publiken. Göran Folin ifrågasatte också Vägverkets planering för att biltrafiken ska öka med 48 procent i Stockholm fram till år 2030.

- Det är inte hållbart.

Över huvud taget dominerades mötet av personer från miljörörelsen och andra med skepsis till bilismens utbredning, men på plats fanns även representanter för Stockholms Handelskammare. De försvarade planerna på att bygga fler motorleder.

- Hur kan man vara miljövän och motsätta sig att biltrafiken leds bort från innerstadsgatorna? frågade en av Handelskammarens representanter.

Hon hänvisade till Södra länken som en positiv förebild och menade att den effektivare biltrafiken i ringledens tunnlar skulle minska avgaserna.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Björklund: Läs historia, Åkesson!

Liberalernas ledare Jan Björklund sjöng de liberala värdenas lovsång i sitt Almedalstal och angrep SD- ledaren.

–Jimmie Åkesson, gå hem och läs historia!

Förbud mot barnärktenskap

Regeringens förslag om totalförbud mot erkännande av barnäktenskap välkomnas av experter inom hedersrelaterat våld och förtryck. Därmed läggs mindre ansvar på flickorna, anser Bernardita Núñez, verksamhetsledare på Terrafem kvinnojour. 

Hjärnan pigg längre hos dagens 70-åringar

Dagens personer i 70-årsåldern är piggare i hjärnan än tidigare generationer. Men när den kognitiva förmågan väl börjar försämras, går nedgången snabbare än tidigare. Det antas hänga ihop med hur vi använder hjärnans reservkapacitet. 

© 2025 Stockholms Fria