• Så här skulle en luftbana i Stockholm kunna fungera. Kabinerna rör sig ovanför övrig trafik på gator och vägar. Stockholmsföretaget Swedetrack vill bl
Stockholms Fria

Den dåliga tunnelbaneluften aktualiserar nya transportformer

Den farliga luften i Stockholms tunnelbana, som vi hört om under veckan, aktualiserar frågan om nya former av transportmedel. Det menar Åke Askensten, mp, som också sitter i landstingsstyrelsen och SLs centrala regionstyrelse.

Under veckan har Karolinska Institutet rapporterat om järnpartiklar mindre än en tusendels millimeter i storlek som sätter sig fast i lungorna och orsakar skada efter lång tid.

Dessutom kan det förstöra

delar av arvsmassan vilket kan påverka kommande generationer. Luften i tunnelbanan är tio-tjugo gånger så farliga för lungorna som den hårt trafikerade Hornsgatans luft.

Någon forskning på hur länge man måste befinna sig i tunnel-

banan för att det ska vara farligt finns i dag inte.

Dammsugning av tunnlarna i Londons tunnelbana har visat sig ha dålig effekt, då föroreningarna är lika stora igen efter endast ett halvt dygn.

Förbättrad ventilation är enligt SLs miljöingenjör Bo Lönnemyr förmodligen inte heller möjligt.

- I tunnelbanan kastas enorma luftmassor ut och in överallt, så det är mycket svårt att filtrera eller öka genomströmningen utan att det blir obehagligt för resenärerna. Dess-

utom skulle det kunna handla om miljardbelopp i kostnader, och vi är inte ens säkra på att förbättringen av luften blir större än några procent, säger Bo Lönnemyr.

Han menar också att den här frågan är aktuell när den nya City-

tunneln för pendeltåg ska byggas. Tunga och snabba tåg som pendeltåg förmodas nämligen bidra till mer partiklar än tunnelbanor, vilket väntas kräva förebyggande åt-

gärder.

Åke Askensten säger att det också gäller för tunnelbanan. Själva orsaken till problemet bör hanteras redan vid källan - hjulen, rälsen, strömskenorna och bromssystemet - menar han.

Till exempel används gummihjul på tågen i bland annat Paris och Tokyo, men även gummi trasas sönder till hälsovådliga partiklar. Därför vore en helomvändning till vagnstrafik utan rälstunnlar en lösning på lång sikt. Då kan luftbanor, det vill säga kabiner som hängande svävar fram på balkar i luften, komma att utredas.

Just nu tittar man i Stockholm, i ett EU-projekt, på en föreslagen luftbana mellan Skärholmen och Kungens Kurva i Huddinge.

- Om man ska se något positivt i problemet med tunnelbaneluften och de förmodligen mycket dyra lösningarna, så är det väl att det äntligen kan sätta fart på alternativa transportprojekt, som man egentligen känt till länge, säger Åke Asken -sten.

På SLs möte med koncern-

styrelsen om cirka två veckor ska man ta upp frågan om vad man kan göra åt den dåliga luften.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Tidiga vårtecken i stan

Snödroppar som blommar i Stockholm och krokus som är halvvägs uppe. Är det växthuseffekten som gör att våren redan är här? Och hur beter sig djuren och växterna i det förändrade klimatet?

Björklund: Läs historia, Åkesson!

Liberalernas ledare Jan Björklund sjöng de liberala värdenas lovsång i sitt Almedalstal och angrep SD- ledaren.

–Jimmie Åkesson, gå hem och läs historia!

Förbud mot barnärktenskap

Regeringens förslag om totalförbud mot erkännande av barnäktenskap välkomnas av experter inom hedersrelaterat våld och förtryck. Därmed läggs mindre ansvar på flickorna, anser Bernardita Núñez, verksamhetsledare på Terrafem kvinnojour. 

Hjärnan pigg längre hos dagens 70-åringar

Dagens personer i 70-årsåldern är piggare i hjärnan än tidigare generationer. Men när den kognitiva förmågan väl börjar försämras, går nedgången snabbare än tidigare. Det antas hänga ihop med hur vi använder hjärnans reservkapacitet. 

© 2025 Stockholms Fria