Stockholms Fria

Muslimer kritiska till Veolia i t-baneupphandlingen

Veolia som ansvarar för Storstockholms lokaltrafik bedriver olagligt ekonomiska intressen på ockuperad mark i östra Jerusalem. Nu uppmanar Sveriges unga muslimer SL att inte teckna nytt tunnelbanekontrakt med företaget.

Den 20 januari ska styrelsen i SL besluta om vilket bolag som får ansvaret för tunnelbanedriften de närmaste åtta åren. Veolia Transport som de senaste åren skött trafiken har goda möjligheter att ta hem upphandlingen, trots att företaget som FT tidigare har rapporterat om bryter mot internationell och humanitär rätt i ett av världens mest krisdrabbade områden.

På Palestinas inofficella nationaldag den 15 december anordnade Rättviseakademin en protest mot företaget. Nu reagerar även vänsterpartiet och Sveriges unga muslimer, i skuggan av Israels anfall mot Gaza.

– Det är upprörande att man ens överväger att teckna ett nytt avtal med ett företag som så tydligt bryter mot folkrätten, säger Omar Mustafa, vice ordförande i Sveriges unga muslimer.

Veolia bygger på uppdrag av Israel spårvagnsnät mellan västra och östra Jerusalem. Enligt internationell rätt är det förbjudet för en ockupationsmakt att bygga ut infrastruktur på ockuperad mark.

– Jag skulle bli mycket förvånad om de politiker vi röstat fram anlitar ett företag som stödjer den israeliska ockupationen, säger Omar Mustafa.

Gunilla Roxby Cromvall (v) i SL:s styrelse hoppas att övriga styrelsemedlemmar tar sitt ansvar i frågan och väljer ett annat bolag.

– Det vore en skandal om Sverige tecknar ett 35-miljardersavtal avtal med ett företag som bryter mot folkrätten. Jag tror att miljöpartiet och socialdemokraterna är inne på vår linje eftersom de tidigare kritiserat Veolia.

Styrelsemedlemmen Peter Kockum (m) vill däremot inte uttala sig om förhandlingarna.

– Vi är mitt i upphandlingarna och då innebär det att jag ska hålla tyst.

Biståndsorganisationen Diakonia uppmärksammade i oktober att svenska Assa Abloy ägde en fabrik i en illegal bosättning på den ockuperade Västbanken, vilket resulterade i att företaget snabbt beslöt sig för att flytta enheten. Joakim Wohlfeil på Diakonia anser att man måste ställa ännu högre krav på de offentliga instanserna.

– Jag tycker att den offentliga förvaltningen borde kräva att leverantörerna respekterar den nationella och internationella lagen innan man köper tjänsterna de erbjuder, säger han.

Veolia är ett internationellt transportföretag med huvudkontor i Paris, vars dotterbolag driver buss- och järnvägstrafik i stora delar av Sverige.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Större klassklyftor en generation in i framtiden

I sista delen av Fria Tidningars granskning av klassamhället spolar vi fram en generation. Daniel Lind, chefsekonom på Unionen, befarar att dagens möjligheter att bryta sig loss från sina klassbojor effektivt är på väg att sopas undan.

– Om några år kanske vi står där, tittar tillbaka och frågar oss vad som egentligen hände, säger han.

Fria.Nu

Studenter följer i föräldrarnas sociala fotspår

När det gäller utbildning faller sällan äpplet långt från trädet. Trots få hinder väljer endast drygt 20 procent av barn till lågutbildade föräldrar att läsa vidare.

– Den sociala bakgrunden betyder tveklöst väldigt mycket, säger Robert Erikson, professor i sociologi på Stockholms universitet.

Fria.Nu

Klass avgör hur bra vård man får

Privatekonomin har betydelse för hur man bemöts och behandlas av sjukvården. En sammanställning av Sveriges kommuner och landsting, SKL, visar tydliga exempel på att den offentliga sjukvården i Sverige präglas av klassdiskriminering.

Fria.Nu

Fp trycker på polisen om Cyklopen

Polisens haltande utredning om brandattentatet på kulturhuset Cyklopen har fått kulturborgarrådet Madeleine Sjöstedt (fp) att reagera. I ett brev uppmanar hon polisen att intensifiera jakten på gärningsmännen.

– Jag hoppas att polisen tar intryck och att de gör sitt bästa, säger hon.

Veolia överklagar tunnelbanebeslut

Veolia transport överklagar SL:s beslut om att låta Hongkongföretaget MTR ta över tunnelbanedriften. Anledningen är att den franska transportjätten vill pröva den utvärderingsmodell SL hade som grund till beslutet.

© 2025 Stockholms Fria