Recension


Konst
Här/Nu
Mamma Andersson, Caroline Falkholt, Jens Fänge, John Körner, Astrid Sylwan m fl
Var: Artipelag
När: T o m 6 januari 2015

  • Carolina Falkholts verk Skrev är textat med teckenspråk.
  • John Körners Tripoli Lampedusa handlar om flyktingars död på Medelhavet.
Stockholms Fria

Målningar som skapar mentala rum

Niels Heberts själ blir lite lättare när han besöker Artipelag.

Tio konstnärer har bjudits in till Artipelag på Värmdö för att göra var sitt verk på plats. Bland konstnärerna är Carolina Falkholt, Mamma Andersson och Jens Fänge.

Med ordet Skrev målat på väggen tar sig Carolina Falkholt in i den fina salongen och skakar samtidigt av sig den inskränkta konstsynen i Nyköpings kommun, som med en vägg täckte över en beställd målning på en skola, när man upptäckte att motivet var en kvinnas underkropp.

På Artipelag har Carolina Falkholt textat med teckenspråkets alfabet i tusch. Tekniken kräver tid och precision på ett annat sätt än hennes vanliga sprayfärg. Skrev blir en vacker kalligrafisk skrift på väggen och sitter där med starkt eftertryck. Bakgrundens neongula färg har runnit efter väggen och ned på golvet. Här finns en symbolik: konst hejdas inte av repressiv inredningskonst.

Den danske konstnären John Körner har hängt en jättelik blå matta med en roddbåt från taket. Båtens främre har försvunnit in i mattan som blir en stor våg som snart ska dränka hela farkosten. I båten sitter sammanpackade abstrakt formade gestalter i glas. Genom den abstrakta inramningen tar det en stund att förstå att det handlar om flyktingars död på Medelhavet mellan Tripoli och Lampedusa, som också är verkets namn.

Billie Jean King är en legendarisk tennisspelare som Astrid Sylwan tillägnat fyra stora abstrakta målningar i starka färger och som utstrålar kraft och fart i samspel med naturen utanför fönstren. Få målar så självklart och till synes lätt som Astrid Sylwan och ju längre man betraktar hennes målningar, desto mer grips man. Det låter kanske överdrivet, men de har en själ som gör din själ lättare.

Jens Fänges tapet Huset i mörkret är starkt upplyst. På väggarna har han placerat målningar som smälter samman med interiören. Helheten känns som en scen, där människorna (på målningarna) svarar för energin. Utgångspunkten för Jens Fänges verk är en målning baserad på ett foto av två utmattade människor som deltagit i en fredsmarsch. De är sedda märkligt förvridna och jag tänker på ryskt ikonmåleri. Varför vet jag inte, men det finns mycket av själ här också i dessa mentala rum.

I en av Artipelags stora salar har Mamma Andersson målat Borgarklassens diskreta charm, en titel hämtad från Buñuelfilmen. Hennes interiör är dockskåpets, eller den mekaniska, oföränderliga livsstilen och attityden till världen. Där finns förutom två stela dockor skåpet med sin virkade drapering, sängen och mattan. Målningen är sex gånger tolv meter och kommer att målas över när utställningen är slut, liksom alla andra verk som gjorts direkt på väggen.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Konstrevolt mot samhällsfrånvänd modernism

Recension

På 1960-talet kom konsten att förändras radikalt genom att bli mer politisk och ta större plats i samhället. Om detta omvälvande skifte handlar Kulturhuset Stadsteaterns utställning Revolternas decennium.

© 2025 Stockholms Fria