Recension


Dans
Deep dish
Koreografi och konstnärlig ledning Chris Haring Dansare Luke Baio, Stephanie Cumming, Katharina Meves, Anna Maria Nowak Var Dansens hus När 27–28 februari

  • Danskompaniet Liquid Lofts uppsättning Deep dish kretsar kring en middagsbjudning.
Stockholms Fria

Kosmisk färd för alla sinnen

Liquid Lofts aktuella uppsättning skapar undergångsstämning och är en verklig totalupplevelse, skriver Jens Wallén.

Den moderna dansen karaktäriseras av bland annat frånvaro av den klassiska balettens strikta koreografi och en helt annan syn på kostymen, för att nämna några skillnader. Avsikten är att på ett friare sätt använda kroppen och andra medel för att skapa ett vidare uttrycksmedel.

Centralt i österrikiska danskompaniet Liquid Lofts aktuella uppsättning Deep dish är bordet som dukats med överdådiga maträtter. Måltiden analyseras in i minsta detalj med hjälp av en kamera som dansarna kontrollerar. Närbilder på mat visas på en stor bildskärm samtidigt som dansen äger rum på scen.

Koreografen Chris Haring är född 1970 och har studerat musik, rörelse samt psykologi. De psykologiska insikterna kan spåras i föreställningens gränsöverskridande koppling mellan moderna konstvarianter och medier. Deep dish för tankarna till ett slags själslig analys och ser ut att vilja förena disparata element av ordning och kaos.

Rätterna består av allt från olika sorters grönsaker till sjöanemoner vilka dissekeras bildmässigt, in i minsta detalj. Filmmaterialet återspeglas av dansarnas kroppar och resultatet blir en ren science fiction-sörja. När det vackra förvandlas till en motbjudande massa får föreställningen en nästan apokalyptisk framtoning, jag kommer i alla fall i undergångsstämning.

Liquid Loft har fina meriter och har bland annat tilldelats guldlejonet på biennalen i Venedig 2007 för sina dansföreställningar.

Deep dish är en abstrakt och fängslande performance där åskådaren glider in i ett färgsprakande kalejdoskop av färger och fysisk motorik. Vi bjuds en explosion av intryck som påverkar alla sinnen, en verklig totalperformance genomförd med ovanlig intensitet. Gruppen kombinerar skickligt olika konstarter och överskrider alla gränser genom användningen av rörelse, ljud och virtuella effekter.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Mäktig upplevelse i totalt mörker

Recension

Koreografen Anna Lord producerade en föreställning kallad Skin 2011. Upplevelsen av den kan beskrivas som en mjuk dröm i mörker. På ett sätt kan performanceföreställningen Skin perceptual titillations uppfattas som en vidareutveckling av denna.

© 2024 Stockholms Fria