• Just nu pågår repetitionerna inför premiären.
Stockholms Fria

Tysk teater som speglar samhället

Teater Tillsammans är en fri teatergrupp som bildades 2010 av svenska och tyska teatermänniskor. Konceptet är modern tysk dramatik och exempel på tidigare produktioner är Woyzeck av Büchner och Katzelmacher av Fassbinder. Förra året spelade man Djurens rike av Roland Schimmelpfennig och nu är det åter dags för en ny uppsättning. Den 7 juni är det premiär för pjäsen Folkmord eller Min lever är meningslös skriven av den österrikiske dramatikern Werner Schwab.

– Handlingen utspelar sig i ett hyreshus där det bor familjer som representerar olika samhällsklasser. Människorna kommer inte riktigt överens med varandra. En dag bjuds de på ett födelsedagskalas hos den rika änkan som bor högst upp. Hon bjuder husets innevånare på middag, sedan dödar hon alla. Personerna återuppstår sedan i sista akten och de kommer att ha en mycket trevlig middag utan en massa bråk. Det är själva grundhandlingen, säger regissören Hjalmar Wide.

Han berättar att han blev frälst direkt när han läste pjäsen 2010, men att det är först nu han fått möjlighet att sätta upp den.

Werner Schwab, som dog 1994, tyckte att den tyska och österrikiska teatern blivit för borgerlig. Han ville göra teater i Brechts anda.

– Teatern skulle vara mer till för folket och mer relevant för det rådande samhället. Den skulle återspegla verkligheten.

Att Teater Tillsammans specialiserat sig på tysk dramatik beror på att grundaren och konstnärliga ledaren Julia Beil Amarilla är från Tyskland.

– Julia har ofta översatt de pjäser som gruppen har spelat från tyska till svenska. Dock inte den här som översattes av Ulf Peder Hallberg. Julia kan tysk grammatik väldigt bra vilket är en fördel i översättningsarbetet. Repertoaren är också ett sätt att sticka ut från övriga teatergrupper genom att ”smala in sig” på en viss genre, säger Hjalmar Wide.

Teater Tillsammans är en ideell förening där den som regisserar bestämmer vilka skådespelare som ska vara med i uppsättningen. Det brukar bli en blandning av fasta medlemmar och nya människor. Själv är Hjalmar Wide skådespelare i grunden som har börjat jobba med egna uppsättningar.

– Jag har sett till att få göra det jag vill göra. Eftersom jag är skådespelare vill jag också pröva på att regissera. Jag har gjort det tidigare, men den här gången är det mer ”på riktigt”. Det känns lite läskigt eftersom det är nytt för mig. Men jag vill utvecklas och kunna bredda mig inom teatern.

Hur känns det nu inför premiären?

– Det känns bra. Allting börjar ta form och alla börjar lära sig sina repliker. Det är det sista som ska till nu, scenografi och allt annat som ger helheten. Alla är lite nervösa just nu eftersom det är en svår text. Texten i det här stycket leker väldigt mycket med språket så det är många kluriga repliker. Vi har haft en lång repetitionsprocess sedan i februari vilket gör att vi långsamt har kunnat ta in det och få det att låta bra.

Folkmord eller Min lever är meningslös har premiär 7 juni på Moment:teater i Gubbängen och spelas t o m 19 juni.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

En New York-teater i Stockholm

Playhouse teater i Stockholm spelar enbart dramatik från New York. Jens Wallén träffade en av Playhouse konstnärliga ledare, Björn Lönner, för ett samtal om amerikansk dramatik och kulturklimatet i Stockholm.

Ett trotsigt drama om själsligt lidande

Titeln på August Strindbergs verk ”Till Damaskus” anspelar på den bibliske personen Saulus, som sedermera blev känd som Paulus. I den här pjäsen har Strindberg använt sig av berättelsen om Paulus resa till Damaskus och hans omvändelse till kristendomen under denna färd. Verket skrevs 1898 under författarens vistelse i Paris under extremt kort tid och betraktas av många som en av Strindbergs viktigaste pjäser.

© 2025 Stockholms Fria