• Liv Elf Karlén.
Stockholms Fria

Hallå där, Liv Elf Karlén

SFT har pratat med regissören Liv Elf Karlén om näthat, sexism och homofobi.

Liv Elf Karlén regisserar Teater Lacrimosas musikal Kränkt, om näthat och sexism, som igår fredag hade nypremiär på Dramalabbet.

Du har ju en bred bakgrund både som författare och skådespelare. Kan du berätta lite om dig själv och ditt arbete?

– Jag är regissör och manusförfattare och brukar inte kalla mig skådespelare, utan främst komiker. Jag står en hel del på scenen, men nästan uteslutande med eget material. Jag har stå-uppat en hel del och drivit en humorklubb (Humormaffian) tillsammans med Moa Svan och Pernilla Hammargren. Dessutom har jag skrivit en bok, Större än såhär - tankar för en genusnyfiken gestaltning. Jag är runt mycket och undervisar på teaterutbildningar, teaterinstitutioner och hos fria grupper.

Hur kom du i kontakt med Teater Lacrimosa?

– Jag var med och startade gruppen 1999 och har varit med och drivit den sedan dess. Så Lacrimosa har i många år varit stället jag har utgått ifrån och kommit hem till i mitt yrkesliv.

Teater Lacrimosa är en teater med feministisk inriktning som verkar ha breddat sig?

– Jag tycker det är intressant att du frågar om Lacrimosas breddning. Jag tror att Lacrimosa har breddats helt enkelt därför att feminismen har utvecklats de senaste 10-15 åren till att nu inkludera många fler perspektiv och olikheter, vilket är en så fantastisk sak. Även om det finns en massa problem och exkludering fortfarande och det ständigt behöver föras en kamp för att feminismen inte ska utgå ifrån en vit heteronorm.

Vill du berätta lite om Kränkt?

– Kränkt är ett försök att ringa in den anonyma näthataren och att titta på och utgå ifrån förövaren i vad jag ser som ett stort demokratihot, nämligen förekomsten av rasistisk, sexistisk och homofob retorik på nätet, sexistiska och rasistiska hot mot journalister och offentliga kvinnor. Samt att den här retoriken och de här förklaringsmodellerna allt oftare legitimeras även i mainstreammedia.

Varför gör man en musikal av ett så allvarligt ämne?

– Dels därför att jag tycker det är en användbar form för att ta ner och använda humor då den behandlar de här otäcka frågorna. Dels för att vi behövde en form som innebar en stark förhöjning då vi behandlar och använder rasistisk, sexistisk och homofob argumentation på scenen.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria