Premiär för grönt flygbränsle vid Arlanda | Stockholms Fria
  • För första gången används nu biobränsle i större skala i Sverige.
Stockholms Fria

Premiär för grönt flygbränsle vid Arlanda

Arlanda blir tredje storflygplats i världen att tanka biobränsle i större skala. Swedavia kompenserar för fjolårets tjänsteresor med 450 ton flygbränsle gjort av frityrolja.

Förnyelsebart flygbränsle kostar i dag fyra till fem gånger mer än fossilt bränsle och har därför aldrig tankats storskaligt på någon av Stockholms flygplatser. Förrän nu.

– I och med att det är dyrt vill få tanka. Vi vill gå i bräschen och beställa, för ju fler som gör det desto billigare blir det, säger Ulf Wallin, presschef på Swedavia.

Det statliga företaget som äger och driver tio flygplatser i Sverige, däribland Bromma och Arlanda, kompenserar nu för sina tjänsteresor 2016 genom att köpa förnyelsebart bränsle. Det rör sig om 15 000 resor och 450 ton bränsle. Första tankningen görs på Arlanda i dag, den 3 januari. Det första planet lyfter klockan 10 mot Köpenhamn.

Flygplan kan i dag flygas på 50 procent förnyelsebart bränsle, som blandas med fossilt bränsle.

– Förmodligen skulle man kunna flyga på 100 procent biobränsle. Det har precis samma effekt och prestanda som traditionellt bränsle och inga bieffekter. Att man inte testat är mer en kostnadsfråga, säger Ulf Wallin på Swedavia.

Bränslet är tillverkat av använd frityrolja och det tas fram storskaligt på en plats i världen, utanför Los Angeles. Efter sju veckor på fraktfartyg når det Sverige. Det bidrar till det höga priset. Just nu pågår flera forskningsprojekt för att få igång produktion av svenskt biobränsle för flyg.

– Vi hoppas att man ska kunna använda grenar och kvistar från skogsindustrin. Även sågspån som blir över skulle vi kunna göra biobränsle av, berättar Maria Fiskerud, vd på Fly Green Fund.

Fonden finansieras av olika flygbolag, företag och privatpersoner, är icke vinstdrivande och ska bidra till att Sverige köper in och utvecklar produktion av grönt flygbränsle. Utöver Arlanda är det bara norska Gardemoen och en flygplats i Los Angeles som tankar biobränsle i större skala.

– Detta är den första stora tankningen på Arlanda och en av de största tankningarna som gjorts i världen. Det är jättespännande, en milstolpe. Inte bara för oss utan för världen. Det Swedavia gör är stort. De driver utvecklingen, säger Maria Fiskerud.

Även om alla flygresor skulle göras med 50 procent biobränsle skulle flygets klimatpåverkan dock bara minska med runt 25 procent, enligt trafikforskaren Jonas Åkerman på KTH.

Men 50 procent biobränsle i tanken löser inte flygets klimatpåverkan så länge flygresorna ökar?

– Fly Green Fund är inte startad för att öka eller minska flygandet, utan för att de flygningar som görs ska vara så hållbara som möjligt.

Fakta: 

Flygandet ökar

• Enligt Transportstyrelsens prognos över svensk luftfart 2016­–2022 kommer flygandet att öka med i genomsnitt 3,6 procent per år eller drygt 28

procent totalt under perioden. Det innebär 26,8 miljoner avresande passagerare år 2022, mot 20,9 miljoner år 2015.

• Redan i december 2015 beslutade Swedavia att kompensera för sina tjänsteresor (det skrev SFT om här), men först i slutet av 2016 var bränsleleveransen möjlig. Swedavia planerar att kompensera även för 2017 års tjänsteresor, men när nästa leverans av hållbart bränsle kan levereras är oklart.

• För de enstaka tankningar med biobränsle som hittills har gjorts på Stockholms flygplatser, till exempel till Almedalen 2015, har bränslets transporterats dit med tankbil från Gardemoen. Nu kommer bränslet i stället att använda infrastrukturen för det traditionella bränslet.

ANNONS

Rekommenderade artiklar

© 2021 Stockholms Fria