• Alva Matsson-Frost har varit med som testpilot och fått läsa för Flash och hans ledare Virpi Matsson-Frost under träningarna. Hon är en van läsare och tycker att det känns bra att läsa för hunden.
  • Innan läsningen gör hunden och eleven en lek. Sedan får eleven sätta sig i soffan och hunden hoppar upp bredvid och lägger nosen på en filt i elevens knä.
  • Husvagnen gör projektet mobilt, det kan vara svårt att hitta en passande lokal med egen ingång på små skolor på landsbygden. ”Vi hoppas att det snart kommer att vimla av läshundshusvagnar”, säger Gunilla Ekberg (th).
  • Flash är tränad i att lyssna uppmärksamt. Under utbildningen har hundarna varit på några veckors praktik skolor i Smedjebackens kommun.
Landets Fria

Hundar ger skolbarnen läslust

Ludvika brukshundsklubb har utbildat läshundar och förare till att ge stöd åt barn med lässvårigheter. Nu ska de ge sig ut med husvagn för att väcka läslust hos skolbarnen.

Det är inte hundarna som ska läsa för eleverna när de nyutbildade läshundarna nu kommer ut i skolorna i Dalarna. Istället är det hundarnas egenskaper som goda lyssnare som ska stimulera elevernas läslust och ge bättre läskunskaper.

– Hundar är kravlösa, de kan lyssna hur länge som helst och börjar man tycka att läsning är trevligt blir man tryggare i situationen att läsa, säger projektledaren Gunilla Ekberg.

Läshundar är främst till för barn som är hämmade i sin läsning på grund av exempelvis dyslexi, språksvårigheter, stamning eller koncentrationssvårigheter. När man rör vid en hund utsöndras också välmåendehormonet oxytocin. Hormonet skapar ett lugn som kan hålla i sig i flera timmar vilket även kan göra klassrumsmiljön lugnare.

Gunilla Ekberg har arbetat som specialpedagog fram till pensionen och tillsammans med Bisse Falk driver hon projektet som kallas Läshund ger läslust. Under ett år har fyra förare och deras sex hundar utbildat sig i Ludvika brukshundklubbs regi. Allt från pedagogik och hur skolans värld fungerar till träning av hundarna och deras förare i sina nya roller har stått på schemat.

– Vi har en pedagogisk roll och har tränat mycket på förhållningssättet i olika situationer som kan uppstå med hunden och barnen, berättar Gunilla Ekberg.

Virpi Matsson-Frost har gått utbildningen tillsammans med sin australiska terrier Flash. Hon arbetar som förskolelärare och hoppas kunna kombinera förskoleyrket med att vara läshundslärare. Hon ser att också hunden har utvecklats mycket under utbildningen.

– Det jag ser hos Flash är att han läser av barnen så fint. Han märker av hur nära barnen han kan gå, om han ska vara intill eller en bit ifrån. Han har växt i rollen som gjort honom mer självständig och han lyssnar nu även till andra personers kommandon och behov.

Det är inte alla hundar som passar till att arbeta som läshundar. Före utbildningen fick hundarna göra ett lämplighetstest som visade att de var mentalt mogna för att kunna arbeta tillsammans med barn.

– Sociala, glada, tåliga, anpassningsbara och läraktiga hundar passar som läshundar. De ska tycka om barn och tåla oväntade rörelser, stoj och lek, säger Gunilla Ekberg.

Under utbildningen har hundarna varit ute på några veckors praktik på fyra skolor i Smedjebackens kommun. Vid första mötet tar hundföraren och hunden med eleven på en promenad för att de ska lära känna varandra. Sedan har eleven fått träffa hunden en halvtimme tre gånger i veckan under skoltid i två till tre veckor.

– Det ultimata är nog att eleven får träffa läshunden under en månad, men det måste ju anpassas efter elevens behov, säger Virpi Matsson-Frost.

Läshundarna arbetar i en husvagn som har inretts med läsvänligt ljus, mjuka kuddar och hyllor fyllda av böcker.

Forskning visar att elever som läser tillsammans med läshundar får bättre läskunskaper, mer läslust och bättre självförtroende överlag, berättar Gunilla Ekberg. Det är något som de också har egna erfarenheter av från projektet.

– Det märks på barnen, jag hade ett barn som var introvert och inte alls tyckte om att läsa. Redan andra veckan, när vi hunnit göra fyra pass, sträckte han på sig och kom springande till mig för att läsa, berättar Virpi Matsson-Frost.

– Alla barn, föräldrar och lärare som varit med i projektet har varit väldigt positiva och vill fortsätta med det här. I och med att barnen får upp läslusten och släpper på hämningarna ökar läsförmågan, säger Gunilla Ekberg.

Som före detta lärare tycker hon att metoden att öka läslusten med läshundar står ut i jämförelse med andra metoder som hon arbetat med.

– Nu hoppas vi på att kommunen vill fortsätta satsa på det här. Jag skulle också vilja sprida idén vidare i landet.

Fakta: 

Vad är en läshund?

En läshund är en hund som är säkerhetstestad och utbildad för att kunna lyssna aktivt till ett läsande barn och samverka med barnet i läsningen. Den är även utbildad i lekar som kan främja läsningen. Läshundar har länge använts för att hjälpa barn med lässvårigheter runt om i världen. I Sverige finns flera projekt som arbetar med läshundar på skolor och bibliotek.

Källa: Ludvika brukhundsklubb

Mobilt läshundsteam i Ludvika

Det mobila läshundsteamet i Ludvika tar emot ett barn åt gången i ungefär 30 minuter. Husvagnen körs runt till skolor, bibliotek eller andra mötesplatser. I husvagnen finns en förare med sin hund, båda med utbildning i att arbeta med barn som har lässvårigheter.

Läshund ger läslust är finansierat av Landstinget i Dalarna. Innan projektet påbörjades genomförde Gunilla Ekblad och Bisse Falk en förstudie kring ämnet.

Elever om läshundsprojektet

”Jag trodde det skulle vara pinsamt men det var bara mysigt.”

”Det är kul att läsa nu.”

”Jag läser bra nu.”

”Jag har lärt mig att läsa och att komma ihåg handlingen.”

”Jag läser och pratar mer i klassen nu.”

Källa: Läshundsprojektets egen utvärdering efter praktiken

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Stockholms Fria