Finansiering går före folkhälsa
Under de senaste åren har det kommit oroande rapporter om fetma och övervikt. Att många svenskar lider av övervikt redan som barn kan inom några årtionden ge allvarliga effekter för folkhälsan.
I dag är 15 till 20 procent av de svenska barnen överviktiga och problemet är extra vanligt hos barn till lågutbildade föräldrar. Till bovarna bakom utvecklingen hör godis och snabbmat. Just matvanorna bedöms vara ett större problem än avsaknaden av fysisk aktivitet.
Svenskar äter i genomsnitt 14 kilo godis per år och många barn lär höra till dem som konsumerar mest. I det läget finner jag det ganska stötande att företag som säljer godis eller snabbmat får marknadsföra sig vid stora idrottsevenemang för barn. Bland annat har Cloetta sponsrat Stockholm Mini Marathon och Lilla Tjejmilen - arrangemang som enbart vändar sig till barn. Vid målgång i fjolårets Stockholm Mini Marathon fick barnen en påse med bland annat läsk, kexchoklad och glass. En forskare på Karolinska institutet har räknat ut att innehållet i påsen motsvarade kalorier för att springa en halv maraton - alltså många gånger längre sträcka än de en till fyra kilometer som barnen sprang.
Även McDonalds brukar vara listigt när det gäller marknadsföring riktad mot barn. Hamburgerjätten har de senaste åren samarbetat med Svenska friidrottsförbundet vid arrangemanget av motionsloppet Happy Mil. Anmälan till Happy Mil sker förstås vid en lokal McDonalds-restaurang.
Den svenska elitidrotten sponsras också av såväl Cloetta som McDonalds. Cloetta syns mycket tydligt på det alpina landslagets dräkter. En friidrottsstjärna som marknadsför McDonalds är höjdhopparen Stefan Holm.
Idrottsstjärnor som Anja Pärson och Stefan Holm syns ofta på teve och är stora idoler för många barn. Och en sak är säker: Cloetta och McDonalds betalar inte idrottsstjärnor av filantropiska skäl - det som stjärnorna får betalt för är att locka fler barn att äta kexchoklad och hamburgare. Sedan spelar det inte så stor roll att Stefan Holm förklarar sig med att man ska kunna äta snabbmat ibland om man i övrigt äter balanserat. Det är ändå snabbmatskedjan som vinner på hans agerande.
Varför vill då Svenska friidrottsförbundet samarbeta med McDonalds? Yngve Andersson som är ordförande i friidrottsförbundet menar att friidrotten växer snabbt och att detta kräver resurser som huvudsakligen kommer från sponsorer. Dessutom säger sig Andersson tycka att McDonalds är okej som samarbetspartner:
- När vi tecknar ett samarbetsavtal är vi alltid mycket noga med att det är med en partner som har en hög etisk nivå och som bedriver verksamhet som stämmer överens med våra egna värderingar. McDonalds, deras verksamhet och deras utbud av näringsriktig mat stämmer väl in på detta, skriver han i ett debattinlägg i Svensk Idrott.
Näringsriktigt mat? Att McDonalds även säljer sallad och juice väger inte tillnärmelsevis upp att företaget i huvudsak inriktat sig på hamburgare och läsk. Jag har också svårt att tro att Stefan Holm och Yngve Andersson inte ser faran med snabbmatsreklam till barn. Men de väljer att blunda och att kassera in pengarna.
Det är tydligt att finansiering går före folkhälsa när det gäller Svenska friidrottsförbundet och det alpina landslaget. Men om idrottsrörelsen deltar i kampanjer som mer skadar än förbättrar folkhälsan kan man fråga sig vilka skäl som finns för det rätt omfattande ekonomiska stödet till idrotten.