Boken kan öppna dörren till spelvärlden
Böcker om spel produceras i rasande takt och fenomenet spellitteratur är här för att stanna. Martin Lindells och Lars Hallströms En bok om spel – guidad tur i tv- och datorspelens värld gavs nyligen ut.
– Den är skriven på ett lätt sätt, så att även föräldrar och andra nyfikna kan förstå innehållet. Men förhoppningen är att det även ska finnas något för dem som redan spelar och kanske vill veta lite mer.Martin Lindell berättar om boken, en lättillgänglig introduktion till spelet som kulturform. Men den produktion av texter runt spel som finns i dag är bredare än så: en omfångsrik genre facklitteratur.Nic Kelmans Video Game Art är snygg, seriös och närmar sig spel på ett värdigt sätt. Lev Manovichs The Language of New Media är akademisk litteratur som på djupet undersöker spelets uppbyggnad. Henrik Arnstads En liten bok om spel är ett tidigare svenskt bidrag, närbesläktad med nya En bok om spel. Otaliga samlingar artwork från spelproduktioner, spelguider och böcker om specifika spel bjuder den erfarne såväl som den ovane på ingångar till bättre förståelse av spelmediet. Vissa böcker lägger sig i mittfåran, som Martin Lindells och Lars Hallströms.– Boken är en slags komplett guide till spel, för den oinvigde. Vi har försökt summera spelhistorien, de olika konsolerna, hur branschen fungerar och samverkar med musik och film, lag och rätt, åldersmärkning, orosmoln kring spelande, spelspråk och dylikt.
Martin Lindells spelintresse startade genom en storebror med två spelmaskiner och ett möte med Nintendos första 8-bitarskonsol. Sedan fortsatte det med jobb i spelbutik, hobbyskrivande om älsklingssysslan på nätet, och slutligen en karriär som speljournalist och författare. Och det lär inte sluta där, även om spellitteratur är en relativt ny genre, för det allmänna intresset växer i takt med att industrin blir större.– Jag skulle gärna vilja skriva mer, framför allt om den svenska spelhistorien, så att det arvet inte försvinner. Tyvärr är det inte lätt att få igenom sådana projekt i förlagsvärlden. Min och Lars Hallströms bok var ändå väldigt brett inriktad. Trots det fanns det en rädsla hos förlaget, eftersom det inte fanns mycket att jämföra med sedan tidigare. Man hade en ganska dålig uppfattning om potential, finansiell risk och liknande. En bok om spel säljs som e-bok, över nätet i pdf-format, och kan laddas hem till datorn för en förhållandevis liten kostnad. Formen har både nackdelar och fördelar, men en elektronisk bok har inte samma initiala kostnader som en vanlig tryckt bok.
Även om marknaden för spellitteratur är i sin barndom så är utbudet brett, och Martin Lindell hoppas på fler böcker om spel i framtiden.– Jag tror det finns plats för populärkulturell fördjupning i spel. Och jag skulle gärna se en hel bok om ett spel, där skaparna berättar om sitt verk och författaren själv drar paralleller och visar sina slutsatser. Än så länge är nog marknaden inte redo för djuplodade verk om mindre spelserier. Men kanske det skulle fungera om det gäller bredare spelfenomen som World of Warcraft eller The legend of Zelda.