Stockholms Fria

Ödmjuka strategispelsproffs

Paradox Interactive ligger bakom några av världens populäraste strategiserier. I år utökas dessutom företagets katalog med nya spel producerade av unga talangfulla utvecklare. SFT har träffat några av personerna bakom ett av landets viktigaste spelföretag.

Stockholmsföretaget Paradox balanserar fina försäljningssiffror och försiktig expansion på ett alldeles utmärkt sätt. Med Universalis-serien, Hearts of iron och Crusader kings i katalogen har Paradox nischat sig som strategiexperter. I ett litet team om åtta personer gör svenskarna funktionella spel som säljer bra.Bakom de flesta av de egenutvecklade spelen på företaget ligger producenten Johan An-dersson. Med rutin från studion Fullcom under 16-bitsgenerationen och spel som NBA Hangtime och Nightmare circus, fram till dagens pc-strategispel, är han en av landets mest erfarna spelutvecklare.Johan Andersson har skägg, ler ofta, och bär små, runda glasögon. Han ser lite finurlig ut. Första gången vi pratar diskuterar vi influenser, vad Johan Andersson själv spelar på fritiden, för Paradox-producenten är en spelare i ordets sanna bemärkelse.– Jag vet att de flesta säger det här, men det stämmer ju. Jag gör spel jag vet att jag kommer vilja spela själv. Jag började spela ett visst rollspel för ett tag sen och nu tar det tar upp all min tid. Så det är ganska uteslutande rollspel för tillfället. Men förutom World of warcraft blir det en hel del Company of heroes på kontoret. Jag är en multiplayerfantast, och så har jag spelat massor av strategi i mina dar, har det kommit ett strategispel så har jag antagligen spelat det.

Johan Andersson är en ödmjuk person, han pratar varmt om att undvika hamsterhjulet de flesta i spelbranschen förr eller senare verkar hamna i. Paradoxproducenten jobbar hellre åtta timmar koncentrerat under en längre tid, än sitter sexton timmar om dagen i ett halvår och går in i väggen. Johan Andersson har lärt sig efter sina snart fjorton år i spelindustrin.Om grunden till Paradox finns i de egenutvecklade spelen, med Johan Andersson som huvudkreatör, tycks framtiden ligga i den långsamma, nästan försiktiga expandering som företaget bedriver.

De senaste tillskotten i utvecklarstallet heter Pollux Gamelabs och Frictional Games från Helsingborg. Svenskarna ligger bakom hajpade indietiteln Penumbra, och Pollux Gamelabs är Jonas Møller, en ung dansk som utvecklar lovande Lost empire: immortals. Omgångsbaserad rymdstrategi som andas väldigt mycket Civilization.Samma ödmjuka inställning till spelskapande som Johan Andersson utstrålar återfinns hos Jonas Møller.– Jag har en ingenjörsexamen från högskolan, och under hela min utbildning har jag jobbat med spel. Det har liksom aldrig funnits något annat jag vill göra. Jag gjorde min praktik hos Paradox, och när jag var färdig hade jag ett uppslag till ett spel, en idé om Pollux Gamelabs, och då gick Paradox in som utgivare. Det var ju såklart perfekt, en drömsituation.

Paradox Interactive är inga änglar, utan styrs som de flesta andra företag av vinstintressen. Men när jag pratar med folk som arbetar här finns det ändå något som skiljer sig från den jargong som definierar resten av branschen. En stämning eller känsla hos människorna på Paradox som ligger långt från den slimmade, supereffektiva företagskultur vi är vana vid.När Paradox ger ut Pollux Gamelabs spel är det en ung kille från Danmark som får släppa sitt första spel. Jag pratar med en av företagets pressansvariga, Susana Meza, i en taxi inför en pressvisning. Det är ingen officiell intervju, men jag slår på mitt fickminne i smyg, och plötsligt säger hon något som verkligen fångar min uppmärksamhet.

Jag kan inte avgöra om det är säljsnack eller hennes uppriktiga vilja när jag lyssnar på meningen efteråt. Det spelar inte så stor roll heller, det ligger tillräckligt långt från ekonomiska rapporter, och tillräckligt nära den respekt alla företag borde ha för sina utvecklare, för att jag ska vara nöjd.– Det är verkligen kul att vi har vuxit så mycket att vi kan plocka upp mindre utvecklare. Nu hoppas vi bara att vi kan göra dem rättvisa också.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Oberoende kreativitet i miljardindustri

Svenska Frictional Games ligger bakom Penumbra: Overture, episod ett i en skräckserie om tre delar. Skrämmande miljöer i förstapersonsperspektiv, kluriga äventyrsmoment och en nyskapande fysikmotor i all ära – mest imponerande är deras situation som självständiga spelutvecklare i en mångmiljardbransch.

Boken kan öppna dörren till spelvärlden

Böcker om spel produceras i rasande takt och fenomenet spellitteratur är här för att stanna. Martin Lindells och Lars Hallströms En bok om spel – guidad tur i tv- och datorspelens värld gavs nyligen ut.

Smygstart för spel på universitetsnivå

Spelforskning på universitetsnivå återfinns i många olika områden men någon datorspelsvetenskaplig institution på högskolenivå finns ännu inte. I höstas hölls dock en kurs på filmvetenskapliga institutionen vid Stockholms universitet där tv- och datorspel analyserades på ett lika naturligt sätt som television och film.

Fria.Nu

© 2025 Stockholms Fria