Utvecklingsplaner för Norra Station får miljökritik
Norra Stationsområdet har länge varit under utredning för byggmöjligheter. På torsdagen fattades beslutet att området ska omvandlas till 6 500 nya bostäder och 30 000 arbetsplatser. Tanken är att en helt ny stadsdel ska växa fram. Men miljöpartiet menar att den planerade utformningen inte är tillräckligt miljövänlig.
Stadsbyggnadsnämnden och exploateringsnämnden fattade i torsdags beslut om att byggplanerna på Norra Stationsområdet ska bli verklighet.
– Det yrkades bifall till förslaget, och både allianspartierna och socialdemokraterna var överens, säger exploateringsnämndens ordförande Joakim Larsson (m).
I stadsbyggnadsnämnden biföll man också men med reservation för att alla har en vecka på sig att inkomma med synpunkter på förslaget.
– Det här är ett stort och jätteviktigt ärende för Stockholm. Därför valde vi att lämna öppet för synpunkter. Men om allting rullar på så kan byggandet komma igång redan 2010, säger Ylva Lageson, borgarrådssekreterare till nämndordförande Mikael Söderlund (m).
Redan 1999 pekades Norra Station ut som ett angeläget stadsbyggnadsprojekt av kommunfullmäktige. Under 2005 och 2006 konkretiserades planerna för området, bland annat är ett nytt universitetssjukhus med byggstart 2009 planerat. Den övergripande tanken är att en helt ny stadsdel, med särskild inriktning på forskning inom bioteknik och biomedicin, ska växa fram, ett projekt som kan komma att pågå under minst 15 år.
– Det är fantastiskt att se att Stockholm kan växa ihop med andra kommuner, i det här fallet Solna, på det här sättet. Vi suddar ut gränserna för människor, säger Joakim Larsson som är glad över att Stockholms stad är redo att gå vidare med planerna.
Men planerna får också kritik. Miljöpartiet menar att stadsdelens planerade utformning inte tar hänsyn till flera miljöaspekter, som till exempel närheten till Nationalstadsparken. Ett av miljömålen i Stockholm är att staden ska vara fri från fossila bränslen år 2030 och miljöpartiet anser att Norra Stationsområdet borde bli en klimatneutral stadsdel med moderna energi- och kollektivtrafiklösningar.
– Det är viktigt att man redan från början genomgående fokuserar på miljötänkandet och drar lärdom av miljövänliga projekt som det i Hammarby sjöstad, säger Cecilia Obermüller, miljöpartiets ledamot i stadsbyggnadsnämnden.
Hon och miljöpartiet menar att det nu finns en överhängande risk att inte tillräcklig miljöhänsyn tas vid byggandet, utan att man bara kommer att bygga på som vanligt.
– Miljöpartiet är lite tidiga i sin bedömning. Det är inte en oro som är befogad. Alla företag som är intresserade av att bygga i området kommer att få presentera sina förslag som man får ta ställning till då. Inga visioner eller miljökrav påverkas negativt av att man utvecklar Stockholm, säger Joakim Larsson.
Cecilia Obermüller påpekar emellertid att Stockholm i jämförelse med övriga landet ligger efter när det gäller miljövänligt byggande och att ta fram nollenergihus.
– Den borgerliga majoriteten är inte intresserade av sådana här frågor. De har inte kommit in i miljötänket och förstår till exempel inte värdet av en väl utbyggd kollektivtrafik. Miljöfrågor är ett rött skynke för dem.