• få åka buss och tåg gratis? Det tycker vänsterpartiet.
Fria.Nu

Är gratis tåg bra för klimatet?

Ska man få åka buss och tåg gratis? Det tycker vänsterpartiet. De föreslår att Örebro län och Skåne län ska prova att ha gratis kollektivtrafik en tid. Sedan ska man titta på om det gick bra.

Vi måste släppa ut mindre koldioxid i luften för att problemen med klimatet inte ska öka. Därför är det viktigt att människor kör bil mindre. Men hur ska man minska bilismen? Några tror att bilismen minskar om det blir billigare att åka buss och tåg. Vänsterpartiet vill prova att göra det helt gratis. De har skrivit en motion till riksdagen om att Örebro och Skåne län ska få pengar från staten för att prova gratis kollektivtrafik i fyra år. Peter Pedersen från vänsterpartiet säger:– Vi vill se om människor börjar resa på ett annat sätt. Vi vill se om fler kan bo kvar på mindre orter. Vi vill också se om det är bra för miljön.Kan staten betala gratis kollektivtrafik? Ja, säger vänsterpartiet.– I dag betalar man 42 procent av kollektivtrafiken genom att sälja biljetter. Staten behöver bara betala de pengarna, säger Peter Pedersen.

En del tycker att vänsterpartiets förslag är lysande. Andra tycker att det är dåligt. De tror inte att fler kommer att åka buss och tåg. Det blir bara billigare för dem som redan åker kollektivt. Peter Pedersen tror att det är fel.– När det var gratis att gå på museum gick mycket fler på museum. Nu är det inte gratis längre. Museerna har fått 85 procent färre besökare. I dag reser 10-20 procent kollektivt. Om det ökar till 40 procent är det mycket bra för samhället, säger han.Folk som inte har mycket pengar måste ha råd att resa med kollektivtrafiken, säger Peter Pedersen.– Om vi ska nå klimatmålen, måste allt fler ha råd att resa miljövänligt och säkert.

Bengt Holmberg är professor i trafikplanering vid Lunds tekniska högskola. Han tror inte att man släpper ut mindre koldioxid med gratis tågresor och bussresor.– Man har provar gratis kollektivtrafik i Danmark. Mycket fler reser kollektivt om det är gratis. Men bara en tredjedel är personer som tidigare åkte bil. Därför ökar trafiken.Bengt Holmberg tycker att man ska använda pengarna på ett annat sätt. Han tycker att man ska göra kollektivtrafiken bättre istället. Då vill fler resa kollektivt, tror han.– Priset är inte så viktigt för bilisterna. Det är viktigare för dem att det är lätt och bekvämt att resa. Svensk kollektivtrafik är ganska bra, men den kan bli bättre.Frankrike och Tyskland satsar på spårvagnar. Det är bra, tycker Bengt Holmberg.Lätt svenska: Malin Bergendal

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

"Sluta fiska torsk i Kattegatt"

Ministrar i EU har träffats och talat om fiske. De bestämde att EU ska fiska mindre torsk år 2008. Men forskare säger att man måste sluta fiska torsk i havet runt Sverige. Annars tar all torsk slut.

Fria.Nu

Oenighet om avdammat Dennispaket

I onsdags överlämnade Carl Cederschiöld sitt trafikpaket för Stockholm till infrastrukturministern. Ingen enighet över blockgränserna har dock kunnat uppnås. Socialdemokraterna vägrade att skriva under förslaget då de anser att finansieringen kommer att slå hårt mot kommun och landsting. Och miljöpartiet menar att det rör sig om ett avdammat Dennispaket.

Nya boenden för våldsutsatta kvinnor

Under 2008 kommer kvinnojourerna i Stockholm att tilldelas 21,5 miljoner kronor av Länsstyrelsen. Främst satsas pengarna på uppbyggnad av nya verksamheter och boenden för våldsutsatta kvinnor med särskilda behov. Terrafem är en av de föreningar som får ekonomisk draghjälp att starta ett nytt stödboende.

EU fiskar efter för mycket

På onsdagen enades EU:s fiskeministerråd i Bryssel om en minskning av torskkvoterna på åtta procent under 2008. Detta trots upprepade signaler från forskare om att det fordras en nollkvot för att rädda bestånden i Västerhavet och Östersjön.

Fria.Nu

© 2025 Stockholms Fria