Fria.Nu

Fler skrotbilar i de svenska skogarna

Sedan 2001 har 130 000 skrotbilar tagits om hand genom stiftelsen Håll Sverige rents skrotbilskampanj. På så vis har man undvikit att 84 000 ton metaller hamnat i naturen och i stället återvunnits. Men den 31 maj läggs kampanjen ner.

Skrotbilskampanjen har framgångsrikt drivits av stiftelsen Håll Sverige rent i samarbete med landets kommuner och försäkringsbolaget Folksam sedan 2001. Kampanjen har inneburit att privatpersoner kan anmäla övergivna skrotbilar och få dem hämtade utan kostnad vilket resulterat i att 84 000 ton metaller har kunnat omhändertas och återvinnas. Men den 1 juni träder nya regler i kraft. Den bilskrotningsfond som möjliggjort projektet dras in och ersätts med ett ökat ansvar för tillverkare och importörer. Det innebär att producenterna får i uppgift att lösa logistiken för bilägare över hela landet genom att bland annat ta fram uppställningsplatser för skrotbilar.
– Jag hoppas och tror att producenterna kommer att ta sitt ansvar, men initialt kommer det nog att finnas många barnsjukdomar. Framför allt är vi oroliga över att det kanske inte kommer att finnas tillräckligt många uppställningsplatser, säger Lars Alm, kampanjansvarig på Håll Sverige rent.

Privatpersoner har kunnat anmäla både sina egen skrotbilar eller sådana som de upptäckt blivit övergivna på en offentlig plats för att få dem bortforslade. I de fall det är ägaren själv som anmäler bilen har en premie utgått. Sedan kampanjstarten har man samlat in nästan 130 000 bilar i hela landet.
– 10 000-tals bilar lämnas årligen på öppen mark, det vill säga på mark som någon annan äger, säger Lars Alm.
85 procent av en bil kan användas för tillverkning av nya produkter. Den mängd metall som kampanjen samlat in och återvunnit motsvarar 90 miljoner nya kastruller. Men det är inte bara metallen i skrotbilarna som är ett miljöproblem. En bil innehåller en mängd farliga ämnen som kan ställa till stora skador om de läcker ut i naturen.
– Det finns många farliga ämnen som kvicksilver, oljor och batterisyra i ansenliga mängder i en bil. Sedan är det ju naturligtvis också den estetiska delen. Det är inte vackert med sönderslagna bilar i naturen. Dessutom är det farligt för både barn och djur, säger Lars Alm.

Jan Prestberg på Tekniska kontoret i Stockholm tycker att det är synd att kampanjen upphör.
– Vi har haft ett bra samarbete. Framför allt har vi haft ett informationsutbyte där vi fått uppgift om var bilarna finns så att vi kan hämta upp dem. I och med att bidraget dras in blir det i fortsättningen lite dyrare för skattebetalarna.

Under den tid han arbetat med kampanjen har 1 000 skrotbilar i Stockholms kommun tagits om hand. Att det i fortsättningen är producenterna som ska hållas ansvariga för bilvraken är väl i och för sig en idé som Jan Prestberg hade önskat skulle kunna fungera.
– Det är en gammal ädel tanke att producenterna ska ta hand om restavfall, som med ölburkar och annat, så på så sätt är det riktigt tänkt. Det är bara det att det inte är riktigt samma sak med bilar.
Han menar att när det ekonomiska incitamentet för de personer som anmäler skrotbilar försvinner minskar också viljan hos den enskilde att göra rätt för sig och se till att de omhändertas på ett bra och miljövänligt vis.
– Jag tror att det i fortsättningen kommer att bli mycket fler bilar ute i skogarna som kommunerna får ta hand om, säger han.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

"Sluta fiska torsk i Kattegatt"

Ministrar i EU har träffats och talat om fiske. De bestämde att EU ska fiska mindre torsk år 2008. Men forskare säger att man måste sluta fiska torsk i havet runt Sverige. Annars tar all torsk slut.

Fria.Nu

Oenighet om avdammat Dennispaket

I onsdags överlämnade Carl Cederschiöld sitt trafikpaket för Stockholm till infrastrukturministern. Ingen enighet över blockgränserna har dock kunnat uppnås. Socialdemokraterna vägrade att skriva under förslaget då de anser att finansieringen kommer att slå hårt mot kommun och landsting. Och miljöpartiet menar att det rör sig om ett avdammat Dennispaket.

Nya boenden för våldsutsatta kvinnor

Under 2008 kommer kvinnojourerna i Stockholm att tilldelas 21,5 miljoner kronor av Länsstyrelsen. Främst satsas pengarna på uppbyggnad av nya verksamheter och boenden för våldsutsatta kvinnor med särskilda behov. Terrafem är en av de föreningar som får ekonomisk draghjälp att starta ett nytt stödboende.

EU fiskar efter för mycket

På onsdagen enades EU:s fiskeministerråd i Bryssel om en minskning av torskkvoterna på åtta procent under 2008. Detta trots upprepade signaler från forskare om att det fordras en nollkvot för att rädda bestånden i Västerhavet och Östersjön.

Fria.Nu

© 2025 Stockholms Fria