Ett hatbrott blir pjäs i Vincent River | Stockholms Fria
Stockholms Fria

Ett hatbrott blir pjäs i Vincent River

Under Prideveckan var det premiär för Vincent River, en pjäs om ett hatbrott. En ung man blir mördad på grund av sin sexuella läggning. Teatergruppen Brigadens regissör Annika Silkeberg beskriver pjäsen som en hård näsknäpp.

Det är en natt i januari. En trettioårig homosexuell man blir mördad. Tre månader passerar. Under denna tid har 17-årige Jamie i hemlighet följt efter offrets mor, Anita. Hon vet, och en dag får hon nog. Öppnar dörren och ertappar honom.

Så börjar pjäsen. Kom in, säger modern till förföljaren. Steg för steg rullas historien upp. Vem är förföljaren? Vilket förhållande hade han till Vincent River? Modern Anita är misstänksam, tror att Jamie deltog i mordet. Själv har hon varit helt ovetande om sin sons läggning. Har inte velat veta. Förträngt.

– Det handlar om två djupt ensamma och olyckliga människor som behöver varandra väldigt mycket i det här ögonblicket, berättar regissören Annika Silkeberg. De är helt olika och på samma gång varandras spegelbilder. Men Vincent River, han som inte längre finns där, är huvudpersonen i dramat.

– Han blir kanske som ett hologram i åskådarnas inre blick, säger Annika Silkeberg. Vi har försökt göra kostym och scen så avskalade som möjligt. Platsen är rensad från krimskrams – så att hologrammet får plats.

Pjäsen är skriven av britten Philip Ridley, vars stil har beskrivits med orden barbarisk skönhet. Historien bygger på en verklig händelse. I slutet av 80-talet blev en av Ridleys vänner mördad. Motivet var homofobiskt. Nästan alla berörs på något sätt av problematiken eller kan spegla sig i pjäsen, menar Annika Silkeberg.

– Den är en läxa i att stå ut med att vi är olika. En ganska hård näsknäpp, skulle jag säga. Om man står nära problematiken går den kanske ännu närmare hjärtat. Det är som en pil med en spjutspets i båda ändar.

Så vem var Vincent?

– En kille i garderoben. Det har pjäsen också med sig, ett budskap om att komma ut, att inte stanna därinne.

Är det en tung pjäs?

– Den är allvarligt menad, men är inte tung som i deppig eller tråkig, utan tung som i bra. Den är enormt välskriven, säger Silkeberg, som också har översatt pjäsen.

Modern Anita spelas av Anna-Lena Hemström och Jamie av Ruben Lopez. Annika Silkeberg träffade Ruben Lopez när hon regisserade Fassbinders Rädsla urholkar själen på Teater Galeasen i fjol. Anna-Lena Hemström, som har arbetat på Stockholms stadsteater och Malmö musikteater, har hon känt länge.

Vincent River är Brigadens tredje uppsättning bara i år. Kanske blir det också en landsomfattande turné. Men drömmen framför andra är att hitta en fast scen.

– Men det ligger i framtiden. Det är en massa saker som vi inte har, men vi har i alla fall en väldig massa bra människor.

Fakta: 

<h2>Vincent River spelades på Boulevardteatern i Stockholm 4
augusti och 3–19 september kl 19, i Pride
Park 5 augusti och på Unga Turteatern 9 augusti.</h2>

Rekommenderade artiklar

Pride flörtar med konsten

I år satsar Pridefestivalen extra stort på konsten. Lars Lerin och Yael Bartana är några av de mest kända namnen. Men annars är det ”den vanliga människan” som står i centrum för uppmärksamheten.

Pride samarbetar med tobaksbolag

Stockholm Pride, som i år är värd för Europride, har fått nya samarbetspartners. En av dem sticker ut ur mängden: tobaksbolaget House of Prince.

Proggen befriade teatern

Fria Proteatern demokratiserade teatern, fick arbetarna till de fina salongerna och åskådliggjorde konflikten mellan arbete och kapital, skriver Kristian Borg.

© 2021 Stockholms Fria