Fria.Nu

Hallå där Mia Engberg

...som kommer till Uppsala internationella kortfilmfestival i helgen för att prata om sina filmer som visas i en retrospektiv.

Vad har du för tankar om din medverkan på festivalen?
- Det är roligt och smickrande att de visar intresse för mina filmer. När man får en retrospektiv så känner man ju sig som man vore Ingmar Bergman eller nåt. Men det är skönt att ha fått komma ur facket som ung, kvinnlig filmare för där fick jag vara ganska länge.

Varför har du valt att jobba i det korta formatet?
- Jag ser mig i första hand som dokumentärfilmare och tycker ofta att den dokumentära berättelsen passar att göras kort. Det är ett spännande format. Kortfilmen är ju på sätt och vis urfilmen och jag önskar att det fanns fler möjligheter att visa den. Nu när SVT har ett standardformat på 58 minuter är det nästan så att alla filmer är för långa och tråkiga tycker jag.

När visste du att det var film du ville jobba med?
- Det var när jag bodde i Paris i början på 90-talet och gick en kurs i dokumentärfilm som jag kom på att det var min grej. Men det var inte självklart att jag skulle jobba inom konst och kultur och min mamma undrar nog fortfarande när jag ska skaffa mig ett riktigt jobb.

Hur går det till när du väljer ämnena för dina filmer?
- När jag gick filmskolan avråddes jag från att göra film om dem som står mig nära. Men jag har gjort precis tvärtom. Nästan alla filmer handlar om mina vänner och processer de går igenom. Jag går aldrig och funderar länge på en idé, de bara kommer till mig och så förvaltar jag dem.

Vilken film är du mest nöjd med?
- Det är nog The stars we are. Den handlar om en vän till mig som var hiv-positiv och gayskinhead. Han är död nu. Filmen skildrar en väldigt intensiv och speciell period i mitt och mina vänners liv. Tiden precis innan vi blev vuxna.

Vad har du för förebilder inom filmen?
- Just nu är det Quentin Tarantino. Han är feminist på sitt konstiga och kommersiella amerikanska vis. Han har fört in feminismen i mainstreamfilm genom tuffa och starka kvinnoporträtt. Jag tycker också om den politiska 60-talsdokumentären. Av den har jag lärt mig att man ska ha respekt för människor man filmar. Jag inspireras inte så mycket av film- och konstvärlden utan mer av aktivism, av modiga människor som vill förändra världen.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Hallå där Ruben Östlund...

...som kommer till Uppsala internationella kortfilmfestival för att berätta om sina filmer. Den 25 oktober visas en del av dem i ett retrospektiv.

Uppsala: en kortfilmsmetropol

För 27:e året i rad arrangeras nu Uppsala internationella kortfilmfestival, med 50 länder representerade i alla genrer. Det växande filmlandet Norge står i fokus och under helgen bjuds det på retrospektiv av filmmakarna Catti Brandelius och Ruben Östlund.

Kavalkad av kort film från hela världen

Uppsalas internationella kortfilmfestival lockar under en oktobervecka varje år filmmakare och filmälskare från hela världen. I årets tappning, den 26:e i ordningen, varvas Kanadas animationshistoria med nordiska dokumentärer och kortkort film under tre minuter. Helgens höjdpunkt blir en retrospektiv över den svenska dokumentärfilmaren Mia Engbergs verk.

Fria.Nu

Prosalyrik utan pistoler

Författaren Mirja Unge debuterade 1998 med romanen Det var ur munnarna orden kom, för vilken hon tilldelades Katapultpriset. I mars kom hennes kritikerrosade novellsamling Brorsan är mätt som innehåller sexton prosalyriska vardagsbetraktelser.

Sveland är bättre arg än bitter

Debutanten Maria Svelands första protagonist Sara är bitter. 30 år och redan en riktig bitterfitta. Och vad annat kan man som kvinna vara i en värld av global apartheid där hälften av jordens befolkning våldtas, misshandlas och diskrimineras dagligen, undrar hon.

© 2025 Stockholms Fria