Stockholms Fria

Uppsala: en kortfilmsmetropol

För 27:e året i rad arrangeras nu Uppsala internationella kortfilmfestival, med 50 länder representerade i alla genrer. Det växande filmlandet Norge står i fokus och under helgen bjuds det på retrospektiv av filmmakarna Catti Brandelius och Ruben Östlund.

En man ligger i en stålblå operationssal. Hans hjärta är dåligt och måste bytas ut. Långt bort hörs ljudet av mänskliga röster. De ackompanjerar de framträngande bilderna från mannens och hans hemlands Israels historia. Det blir en minnesdans genom korruption och ockupation, blod och militarism. Fram träder attackerna mot Egypten, Libanon och Syrien, bilder från Yom Kippur-kriget, den första palestinska intifadan, hans egen misslyckade militärtjänstgöring och hyllningarna när han som stolt byggherre satte ner de första betongblocken i den illegala separationsmuren på Västbanken 2003.

Berättelsen är hämtad från de israelsiska oberoende filmskaparna Michal och Uri Kranots politiska animation The heart of Amos Klein som visas i filmblocket ”Blodsband” på den 27:e upplagan av Uppsala internationella kortfilmfestival. Varje år sedan 1980-talets begynnelse, lagom till de gulnade träden klär av sig, skrudar det gamla lärosätet om till Sveriges största metropol för film i kort format.

– Vi är den enda renodlade kortfilmfestivalen i Sverige som visar professionell kortfilm och det märks att det börjar förankras ordentligt i branschen nu. I år fick vi in över 400 anmälningar bara till den svenska tävlingen, varav vi valt ut ett trettiotal, berättar festivalchefen Niclas Gillberg som arbetat med festivalen sedan 2001.

På fyra biografer visas under en vecka 350 kortfilmer från 50 länder. Politisk film samsas med mer lättsmälta historier, dokumentärt med experiment, animation med konstfilm. Ett land som i år hamnat i festivalens centrum är Norge. Runt 40 filmer ingår i det norska specialprogrammet “Norsk humor”.

– Ur kortfilmsperspektiv är Norge ett av de klart mest intressanta länderna i världen, de är uppe och tävlar med de riktigt stora filmländerna. De satsar ordentligt på kortfilm och på senare tid har det kommit fram många unga filmskapare som imponerar, säger Niclas Gillberg.

Han anser att kortfilmen som medium får för litet utrymme i det offentliga samtalet. För att få till en fördjupad diskussion satsar festivalen i år större på seminarier och föreläsningar om filmskapande och filmklimat.

- Klimatet i dag är ganska bra men kunde absolut bli bättre, framför allt när det gäller distribution och visning av kortfilm. Vi som festival har fått ett ökat stöd, men för kortfilm i stort går det väldigt mycket upp och ner.

På lördag (25 oktober) visas ett retrospektiv med de båda filmarna Ruben Östlund och Catti Brandelius filmer.

– De är väldigt olika som filmskapare men båda jobbar på ett experimentellt sätt. Ruben hoppar mycket fram och tillbaka mellan kort och långt och bryr sig inte så mycket om filmen drar in pengar utan mer om själva konstverket. Catti Brandelius gör film med mycket humor och lekfullhet. Jag tycker att hennes filmer är väldigt roliga, säger Niclas Gillberg.

Han menar att kortfilm egentligen har väldigt få begränsningar.

– Men en riktigt bra kortfilm är en där ämnet är perfekt anpassat till formen och längden. Det finns en tendens i dag att filmer blir alldeles för långa.

Fakta: 

Vilken film som i år tilldelas det prestigefyllda priset Uppsala Grand Prix innehållande bronsstatyetten Uppsala filmkaja och en prissumma på 25 000 kronor avslöjas på lördag kväll. Då delas också publikens och juryns specialpriser ut.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Hallå där Ruben Östlund...

...som kommer till Uppsala internationella kortfilmfestival för att berätta om sina filmer. Den 25 oktober visas en del av dem i ett retrospektiv.

Kavalkad av kort film från hela världen

Uppsalas internationella kortfilmfestival lockar under en oktobervecka varje år filmmakare och filmälskare från hela världen. I årets tappning, den 26:e i ordningen, varvas Kanadas animationshistoria med nordiska dokumentärer och kortkort film under tre minuter. Helgens höjdpunkt blir en retrospektiv över den svenska dokumentärfilmaren Mia Engbergs verk.

Fria.Nu

Hallå där Mia Engberg

...som kommer till Uppsala internationella kortfilmfestival i helgen för att prata om sina filmer som visas i en retrospektiv.

Fria.Nu

Prosalyrik utan pistoler

Författaren Mirja Unge debuterade 1998 med romanen Det var ur munnarna orden kom, för vilken hon tilldelades Katapultpriset. I mars kom hennes kritikerrosade novellsamling Brorsan är mätt som innehåller sexton prosalyriska vardagsbetraktelser.

Sveland är bättre arg än bitter

Debutanten Maria Svelands första protagonist Sara är bitter. 30 år och redan en riktig bitterfitta. Och vad annat kan man som kvinna vara i en värld av global apartheid där hälften av jordens befolkning våldtas, misshandlas och diskrimineras dagligen, undrar hon.

© 2025 Stockholms Fria