Stockholms Fria

Vriden och vidrig pulp fiction?

Den satiriska Anastasia Wahls Den vidrige är en väldigt medveten text. Det är en text skriven av en uttråkad författare, som vill driva med den genre den påstår sig ha som sin hemort - Manhattan-deckarna (se pastischen i omslagslayouten). Som driver med de traditionella inhemska gråsosseaktiga kriminalhistorierna.

För mig tycks det som om Anastasia Wahl slår krokben för den negativt inställde läsaren. Boken är en dubbelpipig satir. Ser man inte det humoristiska i dess pornografiska eufori, där inte en jävel kan lämna en scen utan att bli påsatt, så är man lika humorlös som den svenska litteraturscen som Anastasia Wahl uppenbarligen är ganska upprörd över. Hennes tilltro till litteraturen är faktiskt ganska rörande. Om Den vidrige ska kritiseras för något så är det för att den blir alltför godsinnad i sitt sätt att vara malign. Jag kan ibland känna att den uttalade motpolsposition som Wahls förlag Vertigo vill hålla kan vara lika tröttsamt godhjärtad och förutsägbar som den så kallade goda litteraturen på Bonniers.

Anastasia Wahl bryr sig om litteraturens välmående - ska vi uppröras över detta?

Den vidrige är en rafflande uppvisning i det våldsamt irrationella. Den vore oläslig och dödligt tjatig om det inte vore för att den är så välskriven. Varje scen perverteras och behandlas som pornografi, varje relation ska definieras av sociala normöverträdelser. Så länge den övriga litteraturen i det här landet fortsätter att vara lika slätstruken är Vertigo och Anastasia Wahl välbehövliga upprorsventiler.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Alkemisten som cancersvulst

Nyskriven kvalitetsesoterika på svenska är vi svältfödda på. Mestadels vadar vi knädjupt i delfingrå healingstinn nyandlighet. Men förhoppningarna väcktes till liv när Carl-Michael Edenborgs avhandling om alkemi gavs ut.
Edenborg - till vardags förläggare på Vertigo förlag - hade redan visat prov på djärv forskning och egensinnig historiesyn med sin i bokform utkomna magisteruppsats Gull och mull, där analyser lånade från bland andra Georges Bataille florerade.

Alkemin - vägen till gudomlighet

Den mänskliga alienationen har sin mytiska förankring i den gnostiska Sofiatraditionen. Sofia lämnar det evigt fullkomliga (Pleroma) och driver mot kaos och desorientering. Sofia var den yngsta av de himmelska varelser som vistades i Pleroma, och befann sig längst bort från ljuset, alltets källa, den sanna guden. Hon såg ett ljus i en avlägsen del av det mörka och levde i villfarelsen att det var Fadern, men det visade sig vara reflektionen av det sanna ljuset i avgrundens botten.

Den täta ångesten har skingrats

Kroppar i sammandrabbning och ibland en utvidgning som tvingas uppstå av tomrummet kropparna emellan. Detta är en av de erfarenheter som ofta blir synliggjord i Åsa Ericsdotters författarskap. Från debuten Oskyld till årets bok - hennes fjärde diktsamling - Smälter.

Säregen fotograf från svunnen tid

Det är avtryck från ett flertal rörelser i förra seklets svenska historia som möts i boken Kråk Ulof i Bäck å ana rikti fok - fotografier av Karl Lärka 1916-1934. Det är tiden då Dalarna får stå modell för den ursprungliga nationella särarten. En tid för begynnande nationalromantiska strömningar och dokumentation av det 'genuint svenska'. Och tid för en av de mest välkända svenska fotograferna under nittonhundratalet - Karl Lärka - att bege sig in i de djupa skogarna till de gamla byarna med sin till viss del hembyggda fotoutrustning.

© 2025 Stockholms Fria