Fria.Nu

Målet är ingenting - vägen är allt

"För som tränande cyklist måste man hela tiden tänka på trafiksäkerheten. En påminnelse om detta är mitt högra ringfinger som är stelt efter ett fall vid en häftig inbromsning för fyra månader sedan. Jag är dock tacksam att det inte har hänt något värre. För ute på vägarna måste man samsas med hela spektrat av bilister som över huvud taget finns.'

Nu när det höstliga klimatet långsamt blir alltmer människofientligt kan jag summera mitt första år som cyklist. Jag har i regel tränat fyra till fem gånger i veckan, vilket väl är vad man kan förvänta sig av en halvambitiös fritidstrampare som mig (jag tycker inte att ordet motionär passar in riktigt på mig själv).

För några veckor sedan fullföljde jag också ett lopp på åtta och en halv mil och var nöjd med min insats efteråt. För det mesta har cykel-träningen varit ett kul projekt och jag känner mig sugen på att komma igång med träningen inför nästa cykelsäsong. Jag har en hel del idéer på hur jag kan bli en bättre cyklist, och jag vill också träna mer!

Men i praktiken blir det inte helt lätt att öka träningsmängden. För till förutsättningarna hör att jag har ett heltidsarbete och därutöver en kul men krävande bisyssla, och liksom de flesta andra människor har jag även ett liv utöver jobbet och träningen. Allt detta innebär att det är svårt med tid och ork för träning. Att träna hårt, stressa och sova dåligt leder förr eller senare till överträning - ett tillstånd som liknar utbrändhet inom arbetslivet. Om det gått så långt blir dessutom träningen nedbrytande i stället för uppbyggande.

Under många år ägnade jag mig åt att löpträna miltals varje vecka - något som jag numera ser som en riktigt ofarlig aktivitet. För som tränande cyklist måste man hela tiden tänka på trafiksäkerheten. En påminnelse om detta är mitt högra ringfinger som är stelt efter ett fall vid en häftig inbromsning för fyra månader sedan. Jag är dock tacksam att det inte har hänt något värre. För ute på vägarna måste man samsas med hela spektrat av bilister som över huvud taget finns. På cykelbanorna är det inte heller mycket säkrare om man cyklar snabbt - fotgängare samt andra cyklister kan göra oväntade manövrar, och om inte annat kan is eller löst grus bjuda på en obehaglig överraskning.

Lyckligtvis har jag bra grusvägar i skogen nära hemmet, och där har jag cyklat många timmar under vår och sommar. Men även på skogsvägarna behöver man se upp för andra cyklister samt ryttare.

Som jag misstänkte tidigare har cykel visat sig vara en utpräglad materialsport, vilket stör mig en del.

Många cyklister satsar oproportionerligt mycket på sin utrustning jämfört med hur de sköter andra viktiga bitar som träning, kost och vila. Själv har jag cyklat på en ganska enkel hybrid mellan en racer och en mountainbike. Den har ändå passat mig väl eftersom jag kunnat använda den på såväl skogsvägar som asfalt. Kanske köper jag en racer om något eller några år då min fysik förhoppningsvis är på en bättre nivå än min cykel.

Vilka mål är då rimliga för nästa säsong? Ett tänkbart mål är att ställa upp i Vätternrundan, som är 30 mil långt. Jag har ännu inte bestämt mig om jag ställa upp i denna klassiker, men om jag gör det bör jag definitivt öka träningsmängden.

Annars kan jag säkert hitta något annat mål för nästa säsong. Visserligen sa Robban Broberg att 'Målet är ingenting vägen är allt'.

Men med ett mål kommer även vägen att kännas meningsfullare.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Kortare arbetstid en lösning för vår tid

Förra veckan kom det en rapport om att konsumenterna i Sverige lägger mer pengar på teve- och dataspel än på musik. Detta beror inte bara på att försäljningen av musik minskar utan minst lika mycket på att många gillar att spela dataspel

Fria.Nu

Småkillar ska bli vuxna män

Jag har inget principiellt emot sponsring och reklam. Tvärtom. Annonsörerna är en förutsättning för att det ska gå att bedriva idrott på elitnivå. På samma sätt som annonsörer är en förutsättning för att landets dagspress ska kunna hålla hjulen rullande.

Fria.Nu

© 2024 Stockholms Fria