Debatt


Sevko Kadric
  • Nu måste vi stå ut med George W Bush i fyra år till. Hur kunde det hända? Sevko Kadric skriver om propagandans mekanismer.
Fria.Nu

Propaganda - så funkar det

De nyligen avslutade valen i USA och den andra vinsten för George W Bush har visat propagandans råhet. Propagandans mål är att fördärva individens åsikter, skriver Sevko Kadric.

De nyligen avslutade valen i USA och den andra vinsten för George W Bush har visat mediernas allmakt och propagandas råhet. Nu är man helt enkelt tvungen att för fyra hela år framöver leva och överleva med den amerikanska administrationen ledd av George W Bush. Det har visat sig att amerikaner inte är redo att byta ut sin ledare i krigstid även då de vet att inte en enda orsak till att han har lett dem in i kriget är rätt orsak. Saddam Hussein har varken kemi-, bio-, atomvapen eller något samband med Al-Qaida. Ändå vinner Bush valen igen eftersom Amerika är ett land i krig. Problemet är bara att det är just han som har lett landet in i kriget. Bush har använt sig av propaganda. Men vad är egentligen propaganda? Det är 'påverkan på opinionen i syfte att få den att ta till sig vissa samhällsidéer, stötta viss politik, makt eller representant'. Målet med propaganda är att fördärva individuella åsikter.

All propaganda styrs av ett antal gemensamma principer:

* A Enkelhet

För att människor ska komma ihåg information ska den vara kort och lätt att memorera (paroll, skämt, bild, karikatyr). Upplysningen ska vara lätt att känna igen samtidigt som den eliminerar 'motståndarna'. En komplett propaganda är en svartvit värld utan nyanser. 'Antigen är du med oss eller mot oss'.

För att demonisera motståndaren påbörjas en hel konspiration och om den inte har sina rötter i nuläget grävs åldrad historia fram och anpassas till attityderna. Exempelvis bosnier = turkar, turkar = död åt serber för 400 år sedan. Seger över bosnier = revansch för länge sedan förlorat slag mot turkar.

* B Projicering av egna brister på andra

En beprövad metod för att få folket att orsaka ondska är att tillskriva motståndaren sina avsikter och sin ondska. Vid aggressionen mot Polen 1939 fick Hitler en egen trupp att klä sig i polackernas uniform för att från deras sida anfalla den tyska gränsen och döda ett antal egna tyska soldater. Strax innan denna händelse åkte en trupp i Tyskland, 100 kilometer från Polen i försvar och skrek 'Vi är anfallna!'.

*C Instrumentalisera nyheter för egen seger

Propaganda vrider upplysningar efter egen vinst för att kunna påverka människors tänkande i en önskvärd riktning. En förutsättning för denna påverkan är att propagandabäraren har kontroll över medier. Häromdagen påminde en kvinnlig kollega mig om situationen i Belgrad 1991 när Milosevic avskedade cirka

7 000 journalister som gråtande påbörjade protester.

- Problemet är att just de var en del av propagandan som skapade myten om Milosevic, sa hon.

* D Envisa upprepningar av en upplysning

En av propagandans principer är att ständigt upprepa en upplysning. Ett och samma tema och nyhet i olika modeller och variationer upprepas i evigheter tills den likt en grammofonskiva lämnar spår i hjärnan och ristas in där.

* E Stöd från myter och historia

Propagandans vagga är kyrkan eller moskén. Genom dem har världens dogmer ristats in i de religiösas medvetande. Propagandan knyter de aktuella frågorna och temana till bilder som redan finns i folkets tradition.

* F Utveckling av nationell konsensus

Propagandan skapar gemenskap. Det kan gå så långt att individuellt tänkande ses som en synd. De som ändå vågar framföra sådant tänkande blir nertystade. Eller så blir de tillsagda att de resonerar rätt men att 'tiden är fel' för sådant tänkande. Eller så kallas de direkt för förrädare.

Låt oss granska all information vi får. Är det propaganda eller sanning? Alla vill dock inte höra sanningen.

Det är som en vän till mig sa: 'Jag vet att de ljuger men det är skönt att lyssna på dem.' Och hur ska man då vara förvånad över att amerikanerna valde Bush ännu en gång trots att de mycket väl är medvetna om att han lurade dem lika mycket som han lurade resten av världen?

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Debatt
:

Är public service-anställda bättre på att googla?

Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar.Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar. Först ut är skribenterna Jens Ganman och Sargon de Basso som har olika syn på public service existensberättigande. Sargon de Basso är av åsikten att berörda mediekanaler fyller en viktig funktion eftersom han anser att de är de enda som har någorlunda hederlighet och ansvarskänsla. Här delar Jens Ganman med sig av varför han snarare tycker att de statligt stödda mediebolagen helt har spelat ut sin roll.

Debatt
:

Public service har bäst pressetik

Olika perspektiv på samma sak – i Frias nya satsning "duellen" lyfts frågor från olika vinklar. Först ut är skribenterna Jens Ganman och Sargon De Basso som har olika syn på public service existensberättigande. Jens Ganman tycker att de statligt stödda mediebolagen har spelat ut sin roll. Här delar Sargon De Basso med sig av sitt resonemang kring varför han är av motsatt åsikt.

© 2024 Stockholms Fria