• På invigningskonserten på Nybrokajen 11 spelar Neue Vocalsolisten från Stuttgart musik av bland andra Farangis Nurulla-Khoja från Uzbekistan.
Stockholms Fria

Spoken Sound på SNM

Stockholm New Music är en festival för ny konstmusik som i år äger rum mellan den 19 och 26 februari. I år kommer festivalen att fokusera på rösten och dess relation till musiken. Och eftersom det är en internationell festival har jag valt att kalla årets upplaga 'Spoken Sound'.

Varför då detta tema? Vari ligger det nya i den annars så självklara kopplingen mellan text och musik? I Sverige har vi ju en mycket stark vokaltradition med ett intensivt körliv och internationellt erkända solister. Visst kommer detta att märkas i festivalen. Men jag är ute efter att ifrågasätta denna tradition. Den skandinaviska repertoaren och det ideal som odlas hos oss bekräftar ofta det samstämmiga kollektivet - en strävan efter ett homogent klangideal som gestaltar svalt lyriska metaforer - och kan ses som en spegelbild av vårt kynne. Min målsättning är att lyfta fram dess motsats. Vokalensembler som tar fasta på det individuella, det unika i varje röst, där friktionen dem emellan ligger i förgrunden. Och där texten används som ett material, en musikalisk beståndsdel på lika villkor som tonen eller rytmen.

En grupp som stångas med denna typ av verk i sitt dagliga arbete är Neue Vocalsolisten från Stuttgart. De kommer att vara festivalens 'ensemble in residence' och ger fyra konserter där vi får möta olika sidor av deras verksamhet. I invigningskonserten på Nybrokajen 11 den 19 februari möter vi dem i ett program som på pappret kan verka konventionellt. Sex olika verk för 6-8-röster. Men det kommer att klinga på ett garanterat oväntat sätt med verk av tonsättare som varit avgörande vad gäller röstens frigörelse, som sicilianaren Salvatore Sciarrino och den grekiskfödde fransmannen Georges Aperghis parat med de unga tyska tonsättarna Carola Bauckholt, Robin Hoffmann och Caspar Johannes Walter samt ett uruppförande av Farangis Nurulla-Khoja från Uzbekistan. Här är det verkligen inte fråga om någon bel canto utan snarare ett utforskande av gränslandet mellan poesi, teater och musik. Aperghis återkommer i programmet vid deras lunchkonsert i Kulturhuset den 21 med sina unika solorecitationer parat med bland andra John Cages legendariska grafiska partitur Aria. Sent på kvällen den 24 framför de Karlheinz Stockhausens klassiker Stimmung, en slags installation eller seans av röstklang mitt i rummet, samt deltar även i festivalens avslutande varieté i samma lokal med nya verk av bland andra Jennifer Walsh och Dror Feiler. Förutom Neue Vocalsolisten kommer en hel del intressanta och sinsemellan mycket olika röstartister att medverka som Anna Clementi, Anne Pajunen, Mikael Samuelsson och Ute Wassermann. Men det kommer inte bara att vara vokala inslag. Även verk där text på andra sätt har en framskjutande roll som exempelvis Ákos Rózmanns sju och en halv timma långa elektroakustiska mässa i tyska kyrkan eller Olga Neuwirths pianokonsert 'locus...doublure...solus' som framförs av Filharmonikerna vilken bygger på en roman av den patafysiske författaren Raymond Rousse, och Rikskonserters beställningsverk wwww-M av Leilei Tian: for saxophone quartet and orchestra. Givetvis kommer även företrädare för den svenska text-ljud traditionen (som framför allt förknippas med verksamheten på elektronmusikstudion EMS och Fylkingen) även att finnas med i programmet. Bland annat i form av förra årets EMS-pristagare, portugisen Miguel Azguime, som kommer att ge en soloperformance med titeln O tinerario do sal (Saltets väg) på Fylkingen den 25 februari. I samband med festivalen utkommer även tidskriften Artes med ett temanummer kring text och musik med särskild tonvikt på tre samarbeten författare och tonsättare emellan: Georges Aperghis/Heiner Müller, Morton Feldman/Samuel Beckett och Olga Neuwirth/Elfride Jelinek.

Från och med årets festival kommer Stockholm New Music att återkomma årligen med byte av konstnärlig ledare varannan upplaga. Och eftersom det är min sista festival som konstnärlig ledare vill jag gärna passa på att göra en kort reflektion över festivalens funktion, innehåll och förutsättningar.

Innan jag blev tillfrågad för det nyinrättade uppdraget som konstnärlig ledare för festivalen (tidigare hade festivalen en programkommitté) försökte jag skapa förutsättningar för en fristående festival för ny konstmusik i Stockholm. Min drivkraft var att jag tröttnat på den totala avsaknaden av kontakt utåt i det svenska musiklivet där det exempelvis var flera år sedan någon ensemble utifrån gästade Sverige och mycket glest mellan besöken av utländska tonsättare. Det visade sig vara fullständigt omöjligt att uppbringa fria medel för en dylik festival. Enda chansen var att involvera institutionerna vilket är det enda politiskt hållbara argumentet för att förlägga festivalen till huvudstaden. Resultatet är givetvis en koloss med stora resurser i form av orkestrar och ensembler med därtill hörande marknadsföring, men med små medel för fria initiativ. Risken är också överhängande att den på grund av sin storlek kväver andra initiativ på området och jag skulle ha föredragit att den fortsatte som biennal i växelspel med Göteborg Art Sounds (GAS-festivalen). Min förhoppning har dock varit att en dylik festival i Stockholm kan bana väg för en intensifiering av de internationella kontakterna i det kontinuerliga musiklivet på ett motsvarande sätt som har skett i exempelvis Oslo i och med festivalen Ultimas inträde på scenen för ny musik.

Där har festivalen bidragit till skapandet av en dynamisk scen för den nya musiken, vilket i förlängningen kan innebära att dess roll snarare är att ta tempen på ett kontinuum än att utgöra en sporadisk 'raketramp'.

Fakta: 

Ytterligare information om festivalen finns på:

www.stockholmnewmusic.se

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2025 Stockholms Fria