Stockholms Fria

Existentiell filmfestival i Falun

Hämnd och försoning. Det första så enkelt att ta till, det andra så mycket svårare. Både i verkligheten och på film verkar det mycket enklare att dela in världen i svart och vitt

.

Existentiell filmfestival i Falun har i år ägt rum för tredje gången men verkar ändå inte göra så mycket ljud av sig utanför Dalarna. Kanske ligger det i en självvald begränsning av upplägget. Under de två dagarna visas inga direkt purfärska filmer och det finns heller ingen ambition att vara först med det senaste. Istället ligger fokus på samtalet kring filmen och den mening som bärs fram med hjälp av filmduken.

På temat hämnd och försoning visade man under två dagar bland annat Om jag vänder mig om och Kill Bill 2, två filmer som porträtterar starka kvinnor om än på olika sätt.

Vid ett av seminarierna möts Sven Hansell, lektor i litteraturvetenskap, och sociologen Stina Jeffner för att diskutera kvinnors rätt till hämnd med utgångspunkt i Kill Bill 2.

- För fem-tio år sedan började det dyka upp kvinnliga actionfigurer och en del hämnare, berättar Sven Hansell. Gemensamt för dem är att det är utsatta för sexuellt våld och i det pekas ju en väldigt förtryckande könsmaktordning ut. De är objekt för männens lusta och det gör de uppror mot.

Han ser filmen som en våldsam men ändå estetisk och framför allt ironisk nutida kritik mot könsroller. Men Stina Jeffner ser filmen annorlunda.

- Det här är våldsbalett och skruvad dialog. Och utmanar filmen när den bryter mot normer för kön? Njae, blir mitt svar på den frågan. Kill Bill 2 befäster bara offerbilden - att det kvinnliga offret får hämnas den manliga förövaren.

För Stina Jeffner blir frågan om rätt till hämnd filosofisk. Och då kan hämnden aldrig rättfärdigas. Medan hon ser seminarierubriken, Kvinnors rätt till hämnd, som problematisk vill Sven Hansell istället peka på att kvinnor faktiskt har rätt till hämnd. På film.

- Det blir en hämnd mot ett system som kvinnan inte är del i men ändå påverkas av, säger Sven Hansell. När män hämnas på andra män sker det inom ett system som båda är del av och kan påverka.

En film som kommer upp i diskussionen är Ridley Scotts Thelma & Louise från 1991 som tuggats igenom många feministiska analyser. Där åker kvinnorna på en semester som utmynnar i en roadmovie. De flyr från rättvisan efter att ha skjutit ihjäl en man som försökte våldta Thelma och väljer slutligen att åka över ett stup för att undkomma polisen.

Enligt Stina Jeffner är dock valmöjligheterna för kvinnorna begränsade och däri ligger även en samhällelig kritik. Det finns ingen annan utväg för Thelma och Louise än att fly in i döden.

- Filmen synliggör att det är svårt att vara kvinna i det här samhället men de vägrar vara kvinnor på de villkor som erbjuds, säger Stina Jeffner. Det är också ovanligt att en film inte gör män sympatiska utan att kvinnorna blir mångbottnade och sympatiska.

En något oväntad film hon nämner under seminariet är Jägarna som Stina Jeffner anser vara ett bra exempel på en kritik av manligheten.

- Jag tycker den skildrar patriarkatet som den ser ut i sin värsta form - männen som super och jagar och som skyddar varandra. Filmen skildrar det osminkat.

Hon tycker att den utmanar eftersom Jägarna inte ger våldsanvändarna, tjuvjägarna, någon hjältestatus och därmed inte någon acceptans gentemot deras beteende.

- Rolf Lassgårds karaktär synliggör det här dåliga och blir själv mobbad. Men det är ändå honom vi tycker om. Såna filmer är ganska ovanliga med en konstruktion av kön som jag ser som ideal.

Sven Hansell tror att förändringen med att man nu kan se våldsamma kvinnor och kvinnliga hjältar som framför allt tar mer plats på film ligger i att samhället är under förändring.

- Men filmbranschen som har en väldigt konservativ struktur har börjat anpassat sig till förändringarna i samhället. Det som var allenarådande tidigare - den manliga blicken - är inte längre allenarådande.

Han nämner regissören Sofia Coppola som ett exempel på en kvinna som använder ett annorlunda sätt att berätta. Och Sven Hansell ser positivt på framtiden.

- Jag hoppas att de kvinnliga hjältinnorna inte bara upprepar manliga stereotypa roller utan att de lyfter fram en annan genusordning som inte bara lånar drag av det vi sett tidigare utan att det också finns något oväntat.

.

Fakta: 

Kill Bill 2
Kill Bill 2 är, liksom Kill Bill 1, skriven och regisserad av Quentin Tarantino. Den handlar om yrkesmördaren Beatrix Kiddo som efter fyra år i koma hämnas de som försökte döda henne och berövade henne moderskapet. Överst på dödslistan står Bill. Filmen leker med såväl western som kung fu och action-genren. Huvudrollen har Uma Thurman och Bill spelas av David Carradine

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2025 Stockholms Fria