Kampen för jämställdhet växer sig starkare i Afrika
Olika former av feminism har funnits i Afrika längre än själva ordet. Ett samtal om afrikanska feminismer som arrangerades av Cinemafrica förra helgen kom till största delen att handla om kvinnlig omskärelse och kampen mot densamma.
Minst två miljoner kvinnor könsstympas varje år. Kampen mot könsstympning har förts i flera afrikanska länder sedan sjuttiotalet. Trots det nämns sällan könsstympning och afrikanska länders motstånd i samma mening.
- Information tycks ibland endast gå åt ett håll - från väst till öst eller syd, säger Signe Arnfred som leder forskningsprogrammet Sexuality, gender and society in Africa på Nordiska Afrikainstitutet.
Något som inte ens feminismernas meningsutbyte är skonat från. Feminism har funnits i Afrika längre än själva ordet. Men motståndet har inte varit samlat eller definierat.
Enligt Vida Afua Attah, som studerat kvinnors rättigheter i Ghana, har feminismen ofta formulerats inom familjerelationen, på individplanet. Men motståndet har vuxit. Och även i ett land som Mali, där könsstympningen är som mest utbredd, möts vi i dag av informationsskyltar med budskapet 'stoppa kvinnlig omskärelse'.
Det sociala trycket är en anledning till att seden lever vidare. Ett tryck som ofta är starkare än lagen. För trots att könsstympning är förbjudet i många delar av Afrika, påbjuder traditionen att endast en omskuren kvinna kan ingå äktenskap och bilda familj. Äktenskap och barn är för många kvinnor ett sätt att överleva. Ingen omskärelse - inga garantier. Därför beslutar många mödrar att deras döttrar ska omskäras.
Men inte alla. Inte Collé i filmen Moolaadé - fristaden. Hon får alla kvinnor i sin by att resa sig i motstånd, och även om det är mot männen i byn som kampen slutligen måste vinnas bjuder även omskärerskorna stort motstånd. Moolaadé illustrerar det sociala tryckets styrka, men visar även hur bräckligt stödet egentligen är om ämnet lyfts till diskussion.
Att bryta tabun och skingra myter är viktigt för att kunna förhindra att fler kvinnor omskärs. I Moolaadé spelar radion en viktig roll. Genom den stärks Collé i sin övertygelse, när hon hör en imam ta avstånd från könsstympning.
- Kvinnlig omskärelse har ingenting med religion att göra, även om många förespråkare hänvisar till koranen. Ofta blir kvinnlig omskärelse felaktigt synonymt med islam, säger Susan Musharaf, barnläkare och forskare specialiserad på kvinnlig könsstympning.
Samtidigt utvecklas även andra religiösa krafter snabbt i Afrika. Särskilt pingströrelsen har vuxit sig stark de senaste åren. Författaren Lasse Berg, som är bosatt i Etiopien, skriver i Dagens Nyheter (16/10) att utmärkande för dessa 'nya' religiösa rörelser i Afrika är besattheten av rikedom och materiellt välstånd, men också bruket av våld. Pingströrelsens missionärer kommer ofta från USA och deras budskap har sällan gått hand i hand med feminism. I Uganda omarbetas nu den politik mot aids och hiv som varit en av de mest framgångsrika i Afrika för att passa en väckelsekristen ideologi. Bakom den nya politiken står presidentparet Museveni och deras nära vän president Bush.
Vida Afua Attah menar att det är viktigt att tala om 'feminism i Afrika' och inte 'afrikansk feminism'.
- Den senare benämningen tenderar att framställa feminismen i Afrika som en särskild typ av feminism, som endast rör afrikaner.
Som ett led i detta blir också könsstympning ett givet ämne för en kväll om 'afrikansk feminism'. Inte illegala aborter, våld i hemmet eller trafficking.
En person i publiken påpekar att vissa ingrepp kallas stympning, andra skönhetsoperationer. I väst ökar antalet förminskningar av blygdläppar och operationer som gör slidan snävare. Enligt Susan Musharaf har ändå vuxna som utför intimkirurgi gjort ett eget val. Det valet har inte barn som utsätts för könsstympning.
Men frågan är intressant - för även om det finns grader i helvetet så görs det i Sverige skillnad på omskärelse och intimkirurgi. I lagen om könsstympning står det att inget ingrepp som saknar medicinska skäl får göras i kvinnors könsorgan. Därmed borde intim-
kirurgi av estetiska skäl vara olagligt. Men det är det inte. Socialstyrelsens rättssekretariat har diskuterat frågan och enats om att estetisk intimkirurgi är lagligt - bland annat då ingreppet inte syftar till att stympa sexualiteten. Men frågan kvarstår. Varför anses inte västerländskt baserade ingrepp i kvinnliga könsorgan påverka jämställdhet och sexualitet?
En insikt som bör finns i bakhuvudet när man talar om kvinnors rättigheter i ett internationellt perspektiv. För jo, kvinnor röker, dricker och flörtar i Afrika också. Fast det tycks förvåna många européer.
- När min film Women"s love visades i Europa förbryllades många över kvinnornas rörelsefrihet. Ibland är det som att västerlänningar tror att de känner oss bättre än vi själva, säger regissören Khaled El Hagar.
Könsstympning
* Den mångtusenåriga seden har troligen sitt ursprung i de patriarkala samhällssystem där kvinnan var underställd mannen och maken hade rätt till sin hustrus kön och avkomma. Historiska dokument visar på föreställningen att kvinnor skulle kunna bli homosexuella eller sexuellt överaktiva om de inte stympade klitoris.
* Fram till 1900-talet stympades även kvinnor i Europa av dessa skäl.