• För snart tre år sedan började israelerna bygga den så kallade skyddsmuren som skiljer vänner och grannar från varandra. Segregationen har blivit en d
Stockholms Fria

'Ickevåld kan stoppa ockupationen'

Konflikten mellan Israel och Palestina har blivit vardag. En vardag som ser olika ut beroende på var i Israel du bor. Det behöver bara röra sig om några meter. Ingen vet hur många liv striderna skördat. Och få israeler arbetar aktivt för att stoppa framtida lidande, menar israeliska fredsaktivisten Lior Vered som med ickevåldsmetoder försöker stoppa Israels ockupation av Palestina. Metoder som inte är helt oproblematiska i ett land präglat av militära ideal.

Lior Vered är i Stockholm för att utbyta erfarenheter kring ickevåldsmetoder med andra aktivister från Israel, Pale-stina och Sudan. Inbjudna av Kristna Fredsrörelsen ska de lägga grunden till en plattform för ett samordnat arbetet mot våld. För icke-våldsrörelsen växer.

Lior Vereds föräldrar bor i den israeliska västra delen av Jerusalem. Själv har hon valt att bosätta sig i den palestinska östra delen. Men trots att det bara är några minuter mellan de olika delarna är skillnaderna stora.

I den östra delen ligger den gamla staden, omgiven av en åldrad stenmur som byggdes i mitten av 1500-talet. Här är Israels och Pale-stinas historia påtaglig. Inte bara för att judarnas och muslimernas heliga område - Tempelhöjden med klagomuren och klippmoskén - är beläget här, utan också för att tiden tycks ha stått stilla. När du kliver genom någon av de sju portar som leder in i och ut ur den gamla staden färdas du även i tiden.

Stenmuren utgör också en skiljelinje mellan folken. Det som händer på ena sidan har ingenting med den andra att göra. Något som Lior Vered upplevt.

En morgon vaknade hon av skottlossning. Tumult hade brutit ut på gatan nedanför hennes fönster. Den samlade folkmassans skrik och gråt skar genom väggarna och gjorde henne klarvaken. Hon fick veta att israeliska soldater just avrättat en palestinier.

Men vad Lior Vered minns starkast är hur hon, djupt skärrad, småsprang de få kilometrarna till sina föräldrars hus och på vägen möttes av människor som i lugn och ro satt och småpratade på kaféer och strosade omkring i västra Jerusalem.

- De reagerar inte längre. De är likgiltiga inför våldet. Och de behöver inte heller aktivt ta del av ockupationen. Segregeringen i Israel är stark. Att inte kunna ta sig till palestinska områden har blivit en del av livet. Till Betlehem, som ligger på ockuperat område, går inga israeliska bussar. De stannar vid gränsen. Där måste man passera gränsvakterna, byta till bil, gå eller ta lokala bussar. Och du kan när som helst bli arresterad, berättar Lior Vered. Hon tillägger att dessa gränsdragningar effektivt bidragit till att israeler och palestinier allt mer sällan möts. Segregeringen är i dag näst intill total.

Åtskillnaden har haft århundraden på sig att bli vardag. Under slutet av 1940-talet drevs över 700 000 palestinier från sina hem. Och genom inbördeskrig har den israeliska staten lagt över sjuttio procent av palestinsk mark under sina fötter.

För snart tre år sedan blev denna annektering än mer påtaglig. Då påbörjade israelerna byggandet av den så kallade skyddsmuren. Den kommer att bli 750 kilometer lång, trots att gränsen mellan Israel och Palestina är endast 220 kilometer. Med hjälp av den elva meter höga betongbarriären vinner Israel ytterligare land.

Muren slingrar sig fram längs ockuperad mark och skiljer hundratusentals palestinier från vänner och släktingar, och från egendom och arbete. Palestinierna har alltså återigen förlorat möjligheter till självhushållning och försörjning för sig själva och sina familjer.

- Muren synliggjorde ockupationen på ett provocerande sätt, berättar Lior Vered. Den fick människor att börja bry sig.

Den blev även starten för hennes engagemang i organisationen Anarkister mot muren. När muren byggdes splittrades palestinska byar och i de läger som uppstod mötte Lior Vered människor som drabbats av ockupationen.

- Då fanns det ingen väg tillbaka. Jag insåg att vi måste våga offra oss för att få slut på ockupationen, säger hon beslutsamt.

Kampen mot våld var emellertid inte ny för Lior Vered. Som sextonåring beslutade hon sig för att vägra militärtjänstgöring. Ett stort beslut i ett land präglat av en ständigt närvarande militär. Värnplikten är obligatorisk i Israel - tre år för män och två år för kvinnor.

- Militärens sexistiska machokultur glorifieras. Vi lär oss att vilja bli krigshjältar, att lyda order och vara vårt land troget. Militären är även en språngbräda till såväl politisk karriär som personlig status. Som en följd av de militära idealen är israeler också dåliga på att hantera rädsla och sorg, berättar Lior Vered.

Hon menar att den mentaliteten sätter käppar i hjulen även för den israeliska fredsrörelsen. Bland annat för själva aktionerna. Många vågar inte ifrågasätta militärens auktoritet.

- Men, frågar sig Lior Vered, varför skulle de bestämma över mig? Man måste våga stå upp mot falska auktoriteter. Risken att hamna i fängelse får inte stå i vägen för en befrielse från ockupationen, tillägger hon övertygat.

Lior Vered berättar att hennes främsta förebilder är människor runt omkring henne. Människor som dagligen kämpar för att få ett slut på ockupationen. Framför allt personer som kommer från andra länder, för att ansluta sig till kampen, inspirerar henne att orka fortsätta. En annan inspirationskälla är Mahatma Gandhi som visade att det går att bryta ett våldsherraväldes makt.

Traditionen av att handlingsutrymme fås genom våld genomsyrar såväl Israel som Pale-stina. Men även inom den israeliska fredsrörelsen finns en sorts våldsglorifiering och ett motstånd mot att våga visa rädsla.

- Det tar flera dagar för mig att återhämta mig efter en demonstration. Många aktivister blir helt enkelt utbrända då de aldrig kan prata om hur de verkligen mår. Detta hänger ihop med att det finns en anda inom den israeliska fredsrörelsen - att ju fler gånger man blivit misshandlad, arresterad och utsatt för tårgas desto mer tålig är man. Desto trognare kampen och desto bättre aktivist är man, säger Lior Vered.

Hon minns speciellt en demonstration. Efter att under flera timmar ha utsatts för tårgas, brast det. De började gråta och krama varandra. Hon säger att det var en befrielse att få uttrycka sina känslor. Och efter detta har hon tillsammans med några andra kvinnor börjat träffas efter varje aktion för att prata av sig. De delar erfarenheter och upplevelser.

Men händelsen öppnade även andra dörrar.

- Det stod en soldat en meter ifrån oss. Vid ett tillfälle mötte jag hans blick och såg att han inte längre var oberörd. Kanske var det första gången han förstod konsekvenserna av sina handlingar och det lidande han skapar.

Ett lidande som även den svenska regeringen har del i. Enlig Svenska Freds- och skiljedomsföreningen har Sverige de senaste åren köpt vapen och krigsmateriel från Israel till ett värde av över 500 miljoner kronor. Pengar som försvinner in i den israeliska militärapparaten. Dessutom har Sverige upplåtit mark till Israel för att testa vapen.

- Sverige är en nation som på många sätt tjänar på väpnade konflikter runt om i världen. Och genom sitt agerande gentemot Israel stödjer Sverige ockupationen av Palestina, konstaterar Lior Vered.

Samtidigt är svenska aktivister, efter amerikanska, de som engagerar sig mest i kampen mot ockupationen.

Och kampen växer. Lior Vered berättar att för bara två år sedan dök endast mellan fem och tio personer upp på demonstrationerna. I dag brukar de vara runt trettio och manifestationerna sker minst en gång i veckan.

I takt med att kampen gror har även nödvändigheten i att samarbeta blivit mer tydlig. Men Lior Vered önskar att fler aktivister vågar ifrågasätta militärkulturen. Hon tror och hoppas mycket på den växande feminismen i Israel.

- Här finns en stor potential då vi inte låter oss imponeras av militära ideal som våldsglorifiering och känslokyla.

Fakta: 

Gandhi, satyagraha och ahimsa
* 'Ickevåld är inte målet. Sanningen är målet. Men i mellanmänskliga relationer har vi inte något annat medel för att realisera Sanningen än ickevåld (ahimsa).'
* Att vägra betrakta sin medmänniska som fiende och alltid verka för en saklig och etisk kommunikation är viktiga principer hos Gandhi - för i en öppen dialog kommer sanningen att segra.
* Gandhi ansåg att uttrycket passivt motstånd var alltför nära förbundet med pacifismen, som han menade förespråkade undvikande av våld. Istället förordade Gandhi aktivt motstånd mot våldet. Att hela tiden aktivt söka sig mot konfliktens centrum.
* Satyagraha - Gandhis namn på den indiska icke-våldsrörelsen - kan översättas till sanningens väg eller den kraft som föds av sanningen. Det är Satyagraha-
aktivistens plikt att söka sanningen och övertyga den som handlar felaktigt att ändra sitt beteende. Går inte detta ska aktivisten undvika allt samarbete med 'det onda' samt aktivt försöka övertala andra att bryta sitt samarbete.
* Mahatma Gandhi (1869-1948) utvecklade i tanke och handling läran om ickevåld. Han spelade en stor roll i Indiens frigörelse från det brittiska styret och inspirerade människor över hela världen att resa sig mot kolonialväldet.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Feministisk sexualpolitik fastnar lätt i problem

Sexualpolitik. Ordet markeras rött i rättstavningsprogrammet. Det finns inte, eller är felstavat. Något som också genomsyrade RFSU:s och Södra Teaterns samtal om feministisk sexualpolitik. Kanske för att tre av fem medverkande var riksdagsledamöter, och att sexualitet och feminism alltför ofta saknar nyanser. Sexualpolitik som partipolitik finns inte. Och feminister är mot pornografi och prostitution. Punkt.

'Hatets krafter ska inte få ta över'

Lars Gårdfeldt lärde sig tidigt att skilja på tro och kyrka. Han var nära att lämna sitt ämbete men fann tillbaka. I dag menar han att det är ett stort problem att de människor som behövs mest lämnar kyrkan. Lisa Berthelson har träffat en envis människorätts-kämpe.

'Jag är den enda kvinnan som inte är galen här'

Recensenten (undertecknad): Varför sköt hon Andy Warhol? Var hon prostituerad hela livet? Hatade hon män? Hatar du män? Var hon galen? Berätta om hennes barndom.
Berättaren: Nej.
Recensenten: Ne ... j?
Berättaren: Just så. Nej.
Tystnad
Recensenten: Berätta om Valerie Solanas.
Paus
Berättaren: Min drömfakultet ... hon var författare ... hon inledde en lovande akademisk karriär ... forskare i psykologi ... att kärleken är evig ... att hon ... inga sentimentala små-brudar och låtsasförfattare ... att jag inte hade hennes tillåtelse att gå igenom hennes material ... att hon är den enda kvinna som inte är galen här.

Vit medelklass styr trots mångkultursatsning

Snart är folkhemmet mångkulturellt. 2006 ska de offentligt finansierade kulturinstitutionerna satsa extra på mångkultur. Då blir alla nöjda och glada, eller? Nja, institutionerna förblir etniskt svenska och kulturutbudet har fortfarande en tendens att tala om istället för med, enligt forskare som SFT har talat med.

Kampen för jämställdhet växer sig starkare i Afrika

Olika former av feminism har funnits i Afrika längre än själva ordet. Ett samtal om afrikanska feminismer som arrangerades av Cinemafrica förra helgen kom till största delen att handla om kvinnlig omskärelse och kampen mot densamma.

© 2025 Stockholms Fria