• Samuel Jarrick och Daniel Buckard gör operasagan Snäll rebell för att stödja arbetet mot hemlöshet och starta en debatt om klassamhället.
Stockholms Fria

De gör opera om hemlöshet

Nästa vecka är det nypremiär för julföreställningen Snäll rebell som bygger på Tage Danielssons julsaga om Karl-Bertil Jonsson. Daniel Buckard och Samuel Jarrick från OperaReflex vill göra operan demokratisk och locka nya målgrupper till 'den optimala konstformen'. Förra årets föreställning gav de hemlösa 51 000 kronor.

Jag stiger in på Café Rival där jag ska träffa Daniel Buckard, tenor och Samuel Jarrick, baryton, för att prata om kompaniet OperaReflex som de startade 2004 med syfte att göra politisk opera och nå ut till en ovan operapublik. Den 22 december är det nypremiär för deras julföreställning på Teater Tribunalen: Snäll rebell - en operasaga fritt efter Tage Danielssons Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton, som tar upp frågor om samhällsklyftor och hemlöshet.

Samuel står vid disken och tittar på fyllda ciabatta.

- Innehåller det där ägg- eller mjölkprodukter? frågar han tjejen i disken.

Jag går till bordet där Daniel sitter. Vi börjar småprata medan vi väntar på Samuel som fortfarande inte tycks ha funnit någon tilltalande vegetarisk mat. Daniel lutar sig över bordet och jag får lyssna till en yrkesmans kärleksförklaring till sitt hantverk:

- Opera är en optimal konstform. Där kan man uttrycka sig och ta tid på sig att stanna upp i en känsla och i livet. Man får möjlighet att utforska en känsla eller en konflikt i flera dimensioner, säga saker flera gånger och känna länge. Det är svårt att skildra livet i en realistisk konstform, för det är inte realistiskt att leva, det är väldigt konstigt.

Varför namnet OperaReflex?

- Det säger lite om det vi vill göra med vår opera, säger Daniel Buckard.

- Det ska både väcka reflektion och spegling, man ska både kunna identifiera sig och reflektera, inte bara känna, fyller Samuel Jarrick i. Det är den gamla Brecht-tanken att man ska känna och samtidigt få ett tankemässigt utbyte också. Sen vill vi att man ska kunna se saker på nya sätt i nya speglingar, genom musiken och det visuella.

Snäll rebell sätts nu upp för andra året i rad. Tonåringen Karl-Bertil som jobbar på posten över julen inspireras av Robin Hoods motto 'Att ta från de rika och ge till de fattiga' och delar på julafton ut paket adresserade till rika människor till de fattiga och hemlösa i staden.

En stor del av biljettintäkterna från föreställningarna går till Stadsmissionen. Förra året gick 51 000 kronor till de hemlösa.

- Men vi hoppas naturligtvis att detta bara ska vara en liten del av den faktiska effekten av operan, säger Daniel Buckard. Därför anordnar vi även debattkvällar i samband med föreställningarna, där vi har bjudit in ett antal personer till en diskussion om det som tas upp i föreställningen.

Syftet är enligt Samuel Jarrick att ge en fördjupad förståelse, 'så att det inte bara blir välgörenhet av det'.

Snäll rebell skiljer sig från Tage Danielssons saga framför allt på den punkten att de hemlösas situation lyfts fram.

- Vi vill visa att det är riktiga personer, säger Samuel Jarrick. Men Snäll rebell är inte bara en föreställning om hemlöshet. Föreställningen ställer frågor om vårt samhälle. Är det så att klyftorna i samhället ökar? Vad ska vi göra åt det? Är det rätt att som Karl-Bertil ta från de rika och ge till de fattiga? Vad är samhällets ansvar och vad är individens ansvar?

'Ta från de rika och ge till de fattiga', får man lov att säga så nuförtiden?

- För mig är det väldigt svårt att se att de rika inte delar med sig när det finns så enorma skillnader, menar Samuel Jarrick. I denna saga begår Karl-Bertil ett brott. Vi säger inte att man bör göra som honom, men det är ett sätt att ställa frågan om det är rätt att världen ser ut på detta vis.

OperaReflex brukar säga att det är viktigare att ställa frågor än att ge färdiga svar.

- Men visst kan vi säga vad vi tycker om någonting, till exempel att det är för djävligt att det finns runt 3 000 hemlösa i Stockholm. Annars skulle vi inte syssla med det här över huvud taget, säger Daniel Buckard.

- Varje operaföreställning påverkar människor på något sätt, säger Samuel Jarrick. Så det handlar om vilka val man gör. Och vad man vill påverka människor till. Opera är alldeles för ofta en skönhetsupplevelse i sig men målet måste vara att få människor att reflektera över sin egen tid och sina egna liv. För oss räcker det inte att ge någon en upplevelse.

Varför tror ni att det inte är så många människor som söker sig till operan, kan det vara en konstform som innehåller något mått av elitism?

- Det är klart att det finns en viss elitistisk syn på opera kvar, men det är ju den vi vill ta bort, säger Daniel Buckard. Bort med allt guld och all plyschen! Och man ska inte behöva klä upp sig för att gå på opera. Folk vågar ju inte gå dit för att det känns så jäkla speciellt. Faktum är att en operabiljett inte behöver kosta mer än en biobiljett.

Samuel Jarrick menar att det finns sätt att bredda intresset för opera.

- Det finns ju någon konservativ association runt äldre klassisk musik kopplat till klass också. Och ny, modern operamusik är ofta svårtillgänglig rent musikaliskt. Men man kan till exempel nå ut till andra genom att göra operor på svenska. Det viktigaste är att man har något intressant att berätta.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2025 Stockholms Fria